0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
31. 10. 20083 minuty

Motýlí křídla v multiplexu

Jsou důvody předpokládat, že úbytek diváků v českých kinech bude v následujících letech pokračovat.

 
Autor: Respekt
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

V českých kinech letos ubylo šestnáct procent diváků. Lidem z filmové branže to příliš velké starosti zatím nedělá: rok 2007 byl pro návštěvnost v kinech rekordně úspěšný a kromě toho, jak píše server ihned, návštěvnost kin se vyvíjí ve vlnách v závislosti na aktuálních trhácích, ekonomické situaci a „pohybu motýlích křídel nad Pacifikem“. Nářky distributorů na to, že diváci si místo návštěv kin stahují filmy z internetu, se údajně zatím nepotvrdily.

↓ INZERCE

Přesto jsou důvody předpokládat, že úbytek diváků v českých kinech bude v následujících letech pokračovat. Statistiky a přehledy tržeb mohou totiž jen těžko postihnout spletenec důvodů, proč lidé někam začnou hromadně chodit a platit za to, anebo raději zůstanou doma.

Pro zajímavost: v roce 1989 navštívilo česká kina 51 milionů diváků, pak se zavřením většiny klasických kin návštěvnost poklesla. V půli devadesátých let na necelých devět milionů a postupně a s výkyvy se v roce 2007 vyšplhala na skoro třináct milionů. Multiplexy, Harry Potter a spol., rodinné filmy a nové opulentní prostředí, kde si lidé mohou kromě kina i obstarat nákupy a najíst se, to všechno hraje roli. Ale jen když lidé mají hodně peněz. Tisícovka za rodinnou návštěvu kina je totiž určitě víc, než si lidé mohou pravidelně dovolit – a ceny stoupají. S blížící se krizí rozhodně omezí návštěvy kin jako první.

Druhým důvodem je vlna průměrných a podprůměrných filmů pro velké publikum: Těch českých - poslední dva Hřebejkovy snímky přijali diváci s rozpaky, a vlna puberťáckých snímků přitáhla právě jen puberťáky – i těch zahraničních. Pohled na programy českých kin už celé měsíce silně připomíná pohled do regálů diskontních supermarketů: nabízí se tu druhořadé a prošlé zboží za nepřiměřenou cenu, protože Češi jsou ochotni sníst, obléci si či přežít každý šunt a zaplatit za něj cokoliv. Z tohoto jevu se pomalu stává pojem. Češi jezdí stále nakupovat oblečení a potraviny do Německa, kde je levněji a kvalitněji. A filmy si ovšem po pirátsku stahují, i když by na ně raději šli do kina.

Tím třetím důvodem je rezignace nezávislých distributorů, kteří krčí rameny. Ano, svět je plný zajímavých filmů, ale my je kupovat nemůžeme, protože z českého trhu by se nám ani nevrátily náklady. Mají pravdu. Letošní situace proto vypadá tak, že Bathory navštívilo třičtrvtě milionu diváků, slabomyslný muzikál Mamma miaMeryl Streepovou půl milionu. Na skvělé Děti nociMichaely Pavlátové jich přišlo přesně desetkrát méně – a přitom padesát tisíc diváků je na umělecký film přímo úspěch jako hrom. Kdyby do českých kin dorazila taková letošní Zlatá palma z Cannes s názvem Mezi zdmi, nedotáhla by to možná ani na pět tisíc diváků. Je to totiž dokument o školním roce ve třídě na divokém přistěhovaleckém předměstí.

Upřímně řečeno, s filmy v kinech to vypadá bledě: návštěvnost dlouhodobě klesá, kina jsou drahá, mají nekvalitní program, dobré umělecké filmy na sebe nevydělají a většina českých filmařů prostě myslí jen na peníze.

Tak upřímně: proč by návštěvnost měla stoupat? A Jsou za jejím poklesem opravdu jen motýlí křídla nad Pacifikem?


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].