
Ještě máte přes tři týdny času, abyste viděli něco krvavého a děsivého. Strom s tváří psa, z něhož při kácení teče krev. Upíří ženu, která místo lízátka ožužlává malou lebku. Hada prokousávajícího se z těla mrtvého pátera. A spousty kober, zubů, dýk, křížů a potůčků krve. To vše v galerii, kterou před pár lety slavnostně otevřel konzervativní bavorský premiér Edmund Stoiber – v mnichovské Pinakothek der Moderne.
Do 26. června v ní probíhá výstava filmových plakátů z Ghany, které v estetické směsi západní reklamy a západoafrických mýtů poutají nigerijské, americké a hongkongské horory, thrillery a akční filmy. Jsou to plakáty původně malované na staré pytle od rýže, které od poloviny osmdesátých let lákaly Ghaňany do mobilních kin – aut s televizí a videorekordérem, které promítaly filmy v ghanských městech. Koncem 90. let poptávka po „kinech“ klesala, protože si stále více měšťanů kupovalo vlastní levná videa a televize. Mobilní kina proto začala vyjíždět na chudší venkov, kde v oblastech bez elektřiny pouští televizi a DVD přehrávač z dieselových generátorů a ukazují vesničanům nejnovější trháky z amerického Hollywoodu a z nigerijského Nollywoodu (skvělý text o Nollywoodu).
Tady je malá ukázka z doprovodné knihy Ghanavision. Hand-Painted Film Posters from Ghana, kterou vydalo berlínské nakladatelství Bongout:


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].