Obloha hlásí plno
Česká letiště praskají ve švech a letošních čtrnáct milionů pasažérů je podle všeho jen začátek.

Pilot práškovacího letadla, krupiér a nakonec i ředitel letiště – na nudný stereotyp si nemůže Václav Černý rozhodně stěžovat. To, jak se mění jeho poslední zaměstnání, si ale při svém příchodu na letiště Olšová Vrata nedaleko Karlových Varů sotva mohl plánovat.


Tehdy před dvanácti lety sestával provoz na ranveji utopené mezi poli a jehličnatými lesy z pár vyhlídkových letů pro turisty a několika příležitostných prázdninových „charterů“ cestovních kanceláří k moři. Dnes do agendy pana Černého patří šest pravidelných mezinárodních linek do týdne a šedesát tisíc odbavených cestujících za rok. A to jde o zlomek toho, co karlovarský aeroport v nejbližších letech čeká.
„Něco takového hned tak neuvidíte,“ ukazuje usměvavý čtyřicátník v kostkované košili k oranici před letištní halou. Na plácku před odbavovacím terminálem kličkují žluté bagry a dělníci s kolečky. Ještě letos tu vyroste prosklená hala s nejmodernějším vybavením a plány na plechové ceduli upozorňují, že nepůjde o nic obyčejného. Konstrukce železa a skla má vytvořit dokonalou iluzi trupu dopravního letadla. „Zvládli jsme i kompletní rekonstrukci přistávací dráhy a speciální osvětlení pro noční lety,“ vypočítává pan Černý, jak současná třísetmilionová injekce z kraje, bruselské kasy a dotačního programu norské vlády letiště v Olšových Vratech změní. Po rekonstrukci by mělo letiště odbavit až půlmilion cestujících ročně. Kapacita ovšem bude ještě třikrát větší – a i to je podle ředitele Černého reálná meta.
Hlouček klábosících taxikářů před halou si hemžení kolem bagrů nevšímá. Pokuřující šoféry v tuto chvíli mnohem víc zajímá čerstvě promarněná šance karlovarských sportovců na zisk mistrovského titulu v hokejové extralize. Pak se však ozve hřmot přistávajícího letadla a žhavé téma musí stranou: cigaretu střídá narovnání límečků košil a vozy se řadí do štrůdlu před terminálem. Na dráhu dosedá červenobílé letadlo Českých aerolinií, pravidelná linka z Moskvy do Karlových Varů. Ruština se v tu chvíli zdá všudypřítomná, kromě sloganů na billboardech s výjevy lázeňských budov svítí i z vitrín obchodů s parfémy a občerstvením uvnitř odbavovací haly. Kulisy letiště v Olšových Vratech nenechají nikoho na pochybách, že drtivou většinu zdejší klientely tvoří právě pasažéři z Ruska.
Tuhle pozici „ruské spojky“ by ale pan Černý do budoucna rád změnil. Klíčem k obratu mají být nové pravidelné linky směřující na některé z evropských velkých letišť, které Evropě slouží jako přestupní stanice při dálkových letech přes oceán nebo do Asie. „Uvažujeme o Frankfurtu, Mnichovu nebo Amsterodamu, máme spočítané, že právě z nich míří do Česka statisíce turistů z nejrůznějších koutů světa. Stačilo by přetáhnout Praze alespoň některé z nich a nalákat turisty třeba atraktivnějšími cenami k nám,“ říká pan Černý. „Nemělo by to být nějak obtížné, vždyť se nacházíme v nejdynamičtější éře civilního létání. Zájem roste jako nikdy předtím a dveře do Evropy máme doširoka otevřené.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].