Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Připomínka první české sochařky

O víkendu uplynulo 130 let od narození Karly Vobišové

Autor: Matěj Baťha (CC-BY-SA 2.5)
Autor: Matěj Baťha (CC-BY-SA 2.5)

Byla to velká společenská událost, když byl v roce 1931 na Karlově náměstí v Praze odhalen pomník spisovatelky Elišky Krásnohorské. Jemné linie díla z rumunského mramoru prozrazovaly ženskou ruku třiačtyřicetileté sochařky Karly Vobišové. Být ženou v dosti výlučně mužském uměleckém povolání bylo v té době výjimečné. Sochařka, která excelovala již na kamenosochařském učilišti v Hořicích, dokončila vzdělání u nejlepších učitelů v Paříži. I když byl její talent nepopiratelný, nebylo snadné uspět v mužském prostředí uměleckého ovzduší první republiky. Je možné, že kdyby její jméno nekončilo na -ová, bylo by dnes skloňováno jedním dechem s nejslavnějšími sochařskými osobnostmi doby.

Karla Vobišová (1887–1961) však otázky, kterým bychom dnes řekli genderové, neřešila. Celý život tvrdě pracovala, podporovaná svým manželem, sochařem Josefem Žákem, který často pečoval i o jejich dva syny. Vytvořila význačné sakrální plastiky ale zejména desítky portrétů svých současníků i již nežijících osobností kulturního života – Boženu Němcovou, Fráňu Šrámka, Otokara Březinu a další.

Autor: Archiv
Autor: Archiv

Eliška Krásnohorská se se sochařkou přátelila, ale odhalení sochy se již nedožila. Vobišová nechtěla spisovatelku stavět obrazně ani doslova na piedestal. Socha stojí jen mírně nad zemí na mramorové desce, jakoby stále připravená vykročit mezi kolemjdoucí. Její pelerína halící tělo dodala soše nadčasové tvary. Nadživotní velikost je docílena výškou 220 cm, díky níž je na první pohled zjevné, že se jedná o památník velké osobnosti. Mnohým se takový postup tehdy nezdál. Socha bez podstavce? Co je to za novoty? Dnes je i díky tomuto řešení právě tato plastika civilnější a modernější než většina jiných z téže doby.

V současné době se vedou jednání o dokončení plastiky, která se stala vyvrcholením sochařčina díla. V roce 1937 zvítězila Karla Vobišová v anonymní soutěži na náhrobek svatého Vojtěcha, který měl být umístěn v prostoru katedrály svatého Víta. Poměry za okupace a později komunistický režim nebyly dokončení sochy v bronzu nakloněny. Dědici autorky nyní jednají s pražským arcibiskupstvím o místě, kde by mohlo být pozoruhodné sousoší se světcem a jeho dvěma blízkými, kteří jej podpírají, vystaveno.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].