Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

Leonard Cohen: Píseň může přesahovat život

Písničkář, který nabízel publiku východiska skrze vlastní tápání a ohledávání temnoty, zemřel ve věku 82 let

Canadian singer-songwriter Cohen performs during the first night of the 47th Montreux Jazz Festival
Leonard Cohen • Autor: REUTERS

„Hineni, hineni. Jsem připraven, můj pane,“ zní refrén titulní skladby alba You Want It Darker - a zdá se, že Leonard Cohen na svůj odchod opravdu připraven byl. Album, které natáčel společně se synem Adamem, se stalo jeho rozlučkou jak symbolicky, tak skutečně.

„Můj otec zemřel pokojně ve svém domě v Los Angeles s vědomím toho, že natočil jednu ze svých nejlepších desek,“ oznámil časopisu Rolling Stone Adam Cohen: „Psal do poslední chvíle a neopustil ho jeho unikátní smysl pro humor.“

Reklama
Reklama

Cohen jako by do světa populární hudby vstoupil z jiných časů. Na konci šedesátých let, kdy vycházejí jeho první dvě alba, svět stále šílí z The Beatles, ale on přinášel literární tradici meziválečné avantgardy. Miloval Lorcu, kterého objevil, když mu bylo patnáct, a brzy načetl Prousta, Joyce nebo Eliota. Toužil být spisovatelem, ale v kariéře písničkáře pragmaticky spatřoval lepší vyhlídky na obživu.

„V době, kdy se Bob Dylan stal předním rokenrolovým básníkem, byl Cohen skutečný básník, jen nebyl rokenrol,“ trefně poznamenává Dorian Lynskey v aktuálním nekrologu na serveru The Guardian. Cohenovu výjimečnou literární starosvětskost podtrhoval vliv francouzského šansonu i židovské liturgie. A především způsob, s jakým se jeho texty vypořádávaly se sexem, spiritualitou a násilím; tázaly se po Bohu, ďáblu, pokušení a ženách. Často mezi vznešeností a scestím neviděly rozdíly.

https://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q

O Cohenově hudbě se v jeden čas psávalo, že jsou to písně vhodné k tomu, aby si u nich člověk podřezal žíly. Pravdou však byl opak, Cohen nabízel publiku skrze vlastní tápání a ohledávání temnoty odpovědi a východiska. Jedním takovým poznáním, jímž se mu podařilo vrůst do populární kultury, se stalo pochybující Hallelujah. Strávil jeho přepisováním pět let, mělo osmdesát slok, ale nakonec vybral jen čtyři. Šlo o biblické podobenství, vyznání lásky i meditaci nad povahou písně. Co je píseň tváří v tvář něčemu většímu, co nás přesahuje? A nemůže být píseň nakonec sama tím větším?

Podobně jako letošní Bowieho album Blackstar, i You Want It Darker je album psané ve stínu smrti, již autoři očekávají smíření, klidní a vědoucí. Leonard Cohen nežil ani nezpíval ve fantaziích. Byl mistrem výsostné disciplíny, kterou je dialog s publikem. Podával zprávy z nitra své duše, kterou dával všanc – jako vzor i jako odstrašující příklad. Charakterizovala ho snaha předat dál to, co se sám během svých pochybností a tápání dozvěděl o životě, citech, touhách  a smrti. A stačí si pustit You Want It Darker, aby každý posluchač pochopil, že tato moudrost byla obrovská.

Znělo to jako pravda: profil Leonarda Cohena najdete v aktuálním Respektu 45/2016

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Pavel Turek

redaktor, kultura

turek
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1304
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte