0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Rozhovory20. 9. 200712 minut

Online rozhovor s režisérem Tomášem Vorlem

Jak odpovídal režisér filmů Kouř, Z města cesta nebo aktuálního Gymplu Tomáš Vorel na vaše dotazy?

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Tomáš Vorel

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Tomáš Vorel (1957, Praha) je český režisér, scénárista a příležitostný herec. Vystudoval režii na FAMU, natáčel amatérské filmy, videoklipy a spolupracoval s divadlem Sklep. Debutoval filmem Pražská pětka (1988), dále natočil filmy Kouř, Kamenný most, Cesta z města, Z města cesta a Skřítek. Nyní přichází do kin jeho film Gympl.

:56Jan VeringStáhnul jste si někdy po internetu film?
A jak byste trestal situaci, kdy nějaký divák tajně nahraje v kině nový film a dá ho zdarma na internet k volnému stažení? (viz kauza kolem uniklých Simpsonů)13:36Tomáš VorelŽádný film jsem si přes internet nestáhnul, protože kvalita je tak mizerná o supeň horší než DVD a DVD je o dva stupně horší než filmová kopie v kinech. Kdo kouká na filmy jinde než v kinech je ubožák, který nechápe, co je film a tím přichází o zásadní zážitek, které mu žádné DVD nebo ztažený film z internetu neposkytne. Za ukradení filmu zasluhuje viník trest smrti.:51MilanLíbila se nám Cesta z města, ale teď se s manželkou nemůžeme shodnout, jestli jít na Gympl. Filmy jako Snowborďáci a spol. nám docela lezou krkem. Je to taky takový teenagerský film nebo ne? Z traileru se to nedá uplně poznat.13:41Tomáš VorelDěte na GYMPL, je to lepší než CESTA Z MĚSTA a možná lepší než KOUŘ, kterému se to hodně podobá. Viděli jste KOUŘ. Takže žádný tínejdžerský film to není, to nesnáším…:44TomášDobrý den,Váš syn Tomáš již několikrát lehce „koketoval“ s televizní kamerou, zatím pouze před ní (Pražská pětka, Cesta z města…). Rozvíjí se u něj opravdu sklon k herectví nebo ho spíše směrujete za kameru - např. režie? Jak se vůbec dívá na Vaší práci? Diskutujete o ní často?13:48Tomáš VorelJeště hrál ve „Skřítkovi“ a tak mi všichni říkali, abych ho obsadil i do GYMPL. Ale on se do herectví necpe. Spíše ho zajímají čísla. Hlásil se na FAMU na produkci, tam ho nevzali. Teď studuje vysokou ekomomickou, stejnou jakou studoval pan Klaus. Tak nevím, co si o tom myslet…:42TomášVáš film „Cesta z města“ se dotkl i vztahu člověka k přírodě - návratu k přírodě,venkovu. Jak je Vám blízká problematika ekologie a čím? Jste v otázkách ochrany prostředí spíše skeptik nebo optimista? Budete se ve Vaší filmové tvorbě těmito otázkami ještě zabývat?Děkuji.13:52Tomáš VorelKdyž čtu varovné statistiky ekologů, tam mám pocit, že mají pravdu. Když čtu statě antiekologa Václava Klause, tam mám pocit, že má taky pravdu. A každý z nich má zaručené a věrohodné statistity. Jak se v tom vyznat? Všechno je jen manipulace s informacemi a penězi a mocí. Jak poznat pravdu? Jedině sám na sobě. Žiju střídavě v Praze a v Rabštejnských lesích. A tak můžu vidět, slyšet a cítit rozdíl. V Praze se dusím, špatně vidím, jsem podrážděný z hluku, jsem agresivní z reklam, aut, lidí…
V lese piju čistou vodu, dýchám čistý vzduch, chodím bosej pro skutečný zemi, koukám na nebe a na stromy a na ptáky. Je mi tam skvěle, dobře vidím, dobře slyším, skvěle se dýchá, skvěle žije… Takže moje odpověď je daleko radikálnější, než byste čekal. Město jako takové je omyl a přežitek civilizace…:02Petr NěmečekOvlivňuje Vás při výběru témat na film vidění světa Vašeho syna? Jak moc?14:03Tomáš VorelNeovlivňuje. Jeho očima nevidím. Jen se inspiruji jeho příběhy. Například při psaní scénáře GYMPL.:37V_VDobrý den,
co vás inspirovalo, nebo bylo podnětem k natočení filmů „Skřítek“ a „Gympl“
Děkuji.14:05Tomáš VorelInspirace jdou ze všech stran. Můj život, příběhy mých kamarádů i nepřátel. A hlavně les na rabštejnsku. To je největší inspirace…:59Alzbeta OkunevovaDobrý den,
chtěla bych se zeptat jak a kde Vás napadají náměty na Vaše filmy..? Poslední dobou mám totiž z české kinematografie dojem, že se téma filmu, doba i prostředí, točí pořád okolo toho samého , zatímco vaše filmy se mi zdají být různorodé.14:06Tomáš VorelDěkuji za pochvalu. Já se také znažím, aby každý můj film byl jiný a zcela nový. Čekám prostě, až něco ve mě uzraje a převálcuje mě to, že to musím natočit. A každé téma si samo řekne, jak ho natočit, jakým stylem. Film o školství pak musí být zcela jiný než film o mase…:51RomíkDobrý den, chtěl jsem se zeptat, co nového chystáte?14:10Tomáš VorelFim MILIARDÁŘ na motivi knihy Martina Nezval JAK ULOVIT MILIARDÁŘE.:00JaroslavProč jste si pro natáčení filmu Gympl vybral Gymnázium Budějovická? Máte k němu nějaký osobní vztah?14:11Tomáš VorelChtěl jsem původně natáčet na gymplu Ohradní, který je kousek od Budějárny, protože jsem tam studoval a studoval tam můj syn a Eva Holubová a David Vávra… Ale pro natáčení byla Budějárna ideální, prostorná, pro kameru fotogenická. Tak jsme si jí vybrali. A pak jsem se dozvěděl, že na Budějárně studoval Jarda Dušek. Tak jsem chtěl, aby ve filmu hrál školníka, ale on byl na dovolené. Tak jsem školníka zahrál sám…:04JendaMěl jste někdy něco společného se skauty? Pokud ano co a proč? Jak vnímáte toto hnutí v dnešní společnosti?14:20Tomáš VorelDo Skauta jsem nikdy nevstoupil. Jakákoliv organizovanost je mi odporná. Ale kamarádil jsem s Foglarem a to byl skaut skautů. Jeho knížky mě vždycky fascinovali. Chtěl jsem v mládí natočit „Chatu v jezrní kotlině“ a celou „Stínadelskou trilogii“. Klasický tramping také neprovozuji, přestože se s trampy kamarádím. Třeba s trampem Kimem, který hrál s mém filmu Z MĚSTA CESTA. Tam můžete vidět můj názor na skautství, na tramping a na život vůbec…:03Miroslav JíchaDobrý den. Jak se Vám spolupracuje s mým jmenovcem, Markem Jíchou? Děkuji.14:25Tomáš VorelSuper. Po začátečnických hádkách a rozporech jsme se už sehráli. No taky jsme spolu už natočili čtyři celovečeráky. A ty dva poslení „Skřítka“ a „GYmPL“ jsme si dokonce sami setříhali.:14PlantážníkDobrý den,
chci se zeptat, jaké máte zkušenosti s drogama? Z některých filmů mám dojem, že k marihuaně, houbičkám ani LSD nemáte negativní :) vztah.
S pozdravem a přáním ještě mnoha dobrých a úspěšných filmů
Plantážník14:27Tomáš VorelTy jeden plantážníku, mám zkušenosti se vším co tady roste i neroste. S marihuanou jsem už přestal, protože po ní mám kocovinu. Houby stále ctím, ale s mírou, tedy jednou, dvakrát do roka…:03Gigodobry den, zdravim vas momentalne ze spojenych statu a chci se zeptat jestli jste uz nekdy v praze navstivil klub cross14:29Tomáš VorelCelý kus filmu GYMPL se natáčel v CROSSu. Tak unikátní prostor filmařovi neunikne…:12Jaroslav ŠulákDobry den,
filmaři si v Česku narokují zvláštní péči státu, přesněji řečeno chtějí speciální fond na podporu své práce. Můžete mi vysvětlit, proč by měl takový fond existovat? Rozumím tomu, že by mělo jít víc peněz na podporu umělecké tvorby obecně. Čím ji to ale filmaři zaslouží, že chtějí něco speciálního? Děkuju.14:31Tomáš VorelA čím si to zaslouží naše divadla a galerie a muzea?! V Americe je film šoubyznys. V Čechách je film pouze šou! Není tady dost diváků, aby si český film na sebe vydělal. To se podaří jednou za čas, třeba Svěrákovi, aby přišlo milión diváků a film se zaplatil. Jinak to je naprosto nezisková a ztrátová investice, do které žádný podnikatel nejde. Česká kinematografie není mlékárenský průmysl, jak si myslíte Vy a pan Václav Klaus. Česká kinematografie je naše kulturní vizitka před světem a  je povinností kulturního státu tuto dotovat. Tak jako to dělají všechy kulturní země Evropy!:43Amer IkaZdravim. Proč se v Česku téměř netočí tzv. sociálně angažované filmy, jako dělá třeba Loach? A proč tady nevznikají filmy z důležitych okamžiků český historie? Ne, že by mi nějak zvlášť chyběl druhý Vávra, ale ty filmy se přece jen dají dělat i jinak. Proč tady třeba není film o Mašínech nebo Horákové? Dík.14:41Tomáš VorelNa to je odpověď už v mé předchozí odpovědi. Protože náš stát na českou kinematografii sere! Ze všech zemí Evropy jsme na posledním místě! Třeba podpora francouzské kinematografie je nesčíslně krát vyšší a tak tam mohou vznikat výpravné a historické a  filmy nekomerční. Režisér Vávra točil své historické eposy za státní peníze. Až bude v kase Státního Fondu ČEské kinematografie alespoń miliarda korun, tak tyto filmy také budou vznikat. Ale to musí náš stát svoji národní kinematografii podpořit! Já chci třeba s Holuboou natočit film o Miladě Horákové. A Ondříček chce natočit film o Mašínech. Ale to jsou stamilionové rozpočty. Na to nikdo prachy nedá…:26j.p.Kolik je ve vašem filmu Gympl productpalcementu (skryté reklamy), jaké firmy v něm takto inzerují a kolik procent z rozpočtu jste tím pokryli?14:58Tomáš VorelJsou tam BARVY LAKY, Mattoni, APPLe, Nike. A to dělá tak desetinu rozpočtu. Věřte, že bych byl šťastný natočit v životě aspoň jeden film bez productplacementu, bez log, bez sponzorů. Ale to by náš stát musel zaplatit celý rozpočet filmu! Ale o tom jsme už psal v předchozích dvou mejlech.:12DanuskaDobry den. Chci se zeptat - kdyby jste dostal na film treba 50 milionu dolaru, co by jste natocil? Stale neco ve stylu Skritka anebo by jste chtel udela neco ve stylu Hollywoodskych trhaku?15:01Tomáš VorelAž mi přinesete 50 milionů dolarů, tak Vám řeknu, co natočím a dám Vám tam i roli…:32radekmyslite, ze prijde doba, kdy bude kazdy natacet svuj film pomoci mobilu??? nemate nekdy pocit, zs filmy ve sve klasicke podobe uz nemaji co rict??? diky R.15:03Tomáš VorelTa doba už je tady, lidé natáčí filmy pomocí mobilů. Ale natočit film ještě nic neznamená. To podstatný je: dostat film do kin a hlavně dostat lidi do kin! To je a zůstává největší umění. A zážitek promítání filmu v kině, tedy velké plátno, velký zvuk a spousta lidí kolem, tedy jakýsi kolektivní rituál, tak to tu zůstane, dokud budou lidi lidma…:24HanušVy čtete Respekt? Omlouvám se, ale typoval bych vás tak na REflex :-) Co Vy vlastně čtete nic proti)?15:09Tomáš VorelNečtu žádné tiskoviny z trafiky, čtu jen knížky, teď jesm přečet od Martina Nezvala „Jak ulovit miliardáře“ Nemám televizi, chodím do kina. Rozhlas poslouchám jen „Clasic“ a „Radio 1“:24Maria… tak proč pro ty Respekťáky nenatočíte nějakej fajn, prima, ulíííítlej spotík vy :-)) - ať je co stahovat. Maríííía15:12Tomáš VorelKdo je to respekťák? Jakej spotík? Já už jsem fakt na Vás starej…:44Honze PetrDobrý den, chtěl bych se Vás pane režisére zeptat prostřednictvím časopisu Respekt, jestli nyní, po dotočení posledního filmu, máte v zásuvce další - nový scenář a v hlavě nové myšlenky na nový projekt. A pokud by jste nám mohl říci, jaká je Vaše nejoblíbenější česká komedie.
Děkuji
S pozdravem
Honza Petr15:13Tomáš VorelNa motivy knihy Martina Nezvala „JAK ULOVIT MILIARDÁŘE“ píšeme scénář. A také několik let spolu s Bárou (ta co hrála v CESTA Z MĚSTA) sbíráme materiál na film CESTA Z LESA.
Nejoblíbenější moje česká komedie je film KOUŘ:46JankaDobry den. Som studentka jednej prazskej univerzity, slovenka, chcela by som sa opitat, ci niekedy mate prednasky o filme alebo neprednasate na nektorej skole (ako napriklad u nas pan Dusan Klein)? Dakujem15:15Tomáš VorelNabízeli mi, abych se stal šéfem katedry režie na pražské FAMU, ale já to odmítl, protože bych nemohl jezdit do lesa na Rabštejnsko, kde trávím polovinu svého života. Takže jediná přednáška o filmu na kterou můžete se mnou zažít je dne 12.11. v 19 hodin v kině Slovanský dům sál 8 v Praze.  zdraví rejža Tom Vorel:45Daniel NovotnyJak velkou dulezitost prikladate hudbe ve svych filmech? Hodlate jeste nekdy spolupracovat s Vladimirem Franzem?15:33Tomáš VorelHudba je pro mne ještě více než film. A než natáčím nějaký film, tak si předem vyberu hudbu a tu si pouštím jako inspiraci před natáčením. Takže je ideální když už hudba je hotová před filmem. Ale to se né vždy podaří. Vladímír Franz skládal hudbu až na hotový sestřižený film KAMENNÝ MOST a myslím si, že se jeho hudba poněkud s příběhem minula. Franz je veliký skladatel velkých témat a dramatických ploch. Příběh KAMENNÉHO MOSTU byl příliš subtilní a křehký a mám pocit, že ho Franzova hudba udusila…:06Jan VeringVaše první odpověď („Kdo kouká na filmy jinde než v kinech“…) mě velmi pobavila. :)
Znamená to, že nebudete chtít, aby vaše filmy vycházely na DVD? :)15:40Tomáš VorelMoje filmy vychází v kinech i na DVD i na internetu možná i na mobilu. Tomu nemůžu zabránit, to je svoboda informací a technologií. A je svobodně na každém, jak chce ten film vidět. Když mu stačí internet, tak škodí sám sobě. To je jako kdybych jedl chleba zabalený v igelitu a tvářil se, že mi chutná…:49MartaA nebo pověsit za uši do průvanu :-) S tím trestem smrti bych to nepřeháněla, pak by ty kina asi byli úplně prázdný, protože si myslím, že skoro každý má v tomhle smyslu „škraloup“. Občas přijdu z práce tak ztahaná, že pak zkrátka dám zavděk relaxaci u DVD. Taky se pokouším prorazit s dokumentem (odhodlávající se studentka - zatím jiného oboru). Jak velké klacky se hážou filmařům pod nohy? Podle vás? A nehážou si je někdy dost i sami navzájem?15:44Tomáš VorelKdyž chci někoho zničit, tak mu poradím, aby šel studovat režii, aby točil filmy. To spolehlivě každého odrovná, přežijou jenom ti nejsilnější. Jestli cítíte dost síly, tak to zkuste, ale koukat doma na DVD to je taky dobrý…:02Martina„Skřítek“ se mi mooooc líbil. Hlavně scéna s Holubovou u kasy bych řekla, že se stane klasikou :-)) Taky jsem to chvíli dělala a to škubání mám dodneška, po třech letech :-) Ale je pravda, že pomáhá les. Děláte i vy něco pro ten váš? Rabštejnskej?15:47Tomáš VorelKdyž jsem dlouho v Praze, tak mám taky za chvíli škuby jako Holubová. A můj syn má tiky pořád. Já jak můžu, tak utíkám do lesa, kde se za pár dní uzdravím a ušťastním. A za odměnu pak ten svůj les vysbírám od odpadků…


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].