Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost

Předvánoční dárek: fronty na hranicích dlouhé desítky kilometrů

Zmatky kolem výběru mýtného pokračují

Ostrava, mýtná brána, Kapsch, snímač, doprava, kamion
Mýtná brána • Autor: HN – Petr Dohnal

 

Společnost Czech Toll patřící do skupiny PPF Petra Kellnera varuje řidiče kamionů a nákladních vozů před kolapsem, který je čeká od 1. prosince, kdy se zkušebně rozjede vybírání mýtného přes jejich satelitní systém. Podle odborných odhadů Ředitelství silnic a dálnic se mohou především na hranicích s Polskem tvořit až čtyřicetikilometrové fronty, protože větší společnosti a řidiči kamionů se zatím nezaregistrovali do nového systému. Palubní systém, nutný na průjezd českou dálnicí od příštího měsíce, si dosud vyzvedlo jen zhruba čtyřicet procent pravidelných uživatelů tuzemských dálnic.

Reklama
Reklama

Váhání řidičů nebo společností, které je zaměstnávají, se ale není co divit. Dlouho totiž nebylo jasné, kdo bude mýtné vybírat, jestli Czech Toll, nebo Kapsch. Už jsme to psali mnohokrát: soutěž se několikrát zásluhou politiků a Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamotala a dodnes není jasné, zda firma Czech Toll vyhrála soutěž oprávněně. Bude o tom ještě rozhodovat soud a průběh soutěže vyšetřují dva týmy státních zástupců a policistů. Zatím platí poněkud šalamounské rozhodnutí ÚOHS, že Czech Toll nesmí plnit smlouvu, kterou podepsal s ministerstvem dopravy na vybírání mýtného. Tedy nesmí vybírat mýtné. Zákaz pro firmu ale začne platit až příští podzim. Czech Toll (a jeho slovenský partner Sky Toll) bude tedy mýtné vybírat, avšak pokud soud rozhodne v jejich neprospěch, skončí. Zní to zmateně - a zmatené to je.

Je logické, že řidiči a dopravní společnosti čekali a čekají do posledního okamžiku. Z pohledu znalých fungování ÚOHS a tuzemských politiků ale nemusí být při současném stavu rozhodnutí jasné vůbec nic. Co když Nejvyšší správní soud rozhodne ještě letos, zda Czech Toll může, či nemůže vybírat mýtné - a rozhodnutí ÚOHS tedy přestane platit? Je to téměř nepravděpodobné, ale co když. Představitelé PPF varují před něčím, na čem se sami podepsali.

Nebyli pasivním vítězem soutěže, podepisovali smlouvu na vybírání mýtného za okolností, které nebyly běžné. Je to velká a vlivná firma, která si umí spočítat rizika, a její představitelé museli vědět, že smlouva je snadno napadnutelná, protože přemety, kterými soutěž prošla za asistence Dana Ťoka, Andreje Babiše, Jaroslava Faltýnka, Miloše Zemana nebo Petra Rafaje, byly docela neuvěřitelné.

V prosinci by se řidiči osobních aut měli podle PPF vyhnout hraničním přejezdům – aspoň těm, které mohou využívat kamiony. Což bude při předvánočních nákupních výjezdech Čechů, Moravanů a Slezanů těžké. Není proto špatné si připomenout, kdo za jejich budoucí a velmi pravděpodobné problémy může.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jaroslav Spurný

redaktor

spurny.jpg
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 2619
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte