0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika26. 11. 20055 minut

Vlak do stanice Změna

vobrazek_1962.jpeg • Autor: Respekt
vobrazek_1962.jpeg
vobrazek_1962.jpeg • Autor: Respekt

České dráhy poprvé soutěžily se soukromníkem a prohrály. Zastupitelstvo Karlovarského kraje před dvěma týdny vybíralo provozovatele dopravy na trati Karlovy Vary–Mariánské Lázně a výhercem se stala společnost Viamont, zatímco nabídka Českých drah byla odmítnuta. A to není konec. Kraje navíc protestují proti požadavkům Českých drah na vysoké dotace jejích vlaků a vyhrožují, že zařídí dopravu pro své občany jinde a levněji. Na české železnici se po několika letech začíná opět něco dít.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Muzeum na kolejích

Z toho má určitě vedení Českých drah špatné sny. Ale bylo by krátkozraké označovat za viníka současného vývoje jen samotné České dráhy. Příliš často o nich různí politikové vyhlašovali, jak je naučí obchodovat, příliš často byly předmětem nejrůznějších reorganizací, které nakonec vyšly doztracena. Nic se nezměnilo a zůstávají i nadále živým muzeem plánovaného hospodářství a nadále žijí z velkorysých investic předchozích generací.

Před třemi lety, k 1. lednu 2003, došlo k poslední reorganizaci státní železnice. Vedle Českých drah (ČD) převedených na „suverénní“ akciovou společnost vznikla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako státní vlastník dopravní infrastruktury. Přesněji řečeno, kolejí a pražců. Téměř vše ostatní, včetně budov nádraží, řízení železničního provozu či údržby a rekonstrukce tratí, zůstalo Českým drahám.

Na první pohled tahle…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc