0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika19. 11. 20005 minut

Korejská cesta končí

Poslední zprávy z Jižní Koreje mohou českému čtenáři znít povědomě. Tamní kolosy (tzv. čejboly) procházejí asijskou verzí „revitalizace“, ačkoli je analytici doporučují poslat raději do bankrotu. Příčina? Stejná jako v Česku: zastavení levných úvěrů, jimiž banky na politickou objednávku dotovaly průmyslové giganty (byť penězovod nevyschl tak náhle jako při uvalení nucené správy na IPB). I v Koreji dlužníci ručili za sebe navzájem, takže se teď vlajkové lodě tamní ekonomiky potápějí jedna za druhou. Minulé pondělí večer přiznal koncern Hyundai, že jeho stavební divize nedokáže splácet dluhopisy. Soulská vláda ho chce ještě nějaký čas udržet nad vodou, neboť jiný velký bankrot už prakticky nastal. Známá automobilka Daewoo vyhlásila platební neschopnost a před věřiteli ji uchránil až soud, když jí ve středu povolil - do příchodu konkurzního správce - přestat splácet dluhy.

Globální Chemapol

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Jde samozřejmě jen o vzdálenou podobnost, korejský případ se od českého v mnohém liší. Především velikostí: Jižní Korea je přece jen jedenáctou největší ekonomikou světa. Tomu odpovídá i rozsah a hloubka současných potíží. Samotná automobilka Daewoo má sice „jen“ 18 tisíc zaměstnanců, ale při započtení dodavatelů dává práci půl milionu lidí (to zhruba odpovídá velikosti mladoboleslavské Škodovky). Její dluhy dosahují 16 miliard dolarů, což jsou výdaje celého českého státního rozpočtu na příští rok. Závazky skupiny Hyundai jsou ještě dvakrát vyšší. Vedle toho je…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc