U málokterého vynálezu se prosadí jméno autora do obchodní značky a dokonce i do obecného výraziva tak, jako tomu bylo u Rudolfa Diesela. V pondělí uplyne od jeho smrti 90 let: v noci z 29. na 30. září 1913 vynálezce utonul v Lamanšském průlivu poté, co pravděpodobně sám skočil z paluby parníku.
Rudolf Diesel se narodil 18. března 1858 v Paříži jako syn bavorských rodičů, vystudoval polytechniku v Mnichově a pak byl zaměstnán jako inženýr ve vývoji chladicích přístrojů. Celý život se zabýval teoretickou i praktickou stránkou přenosu tepla, což ho nakonec dovedlo k zásadnímu objevu – spalovacímu motoru, který nepotřeboval elektrickou svíčku. Vycházel z objevu Nikolause Otta, totiž z čtyřtaktního motoru, který dodnes používá většina automobilů. Tento motor pracuje s menším tlakem, a tak k zažehnutí výbušné směsi, většinou benzinu, potřebuje elektrickou jiskru – odtud zážehový. Dieselův motor byl ale první na světě, který jiskru nepotřeboval, neboť palivo, většinou nafta, se samo vzněcuje vysokým stlačením – odtud vznětový.
Diesel zdaleka nebyl „fachidiot“. Zajímal se o umění, lingvistiku i sociální teorie. Sociálními potřebami také motivoval své vynálezy. Vznětový motor měl být velikostí přizpůsobivý, nenáročný na dostupnost paliva a měl ulehčit práci. První takový Diesel zkonstruoval v roce 1893, ale použitý uhelný prach přivodil výbuch, který autora málem zabil.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu