0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda8. 1. 20147 minut

S fotkami z Instagramu na zdi londýnského metra

Oproti Facebooku je to méně osobní, říká král českého Instagramu, designér Jiří Šiftař

Nejvíc příznivců má Jiří Šiftař v USA a populární je i v Číně. Ostatně jeho obrázky mají nejen oblíbený "vintage" vzhled, ale často připomínají i asijskou barevnost či zámořskou popkulturní estetiku • Autor: Jiří Šichtař - jeera

Facebook se zdá být nepostradatelným symbolem dnešní doby. Nicméně v zahraničí se začíná projevovat nový trend: teenageři zde tráví méně času nebo tuto sociální síť dokonce opouštějí. Jak si můžete přečíst v novém Respektu v textu Mládež utíká z Facebooku, důvodů je víc. Nechtějí sdílet prostor se svými rodiči, kteří začali se zpožděním do jejich nezávislého teritoria pronikat. Nechtějí být součástí mainstreamu, jímž se stal. Některé prý začíná nudit a obtěžovat přehlcení vzkazy, informacemi a neustálou sebeprezentací sebe i ostatních. Stejně tak jim vadí negativní a ironický tón komunikace. A tak zprávy a fotky šíří jinudy.

Čím dál víc spolu „mluví“ přes chatovací programy jako WhatsApp, ale hlavně sází na vizualitu a používají aplikace jako Instagram. Člověk tu může upravit fotky díky filtrům tak, že vypadají takřka profesionálně, a nabídnout je ke komentářům svým příznivcům. I nejoblíbenější české účty mají statisíce sledovatelů – momentky krále českého Instagramu, designéra Jiřího Šiftaře (1973), odebírá takřka čtvrt milionu fanoušků. „Instagram vede k větší slušnosti a pozitivnímu přístupu než Facebook,“ říká opavský rodák, který už sedm let žije ve Velké Británii. 

Reklama
Camera+ recipe?
? scene: Flash
? crop: Square
? effect: So Emo (50%) • Autor: Respekt
Camera+ recipe? ? scene: Flash ? crop: Square ? effect: So Emo (50%) • Autor: Respekt

Prolíná se nějak vaše působení na Instagramu s prací?
Práce v digitálním designu, zkušenost grafika a výtvarný přístup k mým fotografiím se na Instagramu prolínají ze své podstaty. Z praktického hlediska ale Instagram nijak zvlášť nevyužiju. Naposledy jsem potenciál svého publika zužitkoval, když mi pomohl získat stovky respondentů z celého světa pro disertační práci.

Proč jste si vybral právě Instagram?
Prozkoumal jsem ho ze zvědavosti hned po jeho startu v říjnu 2010. Tehdy jsem hodně fotil v aplikaci Hipstamatic – i ta nabízela čtvercový formát a nápodobu analogových filmů, ale postrádala vlastní síť pro sdílení. S tím přišel právě Instagram. Krom sdílení do již existujících sítí, především Facebooku a Twitteru, dokázal navíc sdílet ve vlastní síti, jež má podobně jednoduchý princip jako Twitter.

V čem je lepší než Facebook?
Facebook je síť, na které můžete dělat skoro všechno. Instagram je zaměřen vizuálně s důrazem na kreativitu. Na Instagramu jde čistě o obrázek, je zároveň méně osobní, což v důsledku vede k větší slušnosti a pozitivnímu přístupu. Komentáře na Facebooku bývají ironičtější, názorově vyhraněnější.

Proměnil se Instagram poté, co ho Facebook vloni koupil?
Určitě, ale jde spíš o drobné změny a k lepšímu. Sama akvizice nicméně k Instagramu přitáhla pozornost mainstreamových médií a následně i značek, které najednou pochopily jeho možnosti. Uvidíme, kam se věci pohnou, až Instagram nasadí reklamu.

A co další oblíbená obrázková síť Pinterest?
Na Instagram dáváte něco ze sebe, něco, co jste sami vytvořili. Na Pinterest vlastně jen „připichujete“ díla jiných, která se vám líbí. Neodsuzuju Pinterest, ale podle mého je pro jinak založené lidi a nemůže poskytovat zdaleka takové tvůrčí uspokojení.

V čem je jiné komunikovat s fanoušky právě obrázky?
Obrázek je univerzální sdělení, jeho posláním je obvykle zaujmout a potěšit. To s sebou nese pozitivní moce a překračuje hranice. Můžete přijít s čímkoliv a vidět, zda se to líbí i ostatním. Nejsou to jen kamarádi, kteří vám chtějí udělat radost jako na Facebooku, nýbrž cizí lidé, kteří vás sledují. Někdy vám dokonce můžou uspořádat výstavu na druhém konci světa nebo vás oslovit pro komerční spolupráci.

Výstav za sebou máte díky Instagramu hned několik. Jak vznikly?
Nejvíc si považuju výstavy v Moskvě. Jeden z mých fanoušků mi prostě napsal do komentářů, že má fajn podnik v Moskvě a rád by mě tam vystavil. Emailem jsme dořešili zbytek. Další výstava proběhla v Londýně a organizovala ji místní instagramerská komunita (@igerslondon). Ještě více mě ale v Londýně potěšilo, když několik mých fotek cestovalo půl roku skoro v každém vagónu metra v rámci jedné kampaně. 

NovA obrA zek 1 xsxsxeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee • Autor: Respekt
NovA obrA zek 1 xsxsxeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee • Autor: Respekt

Dá se tedy popularita na Instagramu zpeněžit?
Můžete prodávat své znalosti, schopnosti či fanoušky značkám. Znám pár instagramerů, kteří touto cestou vykročili, a pro některé to funguje docela dobře, uvážíme-li, že Instagram je komerčně teprve na počátku. Znám i jiné, kteří by svůj komerční potenciál rádi vytěžili na maximum a dělají pro svou propagaci i poměrně zvláštní věci, ale zas tak ideálně se to pro ně nevyvíjí. Pro mě osobně zůstává Instagram koníčkem, sám nic nevyhledávám a o to větší radost můžu mít, když si mě značky samy najdou a osloví s nabídkou. Obvykle nejde primárně o peníze, ale spíše mě nabídnou zajímavý zážitek, a potažmo k focení. Bez Instagramu bych se určitě nepodíval do tolika zemí a míst, na různé akce nebo k vyzkoušení technických novinek.

A rozdělujete focení na „volnou tvorbu“ a zakázky? Není to pak někdy skrytá reklama?
V moderním sociálním marketingu se lidem jako já říká influencer. Značky chtějí využít emoce, které ve fanoušcích svými obrázky vyvolávám a protože jich mám hodně, jsem pro ně zajímavý. Prozatím se ale pokaždé jednalo o korektní spolupráce, kdy mi nikdo neříkal, co a jak mám fotit. Většinou stačí u fotky přidat konkrétní hashtag nebo naznačit, kde a proč vlastně jsem. Značky respektují můj styl a v podstatě se snaží, abych si danou akci užil a bavilo mě fotit. Já mám zajímavé fotky pro své fanoušky, značka si „rozšířila povědomí“ a všichni jsou spokojení.

Co nejčastěji fotíte a čím?
Fotím nejraději „místa, kde byste chtěli být“. V místech, jež navštívím, hledám to nejzajímavější a nejfotogeničtější a snažím se takový záběr udělat co nejatraktivnější, ať už kompozicí nebo editací. Fotím zrcadlovkou (Nikon D600), malou rangefinder kamerou (Fujifilm X100s) nebo mobilem (iPhone 5S).

NovA obrA zek 2 qqqq • Autor: Respekt
NovA obrA zek 2 qqqq • Autor: Respekt

Kdy nejčastěji vznikají vaše fotky?
Na cestách a na procházkách Londýnem, kdy cíleně vyrazím objevovat nová místa a beru sebou foťák.

Posíláte je okamžitě ke zveřejnění, jsou to opravdu momentky? Nebo doma sedíte nad výběrem?
Fotím pro svůj archiv, pro zábavu - jen něco z toho jde na Instagram. Na počítači se pak výsledky proberu, obvykle tak 80 procent vyhodím a pár kousků si přesunu na telefon. Tam je pak ve volné chvíli doupravím a v nejbližších dnech vložím na Instagram. Občas něco vložím přímo z „terénu“, ale čas není u mých fotek nijak určující. Klidně vkládám na přeskáčku fotky z různých cest – i když hodně lidí má stále zafixováno, že Instagram je o „sdílení okamžiku“.

Upravujete své fotky hodně?
Upravuju jen na mobilu a relativně dost. Většinou je třeba si pohrát s kompozicí do čtverce, napravit světelné nedostatky a připravit barvy na to, že je na závěr obvykle projedu některým ze zabudovaných filtrů. Jejich vintage charakter barvy většinou trošku vypere a sjednotí, takže pokud chcete mít rukopis a odlišit se, musíte s tím počítat předem.

Čím jste si udělal nejvíc jméno? Londýnskou olympiádou?
Přímo Londýnem. Ten je zejména na jiných kontinentech ohromně populární. V Číně údajně koluje jakýsi seznam doporučených instagramerů – tedy doufám, že ne vládou – a na něm jsem uveden právě pro ty, co chtějí vidět obrázky Londýna. V podobné souvislosti jsem se několikrát objevil i na americkém serveru Buzzfeed a největší podíl fanoušků mám právě v USA. Pokud jde o značky, ty si většinou udělají vlastní průzkum a přijdou na mě díky počtu lajků a fanoušků, případně mě některý z jejich zaměstnanců sleduje a doporučí.

Koho vůbec na Instagramu nejraději sledujete vy?
Všechny, které sleduji, sleduji rád z nějakého důvodu, je těžké vybrat jen pár jmen. Kdo chce, ať se podívá do mých fanoušků.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].