Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Prodej Českých aerolinií je na spadnutí

V pondělí bude vláda projednávat postup privatizace národních aerolinek. Redakci Respektu.cz se podařilo zjistit některé podrobnosti už nyní.

  • Autor: ČTK
• Autor: ČTK

Na svém pondělním zasedání bude vláda projednávat mimo jiné návrh ministerstva financí na postup při privatizaci Českých aerolinií (ČSA). Prodej národního leteckého dopravce tak spěje do svého finále. „Prodej ČSA bychom chtěli stihnout v druhém pololetí tohoto roku,“ uvedl pro Respekt.cz tiskový mluvčí rezortu financí Ondřej Jakob.

Nabízí se otázka, zda je zrovna teď v období vrcholící krize nejvhodnější okamžik aerolinky prodávat. „Nemá smysl spekulovat, zda by za rok byla situace lepší. V letectví lítá ta situace nahoru dolů pořád. Proces privatizace je už rozběhlý, tak nemá cenu ho teď zastavovat,“ odpověděl Respektu.cz analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Stát vlastní v ČSA prostřednictvím ministerstva financí přibližně 92 procent akcií. Menší podíly drží i města Praha a Bratislava a Česká pojišťovna (ČP), která vlastní více než 4 procentní podíl. „Před vyhlášením podmínek privatizace je jakýkoliv komentář předčasný,“ odpověděl Respektu.cz mluvčí ČP Václav Bálek na otázku, zda pojišťovna nezvažuje prodat svůj podíl spolu se státem.

Podle analytika Procházky prodej ČSA zvýší cenu Letiště Praha, které se chystá stát také prodat. Pokud by České aerolinie koupil například nějaký asijský dopravce, mohlo by to zvýšit zájem dalších asijských firem, které by z letiště mohly vytvořit svou hlavní bránu do Evropy. Takové úvaze by odpovídal i harmonogram ministerstva financí. „V případě Letiště Praha probíhá výběr poradenské společnosti. Měla by být vybrána také na sklonku roku,“ tvrdí Jakob. Prodej letiště by tak plynně navázal na konec privatizace ČSA. Pro stát je letiště z politického i ekonomického hlediska důležitější. Z prodeje aerolinek může získat maximálně 5 miliard korun, v případě letiště by ale mohlo jít o 75 miliard.

Dobrá kondice

České aerolinie jsou i přes současnou komplikovanou situaci v letectví v relativně dobré kondici. Ještě v roce 2005 společnost utrpěla ztrátu přibližně půl miliardy korun, předloni již byla v zisku přes 200 milionů korun a v loňském roce by měl být výsledek ještě lepší. Prezident ČSA Radomír Lašák v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl, že by mělo jít o zisk ve výši stovek milionů korun. „Konkrétní čísla oznámíme na tiskové konferenci v polovině března,“ neprozradila Respektu.cz konkrétnější údaje tisková mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Výsledky aerolinek za loňský rok jsou o to lepší, že to byl rok rekordních cen ropy, silné koruny a oslabující poptávky. Společnost podle Lašáka nepodlehla hysterii a nefixovala cenu paliv v létě, kdy byly ceny na rekordních úrovních. Pokles poptávky poté zasáhl aerolinky na podzim. První náznak se projevil u Českých aerolinií v září, kdy počty cestujících klesly meziročně o necelé procento, v říjnu již o 5,6 procenta a v listopadu o 8 procent.

Rok 2009 bude v celé ekonomice ve znamení celosvětové krize. České aerolinie proto již koncem loňského roku začaly hledat cesty jak zmírnit dopady současné ekonomické situace,“ tvrdí Hupáková. ČSA se tak ještě více zaměří na úspory, a to včetně personálních výdajů. Aerolinky v současnosti zaměstnávají přibližně 4700 zaměstnanců. „ČSA zažívají v současnosti nejtěžší období, protože jsou hodně zaúvěrované. Pokud ale aerolinky přežijí letošní rok, ten další by už měl být lepší,“ předpovídá analytik Procházka.

Bezpeční zájemci

V souvislosti s privatizací ČSA se rozvířila debata o „bezpečnosti“ ruského kapitálu. O české aerolinky se totiž zajímá ruský přepravce Aeroflot, a to je trnem v oku některým politikům. Před bezpečnostními riziky prodeje ČSA do ruských rukou varoval před nedávnem například předseda KDU-ČSL Jiří Čunek. Podle analytika Procházky nám ale žádné riziko z takového obchodu nehrozí. „Ruského kapitálu se každý bojí. Zvlášť teď, v období napjaté situace s ruským plynem. Obchody směrem na východ jsou ale logickým krokem. I kdyby Aeroflot zrušil veškeré linky, okamžitě obsadí uvolněné místo jiná letecká společnost,“ tvrdí.

Ministerstvo financí ale s určitými pojistkami počítá. „V prvním kole výběrového řízení budou mechanismy, které umožní vyřadit zájemce z bezpečnostních důvodů,“ prozradil Respektu.cz mluvčí ministerstva Ondřej Jakob. Zda by se to mohlo týkat právě Aeroflotu, zatím není jasné. Ruský dopravce ale není podle Procházky v tendru favoritem. Tím jsou spíše Lufthansa, Air France nebo některý z asijských dopravců.

Dočkáme se překvapení?

Do privatizace by se mohla zapojit i některá z velkých českých finančních skupin. „Například společnost Penta ukázala, že v případě Aera Vodochody v tom umí chodit, takže i v případě privatizace ČSA se můžeme dočkat překvapení,“ myslí si Procházka. Podle něj by ale v případě Českých aerolinií zřejmě neuspěli se svou obvyklou strategií drastického snížení nákladů, zvýšení ziskovosti a prodeje za pár let jiné firmě. „Spíše by se spojili s nějakým dopravcem, a pro něj by aerolinky koupili,“ dodal Procházka.

Více o vývoji v ČSA čtěte v rozhovoru s prezidentem firmy Radomírem Lašákem.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].