Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Dokument o Jacksonovi je přesnou studií sexuálního zneužívání

HBO uvedla dokument Leaving Neverland, podle nějž zpěvák zneužíval malé chlapce

Michael Jackson a Wade Robson • Autor: HBO
Michael Jackson a Wade Robson • Autor: HBO

Varovné zvonky začnou v dvoudílném dokumentu britského filmaře Dana Reeda Leaving Neverland cinkat už dlouho předtím, než se dozvíme jakoukoliv znepokojující informaci - uprostřed vzdmuté vlny zjevně upřímně míněných slov obdivu a lásky k Michaelovi Jacksonovi.

V únoru 1988 kupříkladu zpěvák pozval Jamese Safechucka - dětského herce, kterého potkal několik měsíců před tím při natáčení reklamy na Pepsi – na výlet na Havaj. Pro Jimmyho, jehož doprovázela maminka, to bylo „úžasné dobrodružství“, přičemž let helikoptérou, pozorování delfínů a pobyt v luxusním hotelu s jedním z nejslavnějších a nejobdivovanějších umělců té doby tuto charakteristiku bezezbytku splňuje. Jednu věc však Jamesova matka vnímala jako „nevhodnou“ - a není zas tak těžké si představit proč. Bezmála třicetiletý Jackson chtěl se svým desetiletým kamarádem Jamesem spát v jedné posteli.

Touha dospělého muže spát s desetiletým, de facto cizím hochem v jedné posteli nemusí automaticky značit zákeřné úmysly, nicméně zapadá do celkového obrazu Jacksonových vztahů s dětmi, které byly přinejmenším neobvyklé. Jeho malí kamarádi mu vozí hračky, koukají se spolu na kreslené filmy pro děti s mísou popcornu na klíně, čtou si poezii a pohádky, svádějí bitvy s polštáři, drží se za ruce, hodiny si telefonují, Jackson děti zahrnuje štědrými dary či obálkami plnými peněz.

A jak se Jacksonův vztah s Jamesem prohluboval (vzal ho na světovou tour), přibývalo situací, které chlapcovu matku zarážely: třeba fakt, jak se hotel po hotelu postupně zvětšovala vzdálenost mezi pokojem, v němž spala ona a její manžel, a apartmány, v nichž trávil čas jejich syn s Jacksonem. Později na ranči Neverland bydleli dokonce v jiném domě a dveře pokojů bývaly často zamčené. „Neobávala jsem se, že se tam něco špatného děje, prostě jsem byla jen zvědavá, co dělají,“ řekne ale se smíchem, když popisuje, jak někdy poslouchala za hotelovými dveřmi.

Obrovská láska

Jenže za dveřmi se něco špatného dělo. Zpěvák učil Jamese Safechucka masturbovat, líbal ho na ústa i po celém těle, osahával ho, měli spolu orální sex, dívali se na porno. To je moment, kdy se od veřejně známého chování, které možná připadalo řadě lidem zvláštní, ale nebylo kriminální, dostaneme k nejvýbušnější rovině dokumentu. Stojí zejména na výpovědi Safechucka - a také Wada Robsona, talentovaného tanečníka, který se s Jacksonem seznámil poté, co jako pětiletý vyhrál taneční soutěž doma v Austrálii. Podle jeho slov ho začal Jackson zneužívat v sedmi: popisuje podobné situace jako Safechuck a přidává i další praktiky.

Skutečnost, že film stojí pouze na jejich výpovědích, napadá Jacksonova rodina a správci jeho odkazu, fanoušci a další kritici snímku. Snímek je podle nich zmanipulovaný, jednostranný, obvinění nepodložená jasnými důkazy. Jenže tento pohled opomíjí specifické aspekty, kterými se sexuální zneužívání vyznačuje. Když je vezmeme v potaz, film naopak vyznívá důvěryhodně.

Jednak oba muži vykreslují zneužívání v jeho obrovské mnohovrstevnatosti, komplexnosti a ambivalenci. Člověka, který je zneužívá, mají děti často upřímně rády, protože jde o jejich příbuzného nebo oblíbeného učitele. Také Wade i James mluví o obrovské lásce, kterou k Jacksonovi cítili; o tom, že tělesný kontakt chápali jako vyústění a symbol této náklonnosti, i o velké žárlivosti, kterou pociťovali, když je nahradil jinými chlapci.

Některé sexuální akty obětem mohou být dokonce téměř příjemné, ačkoliv cítí, že něco není v pořádku („Nemám na tu situaci nepříjemné vzpomínky, jen jsem měl potíž se pak vymočit, ale to bylo jediné,“ říká James o noci v Paříži, kdy jej Jackson učil masturbovat). Pro svůj nízký věk snadno uvěří tomu, co jim dospělí znovu a znovu opakují – že to, co spolu dělají, je jejich tajemství, které by jiní lidí nepochopili, a které by je oba zničilo, kdyby to vyšlo najevo. „Říkal mi, že oba půjdeme do vězení na zbytek života,“ vzpomíná Wade.

Roky i desetiletí

To samé pak platí i pro druhou část dokumentu, která prý dál podrývá věrohodnost obou mužů. Počátkem devadesátých let, kdy Jacksona ze zneužívání obvinil třináctiletý Jordan Chandler (a jeho obvinění podpořilo několik bývalých Jacksonových zaměstnanců včetně řidiče a pokojské), totiž oba svědčili ve zpěvákův prospěch; Wade i v rozhovoru pro televizi.

O zneužívání není řada lidí schopna mluvit ani sama se sebou - tedy přiznat si, že se jim něco takového skutečně stalo. Často o tom roky, ba desítky let neřeknou nikomu a někteří o tom nepromluví nikdy. Představa, že jedenáctiletý kluk o divném tajemství, které má a kterému sám pořádně nerozumí, neřekne matce ani sourozencům, ale přizná ho a detailně popíše před kamerou poté, co se ho naléhavě ptá televizní reportérka, je nesmyslná.

Ani druhé podezření projednávané v roce 2003 u soudu svědectví dvojice nezpochybňuje: James Safechuck přes intenzivní Jacksonův nátlak vypovídat odmítl, ale řekl tehdy o zneužívání svým rodičům. Wade Robson nicméně tlaku podlehl s vysvětlením, že chtěl chránit člověka, na němuž mu stále záleželo.

A konečně závěr snímku, v němž oba muži – a jejich blízcí - popisují následky, které pro ně celá věc měla v dospělosti, opět plasticky a věrohodně odpovídá tomu, co o sexuálním zneužívání víme. Zmatek nad vlastmi emocemi, deprese, záchvaty paniky, útěk před světem, vztek a zuřivost při představě, že něco podobného někdo udělá jejich vlastním dětem, výčitky směřované k vlastním matkám.

Blízcí obou mužů jsou v příběhu důležití také proto, že jejich svědectví významně podrývá názor, že dvojice si vše vymyslela a jde jí jen o peníze. Oba jim totiž řekli pravdu roky před tím, než s ní vyšli na veřejnost. Takže buď lhali (začali lhát) svým nejbližším, nebo jsou jejich blízcí součástí komplotu. A ani jedno se nezdá pravděpodobné.

Přestože je příběh zastřen Jacksonovou enormní slávou a bohatstvím, ve své podstatě je film Leaving Neverland mimořádně přesnou a cennou studií sexuálního zneužívání. Film premiérovaný už na festivalu Sundance spustil další kolo diskusí, jak se zachovat ke zpěvákovu odkazu; zda poslouchat a v médiích hrát jeho písně. O tom, co tuto debatu odstartovalo, je však pochyb čím dál méně.

Dokument Leaving Neverland vysílala stanice HBO 8.3. v premiéře na HBO GO, na HBO pak poběží 10. a 11. 4. 2019.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].