0:00
0:00
6. 11. 20083 minuty

Lepší je zůstat

Přemýšlet v listopadové mlze nad výsledky podzimní zprávy o stavu zdejšího životního prostředí není zrovna zábava. Záleží samozřejmě na úhlu pohledu.

Autor: Respekt

Přemýšlet v listopadové mlze nad výsledky podzimní zprávy o stavu zdejšího životního prostředí není zrovna zábava. Záleží samozřejmě na úhlu pohledu. Ministerstvo vypočítává, co všechno se v Česku zlepšuje, ale ani dobré zprávy o čím dál čistších řekách nepřebijí fakt, že celá polovina Čechů dýchá špinavý vzduch.

Kromě nepříjemného zápachu se velká část zdejší populace musí vyrovnávat s rizikem rakoviny a zvýšeným výskytem astmatu a alergií u dětí. Důvodů je spousta. Úředníci se točí okolo toho, že zdejší frčící fabriky a elektrárny mají navzdory navzdory všem zlepšením stále ještě daleko k dokonalosti. Kus špíny má na svědomí fakt, že spousta chudších lidí na venkově se kvůli zdražení plynu a elektřiny vrací k topení uhlím. Zbytek do vzduchu posílá čím dál početnější flotila aut. Naději představuje skutečnost, že nedýchatelný vzduch, který si pamětníci spojují s koncem osmdesátých let, se během následujících deseti let, především díky odsíření elektráren, poměrně rychle pročistil.

↓ INZERCE

Ano, ale pro posledně jmenovaný důvod, tedy masivní nástup aut, to zatím vůbec neplatí. Stačí se podívat na hlavní město, tedy místo, které je v ministerských papírech v červené zóně.

Pražané, kteří nepociťují nutkání každé ráno otočit klíčkem auta – a je jich dost, podle dopravních čísel dvě třetiny - jsou v dost zoufalé situaci. Člověk se skoro stydí to pořád opakovat - počet aut pod jejich okny nezadržitelně stoupá a radnice navzdory nejrůznějším řečem utrácí hodně peněz na to, aby jízda autem po městě byla co nejjednodušší – a tedy přitažlivější. Děje se tak navzdory faktu, že mnohá evropská města, která ve své době investovala do dokonalých silnic a obchvatů ještě pohádkovější peníze než Praha, nakonec stejně musela obrátit a teď věnují tuny energie na to, jak auta v ulicích redukovat – jednodušeji řečeno, jak je potlačovat na úkor méně škodlivých modelů dopravy. Zkušenosti říkají, že zdola to spíš nejde. Změny – ať už máme na mysli Londýn, Berlín, Paříž nebo Kodaň – zpravidla táhnou osvícení politici, kteří nabízejí sousedům vizi čistšího a tím i přitažlivějšího města.

Je nepříjemné, že pražského primátora město aktuálně moc nezajímá a jeho nejbližší tým je na tom až na výjimky stejně (příznačný model je radní pro dopravu Šteiner, který si během pár let na radnici dokonale osvojil umění s nikým zvenčí o dopravních perspektivách Prahy zbytečně nediskutovat).

Není samozřejmě nutné hned všechno přehánět. Změna k lepšímu je možná vždycky. Během čekání na další volby je jen třeba doufat, že místní vydrží a co nejméně z nich zvolí řešení obyvatel domů z bezprostředního okolí proslulé pražské magistrály. Část z nich před nesnesitelným hlukem, stresem a smradem postupně během pár let utekla do satelitů. Dnes už volí jinde a do svého bývalého města se den co den vrací za prací – samozřejmě autem.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].