Vyšehradský most
Autor: Wikimedia Commons - Enfo (CC BY-SA 3.0)

Praha přijde o svou historickou dominantu a její panorama už nebude vypadat tak jako dřív. Takový je výsledek středečního rozhodnutí Správy železnic, která zveřejnila novou podobu Vyšehradského železničního mostu, jenž by měl do roku 2027 na stejném místě pod Vyšehradem nahradit památkově chráněnou technickou stavbu.

Vítězný návrh od firmy 2T engineering vzešlý z architektonické soutěže  kopíruje vzhled stávajícího mostu z roku 1901. "Už na první pohled ale bude úplně jiný: je to sice také obloukový most o třech polích, z původního ale zbydou jen pilíře, půvabnou tmavou nýtovanou ocel nahradí zbrusu nové chladné bílé tvary připomínající beton s nerezovými táhly, celá mostovka se minimálně o metr zvedne a dvě koleje nahradí tři, čili most bude širší. Přibude také zastávka na Výtoni, která změní celkový charakter nábřeží pod Vyšehradem. To dnes působí sice omšelým dojmem, ale k okolí se tato situace hodí víc než unifikovaná prosklená bistra, která Správa železnic představila na vizualizacích nového mostu.

Reklama
Reklama

Původní železniční most by měl být přesunut jinam; kam, to se zatím neví. O jeho zachování se památkáři s železničáři dlouho přeli a díky tomu vznikla spousta návrhů, které počítaly s jeho zachováním na původním místě. Například architekt Petr Tej ze studia Bridge Structures s týmem mezinárodních kolegů (Marek Kopeć, Ian Firth, Andreas Galmarini, Steen Trojaborg, Eugen Brühwiler) navrhl subtilní betonovou konstrukci, která by v podobě třetí koleje (přidání další koleje bylo v základních podmínkách soutěže) doplnila most po straně, aniž nějak narušila pohled, který máme s Vyšehradem spojený více než sto let. Že se Tej v oboru vyzná, dokládá mimo jiné fakt, že podle jeho návrhu se aktuálně staví lávka HolKa z Holešovic do Karlína.

Nový most
Vítězný návrh • Autor: 2T Enegineering/Z dopravy

Nicméně jak už to u českých dopravních staveb bývá, nakonec zvítězilo mnohem radikálnější řešení. Vyjde prý zhruba na dvě miliardy, stavět se má začít v roce 2026 a hotovo má být asi za 20 měsíců. Připomeňme, že když se stavěl stávající železniční most nahrazující starý jednokolejný, provoz vlaků byl zastaven na pouhé dva dny.

To ale není nejhorší zpráva. Tou je, že ani v čase supermoderních technologií, díky nimž je dnes nesrovnatelněji snadnější než dřív zapojovat historické konstrukce do požadavků aktuální doby, nedokážeme pečovat o dědictví našich předků. Navíc při vědomí, že jejich stavby tu dokázaly vydržet tak dlouho, až člověk úplně zapomněl, že na svém místě nestojí od pradávna. Na druhou stranu do roku 2026 ještě pod Vyšehradským mostem uteče spousta vody a nebylo by divu, kdyby se teprve teď, po zveřejnění výsledků soutěže, proti navrhované podobě vzedmula vlna protestů nejen pražské veřejnosti.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jan H. Vitvar

redaktor, Kultura

Jan H. Vitvar
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1829

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte