0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika5. 7. 20036 minut

Shiran přichází z Moskvy

Před dvěma lety přišel do Česka nový ruský investor. Sumou, za niž v zemi nakoupil nemovitosti (kolem 150 milionů korun), se neliší od řady jeho krajanů, kteří investují do domů a hotelů v Karlových Varech a dalších městech. Přesto zasluhuje větší pozornost. Je jím totiž bývalý náměstek ruského ministra dopravy Vladimír Ilin. A ruským ministerstvem dopravy nyní otřásá shodou okolností skandál miliardových podvodů, zvýhodňování konkrétních firem a nákupů luxusních aut a bytů pro ministerské úředníky.

mobrazek_927.jpeg • Autor: Respekt
mobrazek_927.jpeg • Autor: Respekt
Fotografie: Exnáměstek Ilin (vlevo): „Tady se mi líbí. Je tu klid.” Foto Ludvík Hradilek • Autor: Respekt
Fotografie: Exnáměstek Ilin (vlevo): „Tady se mi líbí. Je tu klid.” Foto Ludvík Hradilek • Autor: Respekt
Reklama

Před dvěma lety přišel do Česka nový ruský investor. Sumou, za niž v zemi nakoupil nemovitosti (kolem 150 milionů korun), se neliší od řady jeho krajanů, kteří investují do domů a hotelů v Karlových Varech a dalších městech. Přesto zasluhuje větší pozornost. Je jím totiž bývalý náměstek ruského ministra dopravy Vladimír Ilin. A ruským ministerstvem dopravy nyní otřásá shodou okolností skandál miliardových podvodů, zvýhodňování konkrétních firem a nákupů luxusních aut a bytů pro ministerské úředníky.

Z běžného příběhu o zahraničních investicích se tak rázem stává příběh o korupci procházející několika státy včetně Česka. Kolem Ilina se totiž až příliš často objevuje firma Shiran – ta stála nejen za odstartováním zmíněné ruské aféry, ale i za skandálem kolem nedávno zrušené zakázky na výstavbu dálnice D47 do Ostravy. Zakázky, kvůli níž nyní policie vyšetřuje, zda se do korupčních sítí Shiranu a její dceřiné firmy Housing and Construction nezamotal i některý z ministrů Zemanovy vlády.

Výhodná sleva

Skandál v Rusku odstartovalo v říjnu 2001 zveřejnění prověrky tamního Nejvyššího kontrolního úřadu a následné vyšetřování finančního úřadu: tehdejší ministr dopravy Nikolaj Aksjoněnko podle nich přeléval peníze drah přes různé těžko kontrolovatelné fondy (šla takto až třetina výnosů drah – finanční úřad došel k 670 milionům dolarů – a k fondům měli přístup…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc