0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Civilizace27. 1. 20024 minuty

Na plný plyn

Film Volný pád začíná depresivní sekvencí. Kamera střídavě zabírá nekonečné řady kouřících aut uvízlých uprostřed města v dopravní zácpě a stále neurotičtější tváře řidičů, kteří už dlouhé desítky minut marně čekají, až se kolona alespoň o kousek pohne. Nejde přitom o žádnou fikci, podobné scény patří k běžnému pracovnímu dni v mnoha velkoměstech po celém světě. Stále častější realitou jsou i v Praze. Zatímco většina metropolí vzala na vědomí fakt, že dopravní zácpy v centrech měst nejsou řešitelné nekonečným zvyšováním kapacity silnic, a přemýšlejí o alternativách, pražský magistrát se podle svého územního plánu chystá opět betonovat.

Každá zácpa něco stojí

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Nedávno zpracovaná studie texaského dopravního institutu přitom opět prokázala, že výsledkem většího množství silnic je jen nárůst počtu automobilů, další zácpy a zvýšení objemu jedovatých zplodin v centrech měst. Studie připomíná, že v USA se začalo s masivní výstavbou silnic ve velkých metropolích v roce 1982, kdy skrze nekonečné fronty aut vedly tři z deseti cest. Dnes už je však s dlouhým čekáním spojeno šest z deseti „výletů“ automobilem. Jen v Indianapolis vzrostl počet hodin strávených v ucpaných ulicích za posledních osm let o 200 procent. Průměrný řidič tam tak momentálně prožije v zácpě skoro dva a půl dne ročně.V Los Angeles jsou to už téměř čtyři dny. Ztráty spojené s čekáním v zácpách pak podle studie v roce 1999 dosáhly hodnoty 78 miliard dolarů. Je to cena bezmála pěti miliard…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc