0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Politika4. 6. 20166 minut

Jako muž už nemám potřebu být pohledný. Co translidé vědí o sexismu

Co vidí transmuži a ženám uniká • Konec streamování zdarma? • Björk Digital • Thelma a Louise slaví

Seriál Orange Is The New Black z prostředí ženské věznice proslavil transgender hvězdu Laverne Cox • Autor: Netflix

„Co vidí transmuži a ženám uniká?“ Tak se ptá text Charlette Alter na serveru Time. Během jeho přípravy autorka absolvovala desítky rozhovorů s translidmi, aby zachytila a porovnala jejich zkušenosti s tím, jak se k nim chovalo a chová okolí před a po změně genderu.

Autor: Respekt
Autor: Respekt

Povědomí o transgenderu v posledních třech letech výrazně rostlo - a to i díky seriálům Orange is the New Black nebo Caitlin Jenner, toho času první transcelebritě, která se objevila na obálce Vanity Fair. Ovšem právě zkušenosti lidí, kteří mohou porovnat praxi z obou stran, možná nejlépe vypovídají o tom, jak pevně je sexismus v naší kultuře zakořeněný. Alter přináší pozoruhodné příběhy a postřehy lidí, jejichž prožívání sebe sama se změnilo nejen po působení hormonální kůry, ale také tím, že se k nim jejich kolegové v práci nebo cizí lidé na ulici začali chovat zcela jiným způsobem.

Kupříkladu dokud byla Joan Roughgarden, dnes emeritní profesorka biologie na Stanfordu, mužem bylo pro ni naprosto snadné publikovat články v odborných časopisech. Když je dnes ale posílá už pod ženským jménem a také pod ním žádá o granty, je její úspěšnost daleko menší. Dana Delgrado, který zase pracuje jako ošetřovatel, zaznamenal, že se mu po změně začaly ženy daleko méně svěřovat se svými sexuálními zážitky. Na druhou stranu po šesti letech, kdy kariérně jako žena nikam nepostupoval, mu najednou přišla od vedení nabídka na manažerskou pozici.

Transmuži se zase shodují na tom, že je překvapilo, jak působí na ostatní ženy jako hrozba. Afroamerický transmuž Tiq Milan si vzpomíná na situaci, kdy ho zaskočilo, že v noci na ulici před ním cizí žena zrychlila krok, poněvadž v muži automaticky spatřovala ohrožení.

Jiný transmuž zmiňuje, že už si dává velký pozor, aby příliš nekoukal na matky s malými dětmi, což si bez problému mohl dovolit jako žena, aniž působil podezřele. Dalšího zase překvapilo, jak se muži baví o ženách v jejich nepřítomnosti. „Jako žena jsem měl pocit, že se pořád musím usmívat, aby mě okolí bralo,“ uzavírá nakonec s lehkostí James Gardner. „Ale jako muž už dávno nemám potřebu být pohledný.“

Blíží se éra zdarma  streamované hudby k konci? V době, kdy streamovací služby zcela dominují trhu, pokouší se hudební průmysl najít způsoby, jak přesvědčit celou generaci zvyklou na hudbu zdarma, aby začala platit. A co hůř, nesmí je tím odradit.

Text Marca Hogana na serveru Pitchfork vychází v den sedmnáctého výročí spuštění revolučního serveru Napster. Což je dostatečně dlouhá doba, kdy pirátství zahýbalo celým hudebním terénem a naučilo konzumenty počítat s tím, že hudba je zdarma.

Jednadvacetiletý muzikant Stuart Mills, si občas pustí vinyl, ale drtivou většinu hudby poslouchá z YouTube a v článku tvrdí: „Moje očekávání, že na internetu seženu jakoukoli hudbu zdarma, jsou tak vysoká, že se cítím doslova uražen, když se mi to nedaří,“ načež dodává: „A to je asi vcelku pokřivený způsob uvažování.“

Autor: Spotify
Autor: Spotify

Vtip je ale v tom, že služby jako Spotify stále lákají nové a nové uživatele na neplacený obsah, ale aby se celá věc začala skutečně vyplácet, musel by se razantně zvýšit podíl platících uživatelů – tedy těch, kteří jsou ušetřeni reklam. Současný stav podle analytiků vyhovuje pouze konzumentům hudby zdarma. K hudebníkům se vinou špatně nastaveného systému přerozdělování dostanou sotva drobné.

A poskytovatelům streamovacích služeb taky není do smíchu, protože náklady na budování obří databáze hudby jsou astronomické. Východiskem do budoucna tak podle všeho patrně bude dvourychlostní streamování, kdy některá hudba – možná od těch největších hvězd, jak naznačuje strategie Tidalu nebo Apple Music - bude dostupná pouze platícím uživatelům.

Ačkoli od premiéry filmu Thelma a Louise uplynulo již 25 let, mnoho z kulis světa, v němž se hrdinky pohybují, je tu stále s námi. „Je to feminismus nebo pouhé tepání mužů?“ ptal se tehdy titulek v The New York Times. Natolik šlo o nezvyklý příběh - a to platí i do dnešních dnů, jak si všímá  Teo Bugbee na serveru MTV.

Nejsou to rebelky bez příčiny, ani kriminálnice, Thelma a Louise byly víceméně poslušné paničky až do vypjatého okamžiku Thelmina znásilnění, při němž Louise útočníka zastřelí. Rozhodnou se utéci, protože jsou přesvědčené, že by jejich slovům policie nevěřila. Vždyť ten muž ještě před chvíli s Thelmou tančil celému sálu na očích.

Bugbee si všímá, že na to, jak třeba filmové westerny počítaly s hrdiny stojícími mimo zákon, je jen velmi málo takových snímků natočeno o ženách. A vlastně nejbližší podobný motiv nachází ve filmu o jiné dvojici: Butch Cassidy a Sundance Kid.

Autor: One Little Indian
Autor: One Little Indian

„Čím jsem starší, tím více chápu, co je tak výjimečného na tom, jak zažíváme hudbu. Je to buď individuální zážitek poslechu, nebo se člověk na festivalu rozplyne mezi tisícovkami dalších. Není to nic intelektuálního, je to velmi impulzivní. A virtuální realita je toho jen logickým prodloužením. Má v sobě hodně intimnosti a pro muzikanta je schopnost být intimní mimořádně důležitá. Pokud chcete vyjádřit nějaký jemný detail, tady je příležitost, jak toho docílit. Není divu, že se porno průmysl zajímá o virtuální realitu, penetrace je přece velmi intimní,“ tak popisuje zpěvačka Björk v rozhovoru pro The Guardian důvody, proč se rozhodla propojit vlastní hudbu s technologií virtuální reality.

Stalo se tak u příležitosti otevření její výstavy Björk Digital v Sydney a zpěvačka dále v rozhovoru vysvětluje, proč se rozhodla, že její zatím poslední album Vulnicura bude tak osobní - ,a také se zamýšlí nad tím, jak si jako celebrita může hlídat soukromí.

Video: Po šestnácti letech od vydání posledního alba Since I Left You se o slovo opět hlásí mistři a rekordmani v počtu samplů v jedné skladbě, The Avalanches. Novinka Wildflower vychází příští měsíc a uvádí ji první singl Frankie Sinatra.

Kulturní tip: Víkendovou nonstop party v libeňském Studiu Prám vyvrcholí festival české elektronické hudby Elekce. Na dvou pódiích tu vystoupí více než třicet interpretů. V sobotu večer tu zahrají mimo jiné Orient, Dizzcock nebo Himalayan Dalai Lama. Končí se až v neděli ráno.

https://www.youtube.com/watch?v=haYSIR_vAOM


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].