Pro náhodné objevy je nezbytná přítomnost vnímavého pozorovatele, který v náhodě rozpozná zákon. Elegantní náhoda stála i za objevem role, kterou hrají proteiny Wnt (vint) ve vývoji živočichů. Doktor Randall Moon použil v roce 1989 pro svůj experiment na žábách Wnt jako kontrolu, která neměla nic způsobit. Žábě ale narostla v místě, kam byl gen pro Wnt vpraven, kompletní nová páteř i s hlavou. To nastartovalo soustavný výzkum těchto proteinů, na kterém se v laboratoři v nizozemském Utrechtu významnou měrou podílel i český molekulární biolog Vladimír Kořínek. Ten se zabýval zejména rolí Wnt proteinů při vzniku některých nádorů tlustého střeva a ukázal, jakým způsobem buňka rozeznává přítomnost Wnt proteinů a jak na ni odpovídá. Ukázalo se, že Wnt proteiny jsou schopné zcela přeprogramovat buňku, tak jako politik z dluhu udělá zisk. Jen musí přijít ve správný čas a na správné místo, jinak končí jejich snažení druhou hlavou anebo těžkým nádorem. Dnes se zdá, že Wnt proteiny hrají roli zejména v dělení buněk, jejich vzájemné komunikaci a jejich schopnosti rozpoznat, kde se nacházejí. Dlouhou dobu ale výzkum těchto proteinů sužoval velký handicap: nedařila se jejich umělá příprava. Nedávno však v časopise Nature Dr. Roel Nusse z kalifornského Stanfordu publikoval článek, který vše zásadně mění. Jeho tým našel velice sofistikovaný způsob, jak Wnt proteiny uměle připravovat. Navíc ve spolupráci s Dr. Weissmanem prokázali nezbytnost těchto Wnt proteinů při obnově krevních…

29.jpg
Odemkněte si všech 38 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

29.jpg
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.