Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Scéna

Výstavy

Z angažmá na Pražském hradě odcházel slovinský architekt Jože Plečnik (1872–1957) na sklonku první republiky vyprovázen útoky veřejnosti a konzervativního tisku, podle nějž „je mu cizí charakter celého Hradu, vůbec nechápe genia loci této části staré Prahy“. Výstava Architektura pro novou demokracii, která se konala na Pražském hradě o šedesát let později, ovšem už představila postmoderního génia, který dovedl starou architekturu skloubit s novým trendy se vznešeností, originalitou a bez patosu a svévole. (Stejně tak jej k úžasu kulturní obce o deset let dříve objevila první velká expozice v pařížském Centre George Pompidou.) V současné době představuje Plečnikovo dílo Dům umění města Brna – na rozdíl od pražské výstavy, zaměřené hlavně na jeho přínos Hradu, tu můžeme obdivovat i Plečnikovy stavby pro Vídeň a rodnou Lublaň, kterou zcela zásadně proměnil svými mosty, parkovou úpravou nábřeží a řadou sakrálních i profánních staveb.

vobrazek_430.jpeg • Autor: Respekt
vobrazek_430.jpeg • Autor: Respekt

Z angažmá na Pražském hradě odcházel slovinský architekt Jože Plečnik (1872–1957) na sklonku první republiky vyprovázen útoky veřejnosti a konzervativního tisku, podle nějž „je mu cizí charakter celého Hradu, vůbec nechápe genia loci této části staré Prahy“. Výstava Architektura pro novou demokracii, která se konala na Pražském hradě o šedesát let později, ovšem už představila postmoderního génia, který dovedl starou architekturu skloubit s novým trendy se vznešeností, originalitou a bez patosu a svévole. (Stejně tak jej k úžasu kulturní obce o deset let dříve objevila první velká expozice v pařížském Centre George Pompidou.) V současné době představuje Plečnikovo dílo Dům umění města Brna – na rozdíl od pražské výstavy, zaměřené hlavně na jeho přínos Hradu, tu můžeme obdivovat i Plečnikovy stavby pro Vídeň a rodnou Lublaň, kterou zcela zásadně proměnil svými mosty, parkovou úpravou nábřeží a řadou sakrálních i profánních staveb.

•••

Pražská fotogalerie Langhans vlastní obsáhlou portrétní sbírku a vcelku logicky tíhne ke spolupráci se zahraničními institucemi, které se sbíráním a prezentováním fotografie také zabývají. Od středy 9. 3. představí ve svých prostorách největší pařížskou soukromou fotogalerii – Galerii VU’. Tato instituce vznikla v návaznosti na deník Libération a vlastní několik cenných historických sbírek…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].