Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Scéna

Hudba

Že se hudebním nástrojem může stát prakticky cokoli, je známé už dlouho. Ovšem že se jím může stát v naší elektronicko-digitální éře třeba mixážní pult, to ještě donedávna nikoho nenapadlo. Nicméně už je to tady. Vyhlášený – a zároveň jediný – virtuoz na mixák Japonec Toshimaru Nakamura přijíždí navíc tento týden koncertovat do Prahy. Představí se v sobotu 25. 6. v kinosále Veletržního paláce v rámci hudebního programu pražského Bienále výtvarného umění.

Předtím, než se Nakamura před osmi lety rozhodl propojit vstup a výstup svého mixážního pultu a se vzniklými ruchy improvizovat, hrál docela obyčejně na kytaru. To ho ale neuspokojovalo. Chtěl místo toho vytvářet jiné zvukové umění plné extrémních výšek i basů, s útržky smyček novou redukcionistickou metodou. Z minima vstupů vytěžit maximum. Už žádné struny, jen prázdný mixák a improvizace. V této souvislosti je zajímavé, že využívání „prázdných elektronických nástrojů“ (třeba samplerů bez vložené paměti) je v Japonsku od konce 90. let doslova trend.

Je skvělé, že budeme mít příležitost Nakamuru slyšet. Jeho neortodoxní představení bude zážitkem pro všechny otevřené (a odpočaté) uši. Kromě něj se ve stejném večeru představí ještě britský kytarista a malíř Keith Rove, který improvizuje na svůj nástroj položený na stole, a švýcarský bubeník Günter Müller, jenž samozřejmě také nehraje na bicí „normálně“, ale užívá různé elektronické efekty a smyčky.…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].