0:00
0:00
Rozhovor15. 10. 200813 minut

Diskuse s Romanem Šigutem

O bezpečnosti železniční dopravy i zjišťování příčin nehod a mimořádných událostí na železnici jste mohli diskutovat s Romanem Šigutem, generálním inspektorem Drážní inspekce.

Astronaut
Autor: Respekt

Roman Šigut

↓ INZERCE

Roman Šigut je absolventem Západočeské univerzity v Plzni a Ostravské univerzity, na Drážní inspekci působí již od jejího vzniku (1. 1. 2003), nejprve jako vrchní inspektor Odboru inspekce, od července 2004 do května 2006 byl ředitelem Odboru inspekce, v období leden - duben 2006 byl pověřen řízením DI a od 19. října 2006 byl jmenován do funkce generálního inspektora DI.

Ve funkci generálního inspektora zajišťuje, aby pověření zaměstnanci Drážní inspekce nezávisle a objektivně zjišťovali příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě.

(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)

:07L. VaněkJe bezpečnost na železnicích u nás podřízena také nějakým evropským normám? Zavázali jsme se jako stát k dodržování společných norem? Jak moc se případně liší naše normy s těmi evropskými? Kterými bezpečnostními předpisy se při kontrolách řídíte?10:08Roman ŠigutAno, je. Jednou z nich je směrnice 2004/49/ES, o bezpečnosti železnic. Z ní taky vychází i činnost a poslání Drážní inspekce, tj. nezávislé šetření mimořádných událostí v drážní dopravě, ale taky Drážního úřadu jako orgánu pro dozor nad bezpečností. Směrnice je určena všem členským státům EU a ČR se zavázala k její implementaci do naší legislativy, a tedy i dodržování. Jak moc se liší všechny naše normy od těch evropských nedokážu odpovědět, každopádně ta o bezpečnosti železnic je obsažena v zákoně č. 266/1994, o dráhách, a vyhlášce č. 376/2006, o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách. Podle Evropské železniční agentury, která provádí srovnání české a evropské legislativy, nebyla evropská směrnice o bezpečnosti železnic plně implementována.
Kromě výše uvedených předpisů se Drážní inspekce řídí dalšími prováděcími vyhláškami k zákonu o dráhách (ke stažení jsou na webu DI: http://www.dicr.cz), při šetření mimořádných událostí rovněž metodikami Evropské železniční agentury.:15RakMyslíte, že je při současném stavu drah a drážního vybavení chtít přesunovat závazky kamiónové dopravy (nákladní dopravy) na železnici?10:11Roman ŠigutObecně si myslím, že přeprava nákladu po železnici je správným krokem. Záleží samozřejmě na přepravní vzdálenosti, druhu nákladů a přístupu jednotlivých dopravců a dopravní politice státu.:37Antonín PelikovskýPokud zjistíte nedostatky v bezpečnosti například u železničního přejezdu, nakolik jsou dráhy povinny chyby na základě vašeho upozornění či doporučení odstranit? Disponujete i možnostmi nějakých sankcí?10:27Roman ŠigutPokud zjistíme jakýkoliv nedostatek, vyzýváme příslušného provozovatele dráhy nebo dopravce k jeho odstranění, a to ve stanoveném termínu podle závažnosti nedostatku. Provozovatel dráhy nebo dopravce jsou pak povinni výzvy uposlechnout. Neučiní-li tak a my tuto skutečnost zjistíme, posíláme podnět drážnímu správnímu úřadu na zahájení správního řízení. Ten pak může uložit pokutu.:39LenaDobry den. Pane Sigute, jak jste se dostal k bezpecnostni problematice na drahach? Budete se uchazet o svuj post znovu (pokud ministerstvo bude chtit dokoncit vyberove rizeni na vase misto)?10:58Roman ŠigutAno, sice jsem váhal, ale pak jsem si řekl, že když jsem nikdy v životě z boje neutekl, nevzdám to ani teď, i když si myslím, že i nejzarytějším optimistům musí být jasné, že pokud bylo „na mou hlavu“ vypsáno už druhé výběrové řízení, visí nad upřímností snah MD získat do čela Drážní inspekce toho nejlepšího kanditáta vážný otazník. První výběrové řízení, kam jsem se přihlásil i já, nebylo ukončeno a za nevysvětlených okolností skončilo, druhé výběrové řízení bylo bez jakéholiv zdůvodnění prodlouženo, i když jsem se přihlásil. To je jasná známka toho, že o mě již MD nestojí.:33Marek MikšíkJsou podle vás množící se případy špatné bezpečnosti na dráze stárnoucím vybavením Českých drah, nedostatkem kvalitních a kvalifikovaných zaměstnanců nebo jednoduše jejich „tunelováním“.10:48Roman ŠigutSvádí mě to odpovědět: „Od každého trochu“. Ale teď vážně. České dráhy jsou obrovským systémem, který velmi citlivě reaguje na jakoukoliv změnu. Uvědomme si, že se nacházejí už téměř v deset let trvajícím procesu transformace. V tomto obrovském systému navíc vedle sebe fungují zařízení velmi stará (ještě z dobu první republiky) spolu se zařízeními nejmodernějšími, což sebou nese velmi rozdílou úroveň standardu zabezpečení, a tím velké nároky na schopnost lidského činitele, tedy zaměstnanců, se s tím vypořádat. To, co například Drážní inspekce dlouhodobě považuje za velmi nešťastné, je kombinace několika rozdílných technologických postupů při řízení dopravy na jedné trati. V kostce řečeno, jde o systém, kdy bezpečnost velmi záleží kromě techniky také na schopnosti managementu profesionálně uřídit takto velký systém. Naše zkušenosti říkají, že existující problém je obvykle nejdříve signalizován narušením plynulosti dopravy, a pokud velmi rychle nedojde k nápravě, dříve nebo později se prohlubující problémy začnou promítat nejen do plynulosti, ale i do bezpečnosti dopravy.:37Zdeněk HavelkaNa základě jakých podnětů vaše inspekce jedná? Jednáte i při upozornění řadových občanů? Jsou výsledky vašich šetření někde k dispozici k nahlédnutí? Kolik a jak často vaš einspekce řeší událůostí na dráze (např. měsíčně)? Děkuji za odpovědi.10:44Roman ŠigutVeškerý zbývající čas, kdy nešetříme nehody, věnujeme prevenci. Provádíme zejména tzv. výkon státního dozoru ve věcech drah, a to jak na základě našeho plánu kontrolní činnosti, tak na základě podnětů z řad veřejnosti. K tomuto účelu jsme zřídili emailovou adresu [email protected], kam je možné psát podněty týkající zejména možného ohrožení bezpečnosti na dráhách.
Všechny závěrečné zprávy z šetření mimořádných událostí (stejně jako výroční zprávy) zveřejňuje Drážní inspekce na svých webových stránkách http://www.dicr.cz. Za rok 2007 jsme evidovali celkem 4 284 mimořádných událostí, kterými jsme se zabývali, přičemž u těch nejzávažnějších jsme prováděli nezávislé šetření příčin a okolností vzniku, které je zakončeno závěrečnou zprávou.:14Miroslav K.Myslíte si, že pískování může zapříčinit neviditelnost vlaku?
Co si myslíte o systému kontroly vlaků ve stanicích?
Je to technický problém nebo lidský?
Měl jste raketový postup ve funkcích a jste poměrně mladý, musel jste o tento post bojovat nebo Vám byl nabídnut?Děkuji za odpovědi a hezký denMiroslav K.10:42Roman ŠigutNejen pískování může zapříčinit neviditelnost vlaku. Proto DI v případu závažné nehody v Moravanech stanovila dvě zásadní příčiny (viz závěrečná zpráva na webu DI: http://www.dicr.cz) Nelze univerzálně říci, zda systém kontroly vlaků ve stanicích je dobrý či špatný, protože v jednotlivých stanicích je kontrola vlaků různá v závislosti na zabezpečovacím zařízení (technice) a dopravních zaměstnancích (lidském činiteli), kteří se někde podílejí na výpravě vlaků, jinde ne.
Vlak může ztratit kontakt s kolejí i z jiných důvodů (padající listí, vysypání nákladu, vykolejení vlaku apod.). Jistě mi dáte za pravdu, že ani to spolu s pískováním nesmí ospravedlnit fakt, že zabezpečovací zařízení na takovéto místo pošle další vlak, který na koridorových tratích může jet rychlostí až 160 km/h. Obecně lze říci, že ve většině případů technické zařízení splňuje to, co od něho bylo požadováno, ať už se jedná o staré nebo to nejmodernější. Tady vidíme obrovskou odpovědnost zadavatele zakázek a správce infrastruktury (do června tohoto roku ČD, a. s., od července SŽDC). Velmi bych přál zejména všem budoucím uživatelům těchto zařízení, aby se tito zadavatelé nerozhodovali pod takovým tlakem, jakému musela DI čelit při šetření závažné nehody v Moravanech.
Drážní inspekce je můj první zaměstnavatel. Vždy jsem dělal svou práci podle nejlepšího vědomí a svědomí, a o funkce jsem nebojoval. O sebe jsem bojoval od května do září 2006, kdy jsem dostal výpověď, protože jsem v době, kdy jsem byl dočasně pověřen řízením DI (leden – duben 2006), odmítl uposlechnout nátlaku a nepropustil jsem 4 zaměstnance, kteří mi byli politicky nadiktováni z ministerstva dopravy.
Nyní bojuji za nezávislost Drážní inspekce a evropské hodnoty.:33Ivoš ProcházkaDočkáme se (veřejnost) konkrétního závěru a i možnosti jak problém vyřešit v případě zmíněného případu „zmizení“ vlaku (viz.článek ve Fokusu)? Nebo vám stihnou do uzavření celé věci vyměnit?10:19Roman ŠigutJá Vám mohu slíbit jedinou věc, a to že pokud to bude v mých silách, zasadím se veškerou svou autoritou o to, aby se Drážní inspekce i nadále chovala naprosto objektivně a nezávisle, koneckonců, jak je to v civilizované Evropě obvyklé. Navíc technické řešení, které může opakování podobných nehod zabránit, je podle mého osobního názoru jednoduché, takže jde spíše o vůli jednotlivých subjektů. Podstatně horší to ovšem bude s nápravou škod na důvěryhodnosti a reputaci Ministerstva dopravy. Doufám, že se nebude opakovat situace z roku 2006, kdy byl z podobných důvodů (kritika bezpečnostních rizik spojených s provozem nových vlaků Pendolino) odvolán generální inspektor a jeho politicky dosazený nástupce dokázal během rekordně krátké doby (6 měsíců) pošramotit do té doby výbornou mezinárodní pověst DI a musel být z důvodu neplnění našich závazků vůči EU a kritice evropských institucí vyměněn.:16H.K.Nemělo by ministerstvo stát být v téhle věci více nestranné? Je z toho cítit opět nějaká nekalost. Píše se o špatné vzájemné komunikaci, v přestřelce obviňování se v tom člověk ztrácí…
Můžete vyslovit jednoduchý, stručný popis toho k čemu jste došli?10:18Roman ŠigutAno, mělo. V demokratickém systému je to dokonce jeho nejzákladnější povinnosti bdít na dodržování korektních pravidel. Stručně řečeno, v celé kauze šlo v principu o dvě věci. Jednu rutinní, tj. vyšetření příčin velmi vážné nehody, ze které vyplynulo, že stávající systém, který byl považován za spolehlivý, má z řady důvodů slabiny. Druhá věc je ovšem daleko vážnější a ukázala, na jednu z velkých slabin české veřejné správy. Tím myslím již dopodrobna komentované tlaky na nezávislé vyšetřování. To je věc, která v civilizované Evropě opravdu nemá obdoby, a myslím, že tím vzhledem k mezinárodní publicitě celé věci, udělali vysocí státní úředníci ČR velkou ostudu.:24Ondrušková T.Úroveň běžných (vybavení, hygiena…) vlaků je otřesná (ale to je nejspíš na jiné téma) - jsou vlaky z Východu podřízeny českým předpisům, existuje vzájemná dohoda se zeměmi východní Evropy?11:03Roman ŠigutDrážní insperkce řeší „pouze“ bezpečnost provozu, i když občas získá pověření MD provádět kontrolu kultury cestování. Souhlasím s Vámi, že zejména ve starých vlacích je kultura cestování tristní, ale to je spíše než o bezpečnosti o financích na údržbu, resp. o přerozdělení peněz v rámci dopravce a každopádně také o kulturnosti a civilizačních hotnodách preferovaných nejen cestujícími, ale i dopravcem. Ale abych Vám odpověděl: na území ČR platí předpisy ČR.:05PavelDobrý den.Mám jen jednu otázku,mám se ve vlaku bát,děkuji.10:32Roman ŠigutDoufám, že díky nekompromisnímu postoji DI, která vždy stojí na straně cestujícího a jeho bezpečnosti, dojde k rychlé nápravě a vy se bát nebudete muset. Koneckonců i dnes se všemi stávajícími problémy je železnice spolu s leteckou dopravou nejbezpečnějším způsobem dopravy.:29Petr NěmčekJaký je Váš názor na privatizaci Drah? Nakolik a v jakém rozsahu by k tomu podle vašeho názoru mělo dojít? Dočkáme se úrovně zelezniční dopravy na západ od našich hranic?11:11Roman ŠigutJá to tak jednoduše nevidím. V Evropě najdeme skvěle fungující železnice v rukách zodpovědného státu (např. Francie), perfektně fungující dopravce čistě soukromé (Velká Británie) i systémy kombinované (patrně nejlepší železniční systém světa ve Švýcarsku). Je to tedy otázka politického rozhodnutí, a také především zodpovědného přístupu a schopnosti efektivně a odpovědně nakládat s prostředky daňových poplatníků.:44Václav ŠrámekChci se zeptat: je povinností řidiče tramvaje dodržovat maximální počet cestujících, nebo je to pouze doporučení? Při častém přeplnění tramvaje jde přeci také o porušení bezpečnosti.11:17Roman ŠigutBezpečné zatížení tramvaje je většinou předimenzováno, takže se jedná spíše o přístup dopravce k cestujícímu a ochotě poskytnout mu za jeho (nemalé) peníze nejen přepravu, ale aspoň trochu komfortu. Obávám se, že řidič tramvaje má jen minimální možnost ovlivnit počet přepravovaných osob, neboť asi těžko může počítat, kolik cestujících na každé zastávce nastoupí či vystoupí. Jeho hlavním úkolem je cestující bezpečně přepravit, ne počítat.:14RohlenaPíšete o politickém diktátu - zvyšuje se ten tlak v čase předvolebním? Lze po podzimních volbách očekávat nějaký zásadní zvrat?11:20Roman ŠigutNejsem pollitický analytik. Ale situace na mě působí spíš tak, že poslední dobou dokonce i před volbami začíná být českým politikům úplně jedno, co si o jejich počínání občané (a tedy voliči a daňoví poplatníci) myslí. Je jen na voličích, zda k volbám půjdou i v případě, kdy nejsou se současnými politiky spokojení, a využijí tak jedinečné příležitosti poslat politikům vzkaz, co si o jejich práci myslí.:44železničářO špatném stavu našich drah ví snad každý v téhle republice, pokud by se konečně zprivatizovaly , tak se majitel jistě postará o jejich prosperitu - takhle se jen prodlužuje doba kdy je umožněno všem možným tunelářům nacpat si kapsy - souhlasíte?11:06Roman ŠigutObecně snad, ovšem s jednou výhradou, kterou, odpusťte mi, si po aktuálních zkušenostech nemohu odpustit. Privatizace by musela být naprosto transparetním procesem oproštěným od všech politických vlivů. Mám obavu, že v podmínkách české veřejné správy a české politiky vůbec zdaleka není spokojenost občanů na prvním místě - politici nám spíše vládnou. Jsem osobně hluboce přesvědčen, že tato země naopak nutně potřebuje politiky, kteří nám nebudou vládnout, ale sloužit.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].