Nejvyšší hradní soud
Když na jaře letošního roku rozhořčil veřejnost postup soudů v případu sochaře Pavla Opočenského, zůstal prezident Havel k volání po milosti hluchý. "Počkám na rozhodnutí odvolacího soudu," řekl tehdy.

Když na jaře letošního roku rozhořčil veřejnost postup soudů v případu sochaře Pavla Opočenského, zůstal prezident Havel k volání po milosti hluchý. „Počkám na rozhodnutí odvolacího soudu,“ řekl tehdy. Minulý týden v jiné ostře sledované záležitosti, procesu restaurátorky Marty Chadimové obviněné z padělání restitučních dokumentů, už tak trpělivý nebyl: jen několik hodin poté, co jí soud prodloužil vazbu, využil svého práva a zastavil její trestní stíhání. Vzápětí se především ze strany soudců - včetně předsedy Nejvyššího soudu Otakara Motejla - ozvala kritika. Prezident prý svým rozhodnutím zpochybnil celý soudní systém.
Až potud by se dalo říci, že obě strany udělaly, na co mají nárok. Prezident má ústavou zaručené právo nejen udílet milost, ale také „zmírňovat tresty a nařizovat, aby se trestní stíhání nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo“. Soudci zase mají - jako každý jiný občan - právo svobodně se vyjádřit k jakémukoliv prezidentovu rozhodnutí, a případně je podrobit kritice. S jakými argumenty a na jaké úrovni tak činí, je jejich věc. Z obou stran však zřejmě v rámci všeobecné nervozity během přestřelky zazněly poněkud neregulérní argumenty.
Předseda senátu Michal Hodoušek, který Chadimovou soudil, neovládl své jinak vcelku pochopitelné roztrpčení, a poněkud nedůstojně naznačil, že Havel osvobodil Chadimovou kvůli svým osobním vazbám na jejího manžela, kterého zná z dob disentu. Demagogickým a zavádějícím…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









