Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Rozhovory

S Čestmírem Kopeckým o mapování filmové historie

Na téma československé filmové nové vlny, projektu Zlatá šedesátá, i o filmařské svobodě jste mohli diskutovat s Čestmírem Kopeckým, producentem a dramaturgem.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Čestmír Kopecký

Čestmír Kopecký (*1952) je českým filmovým a televizním producentem a dramaturgem. Od roku 1978 pracoval jako produkční v Československé televizi, od roku 1990 jako producent České televize. V jeho tvůrčí skupině vznikly např. televizní pořady Chcete mě,Česká soda,Černé ovce,Bigbít. Podílel se na filmech Indiánské léto (1995), Záhrada (1995), Mňága Hapyend (1996), Díky za každé nové ráno (1993), Akáty bílé (1996), Marian (1996), Cesta pustým lesem (1997), Knoflíkáři (1997), Návrat idiota (1999), Rok ďábla (2002), Klíč k určování trpaslíků (2002), Nuda v Brně (2003), Sluneční stát (2005), … a bude hůř (2007), Karamazovi (2008) a řadě dalších. Po odchodu z České televize v roce 1999 se stal soukromým producentem. Několik filmů získalo Českého lva. V roce 2004 vydal slovenské skupině Tornádo Lue CD s názvem Nebeskí jazdci. V letech 2005–2007 byl ředitelem brněnského Divadla Husa na provázku. V současné době vyučuje na katedře produkce na pražské FAMU, podílí se na multiprojektu Zlatá šedesátá, který tvoří cyklus 26 televizních portrétů filmových osobností šedesátých let, šest dílů dějin československé kinematografie z let 1945 – 1972, celovečerní distribuční film Československá filmová vlna, festivalové přehlídky československých filmů ze šedesátých let a publikace a DVD.

(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)

:50Michal ŠašekDobrý den, předem děkuji za Váš cyklus. Bude v seriálu mapovat i kariéru režiserů např. Jindřicha Poláka, Václava Vorlíčka,Jaroslava Balíka či Jiřího Sequense. Kdy se můžeme těšit na slibovaný film v kinech, knihu a DVD? Festival se rozjede po republice? Máme zájem:-) O našem kině se psalo ve třetím čísle Respektu.Zdraví Michal Šašek, Dobřany14:10Čestmír KopeckýHezký den, začali jsme natáčet ty živé. Budeme pokračovat „dějinami 60. let“, tam se objeví všichni podstatní režiséři a tvůrci a ti kteří na této době ve filmu významně podíleli.:50PhDr. Vladimír BernardDobrý den. Zajímalo by mě, kolik jste měl na kontě, než jste se stal zaměstnancem České televize a v ní šéfem producentského centra - a kolik, když jste odtamtud odcházel, abyste se stal samostatným producentem. Nejde mi tolik o vás konkrétně, i když je to zajímavé, ale zejména o celý úplatkový systém v České televizi.14:11Čestmír KopeckýDo Československé televize jsem nastoupil v roce 1978, kdy jsem neměl nic a odešel jsem v roce 2000, kdy jsem na tom byl podobně. Pořady a filmy, které dělám nijak nepřitahují komerční zájmy, takže jsem se s úplatky ani nesetkal. Producenti českých filmů nepracují se svými penězi. Dávají dohromady jednotlivé vklady a ty se pak přetavují v jednotlivé výnosy patřící těm konkrétním vkladatelům. O úplatkovém systému České televize nic nevím.:35Inigo Montoyazdravim, mam dve otazky: 1) sledujete aktivne mladou ceskou tvorbu (Noci filmovych nadeji, nebo treba prace nas krasnych, zacinajicich a talentovanych z famu), nebo hledate veci k produkovani az mezi tim co vam kdo donese? 2) myslite ze u nas v dohledne dobe bude v nejake televizi prostor pro kratke filmy?14:17Čestmír Kopecký1. Občas sleduji práce Vás mladých a talentovaných na FAMU už proto, že tam učím.
2. Krátké filmy jsou těžké a televize je nerady zařazují pro stopážové potíže. Rád jsem jezdil na festival krátkých filmů do Maison Laffite a koneckonců jsem se podílel na několika povídkovích filmech.:14Petra Pilařová, PrahaPane Kopecký, Vám i vašich kolegům a spolupracovníkům děkuji za takový skvělý počin. Zeptám se, jestli všechny odvysílané filmy vyjdou následně i na DVD (nemusím-li je všechny nahrávat na videokazety :-))?14:22Čestmír KopeckýRaději si to nahrávejte…Jinak děkuji.:52Martin JeřábPodle jakých kritérií se vybírají (vybírali) po rozhovorech odvysílané filmy, které by měly charakterizovat toho kterého režiséra, kameramana, herce… ? Byl u některého filmu problém získat práva k odvysílání? U některých osobností mám pocit, že by jej jiný film charakterizoval lépe. Děkuji za odpovědi.14:23Čestmír KopeckýTituly se nabízeli, jsou rámovány obdobím šedesátých let. Některé ale bohužel jsou dlouhodobě blokovány konkurenčními televizemi. Takže jde o občas kompromis. Někdy jsme i přehodili termín vysílání portrétu. Začinat jsem chtěl s Ivanem Passerem. Jinak když se dalo vybírat tak roli hrálo i kdy se film naposledy vysílal.:31Igor M.Vážený pane Kopecký, vaší práci si nesmírně vážím a věřím, že se i nadále budete podílet na kvalitních projektech. Jen škoda, že ČT nemá člověka vašich kvalit. Chtěl bych se vás zeptat, co je příčinou toho, že v Čechách vzniká tak málo kvalitních filmů?. Nevěřím, že jde jen o peníze. Vy jako producent pozorujete nějaký vývoj českého filmu (mám na mysli předřevším hraného) k lepšímu? Pokud neberu v potaz dokumentární tvorbu tak za posledních deset let u nás nevznikl snad žádný úspěšný film, který by se cenil i v zahraničí. Což je jistě velká škoda. Přeji vám spoustu pracovních úspěchů a spokojených diváků.
Igor M.14:26Čestmír KopeckýDěkuji. Myslím, že současná kinematografie v oblasti uměleckých filmů strádá absencí promyšlené státní podpory. Nicméně šedesátá léta se neopakovala a těžko budou. Vidím dost hezkých filmů i v poslední dvaceti letech. Důkazem kvality českých filmů je i návštěvnost, která je spolu s Francii mimořádná na domácí filmy.:40Jan TučekPane Kopecký, jste již pamětník, máte mnoho zkušeností, filmu rozumíte - myslíte, že se ještě někdy (třeba v blízké budoucnosti) dočkáme podobné Zlaté vlny (například po odeznění či pod vlivem světové finanční krize a jejích následků) ?14:28Čestmír KopeckýMyslím, že v takovém rozsahu už ne. Mimo jiné film se stal hlavně zábavou. Příčiny vzedmutí v šedesátých letech jsou tak neopakovatelné, že asi už nenastanou. Finanční krize by, myslím, spíš umění přispěla.:45Vít NovotnýMůžete prosím popsat, zda za první republiky se v Československu natáčely nějaké německy a maďarsky mluvené filmy? Vím o mnoha českých, několika slovenských, ale to je vše. Předem děkuji za odpověď.14:30Čestmír KopeckýNejsem pamětník, ale kromě Druhé světové války o tom pochybuji. Nejsem zastánce kosmopolitních filmů a myslím, že naše pocity, jazyk humor, a problémy jsou dost nepřenosné. Zatím jsem se nesnažil o to, aby filmy, které dělám mířili při vzniku dál než domů.:30Miroslav ŠutaVážený pane Kopecký, chtěl jsem se zeptat, jestli (a případně jak) jste pokročil ve svém potýkání s firmou ČEZ, o které jste vyprávěl, jak komplikuje život obci, kde žijete (nebo jste žil)? Jinak děkuju za všechno co jste udělal a přeju, abyste toho ještě hodně udělat stihnul!14:32Čestmír KopeckýDěkuji. K firmě ČEZ, která už snížila počet výpadků v dodávkách el. energie k nám na vesnici se ale zase přidala RWE, která naši obec rozkopala, ale plyn tudy zavedla jen do vedlejší. Naše jim nestojí za kohoutek. proto se zájmem sleduji vývoj distribuce plynu. Stále mne rozčilují různé nespravedlnosti a nenaučím se s tím klidně žít. Zase se nenudím…:20Pavel TDobry den. Lze ocekavat, ze serial Bigbit nekdy vyjde na DVD? Jestli ano, v jakem casovem horizontu, jestli ne, z jakych duvodu (financnich, mocensko-politickych, personalnich, vlastnictvi prav, jinych, etc)?
dekuji
Pavel14:36Čestmír KopeckýJe to v rukách České televize. Ostatní se dá vyřešit. Sám ho mám jen na vhs a budu si ho muset vypálit…:56Tomáš FořtJak budete tedy řešit výpovědi lidí/osobností již nežijících?14:38Čestmír KopeckýNatočili jsme už asi 100 rozhovorů a dotočíme další. Z těch pak budeme /ale už s komentářem / skládat portréty těch nežijících. V roce 2001 jsme ve stejném štábu natočili podle deníků Pavla Juráčka film Klíč k určování trpaslíků, který se stal jakousi inspirací celému našemu úsilí. Pomohl filmy P.J. vrátit do kin a na festivalech v Rotterdamu a v Berlíně ho uvedli spolu s Juráčkovými filmy, podobně jako Česká televize v jednom večeru.:57Petr DočekalCo považujete pane Kopecký za svou kariéru za nejobtížnější producetský projekt?14:42Čestmír KopeckýAsi film Smrt svatého Vojtěcha, který se mi nepodařilo uskutečnit. Ale i jinak šla většina věcí dost těžce. Třeba u filmu Nuda v Brně mi pomohlo, že nám Státní fond nedal grant a to nás naopak posílilo. Těžiště mé práce je spíš ale v televizi. Tam to někdy bylo těžké. Teď si uvědomuji, že Městské divadlo v Karlových Varech se mi nepodařilo dotáhnout do konce.:43Pavel KolátorMáte nějaký nenaplněný producentský sen? Co by pro Vás bylo opravdovou výzvou?14:45Čestmír KopeckýMyslím, že jsem už odpověděl v minulé odpovědi. Skutečnou výzvou je to vždycky. kdyby to šlo lehce a o nic nešlo, to by mne nebavilo. Teď je pro mne výzvou projekt Ostrava 2015.:45H. ErlichováPodílíte se nějakým způsobem na připravované digitalizaci kin (minulý týden zde o ní vedl rozhovor petr Vítek z Aera…)?14:47Čestmír KopeckýNe. Ale vítám to. Sice 35 mm je 35 mm a má to kouzlo, ale zase se může film vrátit k drobným šiřitelům umění. kterým záleží na jeho dopadu. Iskustvo revolucii masam. Nastává doba, kdy se film připojí k divadlu / a internetu /a nebude jen v rukách mocných a bohatých.
Trocha proklamací na konec.:53LízaUvažujete o produkování podobného seriálu o výtvarných umělcích?14:52Čestmír KopeckýUž jsem měl iniciativu, když jsem odcházel z Čt, ale myslím, že se to neuskutečnilo. Čt by měla pokračovat i v literatuře, dějinách a vlastně všem.:25Jaromír R.Nepohrával jste si někdy se samostatným projektem filmové školy?14:53Čestmír KopeckýVzhledem k tomu, že filmy které dělám jsou z 90% debuty a pracují na nich studenti, rád bych si od toho odpočinul. Práce na FAMU mne vysiluje a neustále přemýšlím o jejím smyslu. To že studenti často končí v Ordinaci v růžové zahradě nebo u reklamy je přímou negací.
Tak to je trocha optimismu nakonec. Děkuji.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].