Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Ekonomika, Politika

Jak vyrobit monopol

Fotografie: Není drahá, ale sledovat týdně 168 hodin reklamy na Titanic je trochu nuda. Foto Rrofimedia.cz / Corbis • Autor: Respekt
Fotografie: Není drahá, ale sledovat týdně 168 hodin reklamy na Titanic je trochu nuda. Foto Rrofimedia.cz / Corbis • Autor: Respekt

Poslanci se tento týden chystají ke kroku, který může zásadně proměnit tuzemský trh s reklamou. Oč jde? Po sedmi letech odkladů je sněmovna ochotna zvýšit koncesionářské poplatky pro Českou televizi, ze současných pětasedmdesáti stoupnou na rovnou stokorunu a od roku 2010 na sto padesát pět korun. Ale nebude to zadarmo. Veřejnoprávní televize má kvůli tomu přijít o reklamu, která jí ročně do rozpočtu přináší miliardu. Z ekonomického pohledu jde o změnu k horšímu.

V čí prospěch

Odebrání reklamy z ČT by podle jejího bývalého ředitele Petra Klimeše znamenalo prakticky monopolizaci trhu: „Několikamiliardový zisk z reklamy si mezi sebe sice rozdělí dvě televize, Nova s Primou, kvůli jejich nejasným vlastnickým strukturám se ale vnucuje podezření, že mohou být vzájemně propojené. Reklamu tím získá vlastně jen jeden hráč.“ Obavy zákazníků shrnuje ředitel Asociace komunikačních agentur (zastupuje hlavní výrobce reklamy) Jiří Mikeš. Podle něj hrozí, že komerční televize na zúžený trh pustí jen některé subjekty: „Například společnost PPF, která stojí za Novou, může protežovat spřátelené firmy vůči jejich konkurenci. Třeba tak, že konkurenci několikanásobně zvýší ceny za reklamu nebo ji prostě na obrazovku ani nepustí.“

Nova s Primou už dnes kontrolují téměř devadesát procent reklamního trhu, což jim každoročně přinese do rozpočtu sedm miliard korun. Jestliže…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Vyberte si délku předplatného


II. Vyberte si něco navíc



Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. >>

Předplatné se uzavírá na dobu neurčitou.

V případě, že potřebujete daňový doklad, chcete objednat předplatné do zahraničí nebo byste například chtěli předplatné posílat na jinou adresu jako dárek, přejděte na e-shop Economie.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

v09.gif • Autor: Respekt

Předplaťte si Respekt

Získáte přístup ke všem 41 článkům z tohoto vydání a také do všech vydání od r. 1990.