Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Speciál

Je to jen sen?

Zkoumá se cesta, zda je šance dělat stejnou práci za stejnou mzdu jen čtyři dny v týdnu

Volnou sobotou k pevnějšímu zdraví a většímu výkonu. (Dělníci ve Fordových závodech) • Autor: George Rinhart
Volnou sobotou k pevnějšímu zdraví a většímu výkonu. (Dělníci ve Fordových závodech) • Autor: George Rinhart

Henry Ford dokázal víc než vyrobit dostupné auto pro americkou střední třídu, které se prodávalo tak dobře, že změnilo tvář měst. Nechal své zaměstnance pracovat kratší dobu, pět dní v týdnu místo obvyklých šesti, ponechal jim stejný plat – a stal se svým způsobem zázrak. 

Produktivita práce, a tedy i zisky Fordovy automobilky dále stoupaly. Dřinou u pásu zmožení dělníci si díky volné sobotě odpočali, a to se odrazilo v jejich pevnějším zdraví a větším pracovním výkonu. V roce 1926 se pětidenní pracovní týden stal u Forda standardem a postupně se díky tlaku odborů prosadil u zaměstnavatelů po celé planetě. 

Tento článek je v plném znění dostupný členům předplatitelům Respektu.

Odemkněte si všech 26 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se. Pokud byste chtěl/a dostávat Respekt Speciály i v tištěné podobě, pořiďte si předplatné s členstvím v Klubu Respektu (pro rozšíření nám napište na [email protected]).

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].