0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura31. 10. 19996 minut

Osudy patentní sbírky

Lenka Lindaurová

Doslova na poslední chvíli podepsal předminulý týden šéf Národní galerie Milan Knížák smlouvu se zástupci rodiny Waldesů, podle níž stát odkoupí za rekordní sumu dvacet vzácných obrazů, které továrník a sběratel Jindřich Waldes (1876–1941), zakladatel sbírky, shromáždil dávno před druhou světovou válkou. Je to významný pokrok v dlouhotrvajícím restitučním sporu, jenž charakterizoval zdejší vztah státu k soukromému vlastnictví i k umění.

Neobvyklé přátelství

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Případ soukromé umělecké Waldesovy sbírky je pouhým zrnkem písku ve velké hromadě restitučních problémů. Sbírku shromáždil továrník Jindřich Waldes, kterému patřila továrna Waldes a spol., později přejmenovaná po jednom z nejznámějších výrobků - patentce - na Koh-i-noor. Waldes byl podobně jako Baťa „selfmademan“, který se z vyučeného zámečníka vypracoval na velkopodnikatele, jehož továrny fungovaly po celém světě. Specializoval se na kovová spínadla, spínací špendlíky, spony a jeho knoflíkářská vášeň jej vedla k otevření Muzea šatních spínadel v roce 1918 poblíž továrny ve Vršovicích, kde se objevovaly například i unikátní zámečky gotických pásů cudnosti. V souvislosti s muzeem přišel Waldes do styku s teoretiky umění a jejich prostřednictvím se seznámil i s umělci, které podporoval - tak zřejmě začala vznikat jeho soukromá obrazárna. Nakupoval díla uznávaných českých mistrů (Karla Purkyně, Vojtěcha Hynaise, Julia Mařáka), ale i věci málo známých či neznámých autorů. S malířem Františkem…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc