0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura16. 6. 20026 minut

Ve spirále iluzí

Klíč k chápání tanečního představení Moon Water, kterým tchajwanské divadlo Cloud Gate Dance Theatre před dvěma týdny uzavíralo Pražské jaro a zároveň zahajovalo čtrnáctý ročník festivalu Tanec Praha, můžeme hledat už v samotném názvu. Moon Water, což lze přeložit jako Měsíční voda i Měsíc ve vodě, totiž v čínštině odkazuje hned ke dvěma příslovím. Buddhistické rčení říká, že „květiny v zrcadle i měsíc na hladině jsou iluzí“, a lidé praktikující tai-či zase popisují ideální stav mysli takto: „Energie plyne jako voda, zatímco duch září jako měsíc.“ Kromě silných východních kořenů ale tchajwanský taneční soubor prokazoval také inspiraci západní kulturou: zněla hudba Johanna Sebastiana Bacha, tančil se klasický evropský balet. Cloud Gate Dance Theatre zkrátka postavili zajímavý můstek mezi západním a východním umění.

Tancem proti násilí

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Podle mýtu je Cloud Gate (Oblačná brána - Jün-men) název nejstaršího čínského rituálního tance, který vznikl asi před pěti tisíci lety. Legenda vypráví, že Číňané jej tančili ještě dříve, než vynalezli písmo. V roce 1973 pak podle něj choreograf Lin Hwai-min pojmenoval vůbec první soubor současného tance v čínsky mluvících zemích. „Jako spisovatel jsem v sedmdesátých letech navštěvoval hodiny tance. Věděl jsem, že Tchajwan taneční soubor potřebuje, ale tehdy jsem ještě ani skutečně profesionálně netančil,“ vzpomíná dnes na dobu před třiceti lety hlavní choreograf a umělecký šéf souboru Lin Hwai-min. Nově vzniklý…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc