0:00
0:00
Agenda18. 5. 20083 minuty

Obloha hlásí plno

Česká letiště praskají ve švech a letošních čtrnáct milionů pasažérů je podle všeho jen začátek.

Astronaut
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

Pilot práškovacího letadla, krupiér a nakonec i ředitel letiště – na nudný stereotyp si nemůže Václav Černý rozhodně stěžovat. To, jak se mění jeho poslední zaměstnání, si ale při svém příchodu na letiště Olšová Vrata nedaleko Karlových Varů sotva mohl plánovat.

↓ INZERCE

Tehdy před dvanácti lety sestával provoz na ranveji utopené mezi poli a jehličnatými lesy z pár vyhlídkových letů pro turisty a několika příležitostných prázdninových „charterů“ cestovních kanceláří k moři. Dnes do agendy pana Černého patří šest pravidelných mezinárodních linek do týdne a šedesát tisíc odbavených cestujících za rok. A to jde o zlomek toho, co karlovarský aeroport v nejbližších letech čeká.

Něco takového hned tak neuvidíte,“ ukazuje usměvavý čtyřicátník v kostkované košili k oranici před letištní halou. Na plácku před odbavovacím terminálem kličkují žluté bagry a dělníci s kolečky. Ještě letos tu vyroste prosklená hala s nejmodernějším vybavením a plány na plechové ceduli upozorňují, že nepůjde o nic obyčejného. Konstrukce železa a skla má vytvořit dokonalou iluzi trupu dopravního letadla. „Zvládli jsme i kompletní rekonstrukci přistávací dráhy a speciální osvětlení pro noční lety,“ vypočítává pan Černý, jak současná třísetmilionová injekce z kraje, bruselské kasy a dotačního programu norské vlády letiště v Olšových Vratech změní. Po rekonstrukci by mělo letiště odbavit až půlmilion cestujících ročně. Kapacita ovšem bude ještě třikrát větší – a i to je podle ředitele Černého reálná meta.

Hlouček klábosících taxikářů před halou si hemžení kolem bagrů nevšímá. Pokuřující šoféry v tuto chvíli mnohem víc zajímá čerstvě promarněná šance karlovarských sportovců na zisk mistrovského titulu v hokejové extralize. Pak se však ozve hřmot přistávajícího letadla a žhavé téma musí stranou: cigaretu střídá narovnání límečků košil a vozy se řadí do štrůdlu před terminálem. Na dráhu dosedá červenobílé letadlo Českých aerolinií, pravidelná linka z Moskvy do Karlových Varů. Ruština se v tu chvíli zdá všudypřítomná, kromě sloganů na billboardech s výjevy lázeňských budov svítí i z vitrín obchodů s parfémy a občerstvením uvnitř odbavovací haly. Kulisy letiště v Olšových Vratech nenechají nikoho na pochybách, že drtivou většinu zdejší klientely tvoří právě pasažéři z Ruska.

Tuhle pozici „ruské spojky“ by ale pan Černý do budoucna rád změnil. Klíčem k obratu mají být nové pravidelné linky směřující na některé z evropských velkých letišť, které Evropě slouží jako přestupní stanice při dálkových letech přes oceán nebo do Asie. „Uvažujeme o Frankfurtu, Mnichovu nebo Amsterodamu, máme spočítané, že právě z nich míří do Česka statisíce turistů z nejrůznějších koutů světa. Stačilo by přetáhnout Praze alespoň některé z nich a nalákat turisty třeba atraktivnějšími cenami k nám,“ říká pan Černý. „Nemělo by to být nějak obtížné, vždyť se nacházíme v nejdynamičtější éře civilního létání. Zájem roste jako nikdy předtím a dveře do Evropy máme doširoka otevřené.“


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].