Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Erupce na slunci, nebo amatérismus? Proč by Svoboda neměl řídit Prahu

ODS pokračuje v tažení proti alternativní dopravě

Bohuslav Svoboda • Autor: Profimedia
Bohuslav Svoboda • Autor: Profimedia

Aby lidstvo nevyhynulo, stanovilo si jistá závazná pravidla. Jedním z nich je, že klíčové akty nutné k přežití svěřuje do rukou odborníků. Například těhotné ženě porodit dítě sice teoreticky může pomoci každý z nás, nicméně drtivá většina lidí se v této záležitosti raději spoléhá na lékařské specialisty v oboru gynekologie a porodnictví. Ti při přivádění dítěte na svět nevycházejí jen z toho, co někde slyšeli nebo co si o celém výkonu sami myslí, ale mohou se opřít o léta náročných studií a ještě náročnější praxe.

Jedním z takových odborníků je Bohuslav Svoboda. V kraji bychom našli skutečně málo lidí, kteří vědí o rození dětí tolik jako osmasedmdesátiletý politik ODS a někdejší primátor Prahy. Po čtvrtku se ale zdá, že podobně jako se v případě vyučeného krejčího Vasila Biľaka nedoporučovalo pouštět ho na saka, Svoboda by měl být důsledně zaměstnáván jen na porodním sále – nebo si užívat spokojený důchod.

V rozhovoru pro Deník N totiž Svoboda na otázku, jak coby lídr koalice Spolu, tudíž nejvážnější kandidát na budoucího primátora vnímá dopady emisí aut na obyvatele Prahy, odpověděl: „Já vnímám jako lékař leccos, třeba to, že enormně narůstají úrazy cyklistů a těch, co jezdí na skejtu.“ Pro poslance a jednoho z nejznámějších lékařů v zemi je tedy dotaz na dlouhodobě neřešený kruciální problém hlavního města, jemuž jsou denně vystaveny statisíce lidí (mimochodem včetně těhotných žen a novorozeňat), odrazovým můstkem k pokračování předvolební kampaně, která se v jeho straně (byť ani ANO v tomto ohledu nezaostává) nese v duchu nenávisti k alternativní dopravě. Respektive ke konkurenční Pirátské straně, jež se ji v posledních letech snaží ve městě prosazovat.

To by se snad dalo ještě omluvit předvolební nervozitou, jež se občas nevyhne ani lékaři, který ví, že dusící se obyvatelé žijící v čím dál zamořenějším městě jsou rozhodně vážnějším problémem než nárůst počtu naštípnutých loktů - pokud tedy na to Svoboda má skutečně fundovanou statistiku.

Jenže kandidát na primátora vzápětí svou odpověď rozvedl. „Jsem si vědom toho, že všechny exhalace, které vytváří autodoprava, nejsou nic proti tomu, co vytváříme jiným způsobem. Není to žádné zásadní zvýšení zátěže. Myslím tím všechny další zdroje, erupce na slunci a tak dále. To je pro nás daleko vyšší zátěž než výfukové plyny. To si najdete v každém solidním materiálu, že ovlivnění zevního prostředí z hlediska exhalací z dopravních prostředků je v zásadě z toho celku minoritní,“ prohlásil Bohuslav Svoboda. A nasedl do luxusní limuzíny, jíž vzápětí přidal svou minoritní trošku do globálního exhalačního mlýna, chce se dodat.

Před dvanácti lety přitom Svoboda v rámci svého (nakonec úspěšného) tažení do primátorského křesla hlásal, že vysoké exhalace z automobilové dopravy jsou zásadním problémem, který musí vyřešit vybudování vnějšího okruhu kolem města. O cyklistech a skejťácích tehdy neříkal nic. Doba se očividně změnila, respektive se změnily názory voličů, od kterých nyní potřebuje hlasy. Svoboda jim kráčí vstříc s absurdními tezemi, které jsou buď důsledkem skutečně závažných erupcí na slunci, nebo mnohem pravděpodobněji přechodem dřívějšího odborníka do populistických vod ryzího amatérismu.

Připomeňme znovu, že Bohuslav Svoboda má aktuálně největší šanci stát se na podzim primátorem hlavního města. Člověkem, který do značné míry určí podobu jeho života na několik dalších let. A hlavně života jeho obyvatel. Proto se vraťme na začátek. Stejně jako by neměli amatéři rodit děti, neměli by ani řídit Prahu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].