0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Civilizace29. 10. 20005 minut

Prodávám tvé jméno

Jan Žamboch

Kybernetický prostor poskytl mnoho příležitostí. Mezi jinými také možnost registrovat si doménové jméno shodné s ochrannou známkou nějaké známé firmy či jménem slavné osobnosti a pak jí je zkusit prodat. Nebylo to zrovna počestné, zato vcelku výnosné. Výsledek případného soudního sporu byl pro firmu nejistý, náklady vysoké a ztráta času veliká. Proto raději značná část firem prostě své doménové jméno odkoupila.

Překvapení na Gateway2000 

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Jedním z postižených, kdo se rozhodl svá práva bránit u soudu, byla firma Intermatic, Inc., která v roce 1996 vyhrála svůj spor s Dennisem Toeppenem, jenž si v doméně com registroval doménové jméno Intermatic.Právě v Toeppenově případu byl pojem cybersquatting oficiálně použit poprvé. Ochranná známka Intermatic je v USA všeobecně známá a Toeppen se chtěl na její slávě přiživit. Spor prohrál nepochybně i z toho důvodu, že měl registrováno okolo 240 dalších doménových jmen, z nichž značná část byla shodná se jmény velmi známých firem. Cílem útoků cybersquatterů jsou i slavné osobnosti a autorská díla. Například baseballové hvězdě Carlu Ripkenovi byla za 100 000 dolarů nabídnuta adresa www.calripken.com , firmě W arner Bros zase adresy skládající se ze slov Duffy Duck či Bugs Bunny,což jsou jména proslulých kreslených postaviček. Někdy cybersquatteři nabídnou doménu veřejně komukoli, kdo za ni zaplatí. V doméně com tak bylo nabízeno jméno UCLA (The University of California at Los Angeles). Jindy jsou majitelé…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc