0:00
0:00
Kontext16. 1. 20247 minut

Utržený kus letadla nemusel být poslední. Boeingy opět vyvolávají otázky

Nedávná událost připomněla, že s čím se potýká nejprodávanější letadlo světa i regulační úřady

Zaměstnanec pracuje na letadle Boeing 737 MAX ve výrobním závodě v Rentonu; prosinec 2015
Autor: Bloomberg

Utržené dveře letadla ve výšce 4,5 kilometru nad zemí připomínají scénu z laciného akčního filmu. Sto sedmdesát sedm pasažérů a členů posádky ve stroji provozovaném společností Alaska Airlines ale ví, jak to vypadá ve skutečnosti. Ozve se hlasitá rána, kabinou se začne prohánět vichr a před obličeje překvapených a vystrašených cestujících vypadnou kyslíkové masky. „To je moment, kdy začnete panikařit,“ popsala novinářům jedna z cestujících situaci, která se odehrála 5. ledna 2024 odpoledne nad americkým městem Portland.

Letadlu Boeing 737 MAX 9 zničehonic uletěl kus boku – nasazovací díl v místě, kde mohou být dveře, nebo prostě běžné místo s okénkem. V tomto typu letadla to bylo místo, ale sedadlo 26A hned vedle zejícího otvoru bylo naštěstí neobsazené. Sedadla kolem díry byla poničená a měla utržené opěrky hlavy, ale nikomu se nic vážného nestalo. Jen mladíkovi o řadu před ní vír vzduchu strhl a odnesl košili. Havárie se stala v 5.12, v 5.17 už bylo letadlo dost nízko na to, aby bylo zažehnáno fatální nebezpečí, a v 5.26 přistálo na ranveji.

↓ INZERCE

Bizarní nehoda dopadla dobře, ale připomněla, že firma Boeing má už dlouho problémy. Před pěti lety se dvě její letadla MAX (tedy stejná řada jako stroj s uvolněnými dveřmi) kvůli chybě softwaru zřítila. Při haváriích zemřelo přes tři sta lidí a ukázalo se, jak slabý je úřední dohled nad vývojem nových strojů a jak uspěchaně firma k bezpečnosti přistupovala. Žádný stroj typu MAX potom skoro dva roky nesměl létat. Zatím se zdá, že tentokrát nejde o defekt stejně zásadního druhu, jako byl vadný software z roku 2018. Přes 170 strojů MAX 9 sice úřady stáhly ze vzduchu a procházejí technickou kontrolou, ale zřejmě se na oblohu brzy vrátí. Boeing je jedním z vládců komerčního létání a jeho letadla jsou všudypřítomná. Otázky nad tím, jak bezpečné stroje vyrábí, však zůstávají.

 To zvládnete sami

Vyšetřování je stále v začátcích. Z toho, co je už známo, se zdá, že součástky, které drží nasazovací panel na místě, nevydržely tlak při vzletu. Vyšetřovatelé nyní zjišťují, zda byl defekt nad Portlandem neopakovatelnou souhrou okolností, nebo se jedná o vadné technické řešení, které bude k podobným selháním náchylné i v budoucnu. Firma Boeing přesvědčuje zákazníky (a celý svět) o tom prvním, ale jisté to v tento moment není. Americký letecký regulační úřad FAA oznámil, že bude zkoumat i „výrobní proces“ ve firmě.

Pozornost vzbudila i zpráva, že u kontrolovaných letadel našli technici nedotažené závity některých mechanických součástek. S nehodou to sice nesouvisí, ale otázka, jak mohou u jednoho letadla vypadnout ve vzduchu dveře, a navíc se povolují některé šrouby, ještě zvýšila tlak na výrobce i na vyšetřující FAA.

Nasazovací kus trupu, který zaplňuje otvor pro případné dveře, vyrábí firma Spirit AeroSystems, která vznikla oddělením od Boeingu. Vazby obou společností jsou ale těsné. O víkendu američtí novináři zjistili od zatím neidentifikovaného zdroje, že Boeing nekontroluje, jakým způsobem Spirit AeroSystems nasazovací panel přichytila – technici Boeingu se na součástku podívají blíž, jen pokud je něco zjevně špatně. Skrytou chybu materiálu nebo montáže, která se ukáže až v provozu, nemají standardní procedury šanci odhalit. Pokud se ukáže, že Boeing přespříliš spoléhá na práci dodavatele a americký regulátor po něm větší důslednost nepožaduje, začne případ připomínat události před více než pěti lety. Tehdy se ukázalo, že americký úřad má na tragických nehodách svůj podíl.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc