0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Civilizace16. 9. 20058 minut

Železný oř míří do Lhasy

Západočínský Golmud opanovala tíseň. Moderní žlutá budova vlakového nádraží, široké bulváry, perfektně vybavené supermarkety i luxusní hotely se marně snaží vyhrát souboj se skličující prázdnotou. Nic nenasvědčuje tomu, že už příští sobota by měla do života města i celé provincie přinést převratnou změnu a otevřít novou kapitolu v jejich dějinách.

Fotografie: Zabíjení skončilo, soudruzi, teď vezeme práci, péči a mosty pro herce. (Testovací vlak na cestě do Tibetu v pohoří Kchun-lun Šan, září 2005.)  Foto Profimedia.cz / AFP • Autor: Respekt
Fotografie: Zabíjení skončilo, soudruzi, teď vezeme práci, péči a mosty pro herce. (Testovací vlak na cestě do Tibetu v pohoří Kchun-lun Šan, září 2005.)  Foto Profimedia.cz / AFP
Fotografie: Zabíjení skončilo, soudruzi, teď vezeme práci, péči a mosty pro herce. (Testovací vlak na cestě do Tibetu v pohoří Kchun-lun Šan, září 2005.) Foto Profimedia.cz / AFP • Autor: Respekt

Západočínský Golmud opanovala tíseň. Moderní žlutá budova vlakového nádraží, široké bulváry, perfektně vybavené supermarkety i luxusní hotely se marně snaží vyhrát souboj se skličující prázdnotou. Nic nenasvědčuje tomu, že už příští sobota by měla do života města i celé provincie přinést převratnou změnu a otevřít novou kapitolu v jejich dějinách.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Dobře už bylo

Právě na 1. říjen je totiž naplánováno slavnostní ukončení stavby železnice z Golmudu do tibetské metropole Lhasy; projektu, který pekingská vláda chápe jako stěžejní pilíř Programu rozvoje západní Číny. Ten iniciovala v roce 1995 s cílem zacelit trhlinu, která se rychle začala rozrůstat mezi prosperujícím východem země a prohlubující se chudobou a zaostalostí západních provincií.

Po sváteční atmosféře však v Golmudu není ani památky. „Nikdo neví, jaká budoucnost nás teď čeká. Dlouhé roky tady končila železnice a město situované na severním okraji Tibetské náhorní plošiny sehrávalo veledůležitou funkci strategického dopravního uzlu, překladiště a přestupní stanice pro cestující do Tibetu. Díky tomu taky vyrostlo z vesnice o dvou stovkách obyvatel na čtvrtmilionovou metropoli,“ říká zaměstnanec cestovní kanceláře, kterou živí autobusová přeprava turistů z Golmudu do Lhasy.

A mučivá nejistota svírá i obyvatele na druhém konci právě dokončovaného koridoru. Období nejstrašnějšího pronásledování,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc