0:00
0:00
Agenda30. 8. 20084 minuty

Odpověď na krizi: Letenky za polovinu

Letečtí přepravci se vlivem vysoké ceny ropy a útlumu globální ekonomiky dostávají do potíží. Se zvláštní metodou, jak se s těžkou situací vyrovnat, přišel největší lowcostový přepravce v Evropě. Srazí ceny letenek na polovinu.

Astronaut
Autor: Globe Media / Reuters

Největší evropská nízkonákladová letecká společnost Ryanair ohlásila výrazné snížení ceny letenek. Přiznala totiž, že nebude moci splnit své plány a pokrýt zvyšující se náklady na palivo, pokud nezvýší počet prodaných míst.

Rozhodnutí přichází v momentě, kdy celé odvětví zažívá útlum, některé společnosti již vyhlásily bankrot. Naposledy v pátek Zoom Airlines nebo Alitalia. Místo toho, aby firma Ryanair naopak ceny zvýšila, aerolinky vypálily první salvu cenové války a snížily na polovinu cenu svých nejlevnějších letenek.

↓ INZERCE

Jedno místo bude firma od září prodávat podle deníku Guardian už od pěti liber včetně letištích poplatků a daní. Za každé prodané místo přitom bude tratit pět liber, protože jen poplatek za cestujícího činí deset liber. „Je to čistě marketingová akce. Sníženou cenu si vykompenzují poplatky za zavazadla, občerstvení a podobně,“ okomentoval tento plán pro Respekt.cz analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Šéf aerolinek Michael O’Leary uvedl, že primárním motivem je stimulovat slábnoucí poptávku a ne zlikvidování konkurence. „Dělají to systematicky. Převzali ten americký model a chtějí vyštípat konkurenci,“ myslí si nicméně Procházka. „Je to silný boj o zákazníka na úkor nákladů. Berou to jako investici do budoucna. Ryanair je velká společnost, takže si to může dovolit,“ prozradil zase Respektu.cz Martin Kuba, vedoucí projektu aeroweb.cz.

Ryanair prodává až polovinu svých míst právě v nejlevnější kategorii, které by se změna ceny měla týkat. Letecká společnost chce dosáhnout svých cílových zisků tím, že bude přepravovat alespoň z osmdesáti procent plná letadla. Právě slabá poptávka ale tyto plány ohrožovala.

Musíme srazit cenu, abychom se na těch 80 procent dostali,“ tvrdí O’Leary. „Pokud cestující zaplní alespoň 80 procent sedaček, odvoláme levné letenky. Pokud ale bude dále obsazenost klesat, zvážíme další zlevnění.“ Podle něj bude mít drahá ropa daleko větší dopad na finančně slabé aerolinky než další snížení cen. „Nakonec to bude ropa, která některé přitiskne ke zdi,“ předpověděl.

Klasičtí přepravci jdou opačnou cestou

Naopak šéf British Airways Willie Walsh jde opačnou cestou. Před nedávnem totiž varoval, že průměrná cena letenky bude muset kvůli drahé ropě vzrůst nejméně o tři procenta. Analytik ABN Amro Andrew Lobbenberg nicméně předpovídá, že Walsh své hrozby nenaplní. „Pokud budou pokračovat nízkonákladové aerolinky ve svých růstových plánech, nebudou si to ostatní moci dovolit. Například Ryanair chce letos růst o 14 procent, kdežto British Airway stagnuje,“ sdělil pro deník Guardian.

Podle Kuby ale klasickým přepravcům možné zostření cenové války neublíží. „Klasických aerolinek se to dotklo již kdysi, když nízkonákladoví přepravci vstoupili na trh,“ tvrdí. To potvrzují také slova tiskové mluvčí Českých aerolinií Daniely Hupákové. „Vyprodat letadlo „pod cenu“ není umění, plná letadla a současné ztrátové hospodaření není cesta k rozvoji. České aerolinie chtějí konkurovat hlavně kvalitou, nikoliv cenou. Navíc se primárně zaměřujeme na obchodní cestující,“ uvedla pro Respekt.cz.

Na aerolinky roste v posledních letech tlak. Budou se muset zapojit do systému obchodování s emisními povolenkami, navíc za posledních pět let zdražila letadla dvaapůlkrát. Vysoká cena ropy a slábnoucí poptávka by pak některé z nich mohla dohnat až na pokraj bankrotu. „Prognózy, že zkrachuje 90 procent nízkonákladových aerolinek, jsou přehnané. Dá se ale očekávat vlna fúzí,“ předpovídá Procházka.

Zajistit se?

Největším problémem bylo ale pro aerolinky zajišťování. Když byla cena ropy na 130 dolarech, tak bylo stejně pravděpodobné, že bude brzo za 200 i že klesne na 100 dolarů. „Teď Ryanair prozradil, že si zajistil do konce roku ropu za 125 dolarů, tak uvidíme, jestli to byl dobrý krok. Zda se některé firmy zajistily za vyšší ceny, zjistíme podle série sebevražd finančních ředitelů, když půjde cena ropy dolů,“ tvrdí v nadsázce Procházka. Stejný problém budou mít firmy, pokud se nezajistily, a cena ropy zase poletí vzhůru.

Nízkonákladové aerolinky jako Ryanair nebo easyJet se zaměřují na ukazatele jako obsazenost míst nebo prodej sedadel za jeden let. Jako cílovou hodnotu mají přibližně 85 procent a tomu přizpůsobují své ceny. Když jsou příjmy z prodeje nízké, přepravci vydělávají na poplatcích za zavazadla nebo za rezervování hotelu či auta.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].