0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura30. 8. 19929 minut

Obraz i znamení

Oldřich Král

Obraz i znamení

Čínská kaligrafie

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Výrazové kvality písma zaznamenali všude. V Evropě se individuální rukopis záhy stal předmětem rozborů, vycházejících z předpokladu, že rukopis je grafickou obdobou psychofyzického ustrojení pisatele: první „grafologický“ spis boloňského lékaře profesora Camilla Balda vyšel v roce 1622. Tyto rozbory ovšem písmo pojímaly jako činnost povýtce mechanickou, či aspoň reflektivní, netvořivou, což se projevovalo i tím, že v odchylkách od normy, považovaných za signifikantní, sledovaly především odchylky opakované, frekvenčně nápadné a přitom podvědomé.Číňané naproti tomu ze stejného zjištění vyvodili inspiraci k záměrné písařské expresi. Individuální písařské výkony a v nich se tvořící rukopisy dávno před námi pochopili ne jako bezděčné projevy psychofyzických automatismů, ale jako záměrný a tvořivý výraz osobnosti písaře, tvůrce. Záhy ustavili kaligrafii jako plnoprávný umělecký obor, jenž je s to v nejčistších znakových formách vyjádřit pocity, city a ideje člověka v jeho jedinečném, neopakovatelném vztahu ke světu.

Magie tvaru

Dvě úspěšné pražské výstavy japonských kaligrafů - ve Valdštejnské jízdárně v roce 1987 a v Mánesu v roce 1991 - prokázaly, že náš divák kaligrafii přijal a že ji ocení, jakkoli se jazyková bariéra zdála být těžkým handicapem. Handicap se však ukázal překonatelný a vlastně nedůležitý. Evropské výtvarné cítění prošlo vlastní zkušeností znakových umění poetismu a surrealismu a stalo se…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc