0:00
0:00
Nad pěnou1. 4. 20104 minuty

„Obyčejný úředník je tu pánem“

Astronaut

Jsou sice velikonoční svátky, ale čtenáři Respektu zvládnou leccos, takže směle do intelektuální rozcvičky:)

Následovat bude jedno z nejodtažitějších slov, které do češtiny přinesl evropský svět, v němž momentálně žijeme – komitologie. Odvozeno je z anglického committee, resp. francouzského commission, což obojí znamená výbor. Komitologie pak označuje nikoli vědu o výborech, ale systém (založený na výborech). Jazyková odbočka: správně česky by se komitologie měla překládat spíš jako výborologie, ale to je ještě šílenější varianta než ta první.

Nyní proč s ním unavovat. Jednak kvůli větě v úvodu: když už člověk zvládne z unijního názvosloví Evropskou radu, Radu ministrů, nařízení a směrnice, je na čase, aby přišly finesy typu komitologie. A pak, právě komitologie je mocenským ústředím oněch nikým nevolených úředníků, což se na Bruselu i v našich zeměpisných šířkách zhusta kritizuje. Jak říká ostřílený bruselský lobbyista Daniel Guéguen, „komitologie je místo, kde obyčejný úředník je pánem unie.“

↓ INZERCE

Výbory mají všechny bruselské instituce, termín komitologie ale označuje jen síť výborů zřízených Evropskou komisí. Proč? Protože komise navrhuje a přijímá normy týkající se vnitřního trhu, tedy byznysu, a má proto výborů nejvíc a jsou i nejmocnější.

Jde o logickou věc: komise něco navrhne, například omezení množství CO2 vypouštěných auty, národní ministři ze sedmadvacítky se o to chvíli přou a poté přijmou nějakou variantu návrhu. Do podrobností, které jsou ovšem klíčové pro firmy a nákupčí – Bude se omezení limitů počítat na výrobnu, automobilku, nebo stát? Jak se rozdělí limity mezi různými kubaturami vozů? Jaká pravidla budou platit na auta, která zrovna sjedou z výrobního pásu? – ale ministři nejdou. Ty se postupují k řešením zmíněným výborům a k ministrům se vrací až ke schválení, anebo další debatě v případě sporu.

Výborů je okolo 250. Jsou tu ty obecnější, například vlivný „výbor 133“ pro průmysl, ale i samostatné pro „cukr“, „banány“, „vepřové maso“, „odpady“, pro „látky poškozující ozonovou vrstvu“, „volná přírodní stanoviště“, a tak dále. Společné mají to, že jim v drtivé většině případů předsedá příslušný euroúředník a jinak ho tvoří 27 národních expertů, po jednom z každé země včetně Česka. Liší se mezi sebou procedurálně: v tom, v jaké fázi se musí daný výbor pídit po souhlasu europoslanců a národních vlád zastoupených Radou ministrů, za jakých podmínek může Rada stanovisko výboru přehlasovat, atd.

To všechno dává dohromady velmi komplikovaný matrix, v němž je rozhodující jak faktická znalost právě probírané věci, tak znalost byrokratických postupů a bojového naladění mezi různými institucemi, které jsou všichni hráči na bruselské šachovnici.

Nyní z praxe: loni na jaře vyšlo najevo, že Evropská komise v tichosti navrhla, aby se směs bílého a červeného vína za určitých podmínek nazývala „růžové víno.“ Následný veřejný poprask odhalil, že věc je už poměrně daleko. Různé vyhlášky a prováděcí předpisy, tedy co, co produkují výbory uvnitř komitologie, už byly připraveny. Když se to dozvěděla pařížská vláda, vyrazila do protiútoku. Najala si mimojiné Guéguena a ten navrhl použít proti komisi její vlastní zbraň.

Guéguen si rychle zanalyzoval, že do věci jsou zapojeny dva výbory: řídící výbor, který schvaloval označení, co je „růžové víno“, a regulativní výbor, který řešil mísení vín. V prvním případě by pro přehlasování názoru komise byl nutný souhlas zhruba dvou třetin členů výboru, ve druhém stačila blokační menšina, aby se věc dostala na stůl ministrům zemědělství. Francouzi neváhali a začali přesvědčovat kolegy ve výboru pro označování vín, aby se také postavili proti. Komise, zastrašená tím, že by věc nemusela na úrovni ministrů projít, návrh stáhla.

Jiný příklad: loni vzbudil rozruch na české scéně konec klasických žárovek v zemích unie a jejich nahrazení úspornými. Mediální kritika vedla k tomu, že se začalo „vyšetřovat“, kdo z Čechů s tím souhlasil. Pátrání šlo až na úroveň výborů komise. Ministerstvo průmyslu a obchodu, jak řekl mluvčí zastoupení EK v Praze Martin Stašek, nicméně „odmítlo sdělit“, kdo z Čechů tehdy v letech 2007–2008 ve výboru seděl, jak hlasoval, jak argumentoval, jak se měnila většina v průběhu času.

Tedy: komitologie není o nás bez nás a země není v jejích útrobách bezmocná proti hordě byrokratů. Klade ovšem vysoké nároky na ony „nikým nevolené úředníky“ - v tomto případě ovšem ty národní, české.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].