0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Civilizace13. 5. 20014 minuty

Božské dílo v bezbožných rukou

Židé nesměli pod hrozbou smrti sahat na archu úmluvy. Ve Francii hrozí jen o málo přísnější trest těm, kdo sáhnou na klasika. Francois Ceresa se provinil tím, že pod názvem Cosetta aneb Čas iluzí napsal pokračování Hugových Bídníků. Kdyby to, co následovalo, nebylo míněno vážně, museli bychom to považovat za dobře připravenou kampaň. Hugovi dědicové jsou podrážděni a prapravnuk romanopisce Pierre dokonce uvažuje o žalobě. „Porušení integrity díla“ ohodnotil po poradě s právníkem částkou 4,5 milionu franků (bezmála 24 milionů korun). Nakladatelství Plon, které knihu vydalo v nákladu 60 tisíc výtisků, se tváří udiveně. Málokomu – žalobce nevyjímaje – je totiž jasné, v čem vlastně bude Hugovo dílo narušeno.

Tvůrce a epigoni

Reklama

Dopisování a přepisování klasických látek přitom není převratnou novinkou a vyskytuje se v literatuře všech věků i úrovní. Koneckonců právě ve Francii vznikla slovutná Dumasova literární továrna, kde najatí psavci tvořili produkt, který byl nakonec označen jménem majitele fabriky. Ale dala by se najít i celá řada jiných případů. Charles Dickens kupříkladu pracoval na románu s detektivní zápletkou Záhada Edwina Drooda. Zemřel však dříve, než se mu jej podařilo dokončit. Droodovo tajemství se tak proměnilo v tajemství literární a našlo se mnoho autorů, kteří navrhli vlastní řešení. S jedním z nich se mohli seznámit i čeští čtenáři. Autorská dvojice Carlo Fruttero a Franco Lucentini vytvořila vlastní verzi Pravda o…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc