Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Externí hlasy

Tam, kde se zatím živí vraky

Z oblasti Darukhany bude s největší pravděpodobností rekreační a rezidenční zóna

lodenice10
Autor: Tomáš Predajna

Tohle místo na východním pobřeží jižní Bombaje v bedekrech nenajdete, přesto je fascinující – a brzy zřejmě zmizí. Darukhana Ship Yard je průmyslový přístav, kam se svážejí vraky nákladních tankerů a lodí. Postupně se tu demontují, rozebírají, rozřezávají a ocel se dál rozprodává. Některé lodě se nicméně s pomocí získaných náhradních i opravují.

Prostředí rezavějících vraků i malých dílen lemujících doky je tíživé i působivé. Jakési malé ocelárny, kde ve velmi špatných hygienických podmínkách až 12 hodin denně tvrdě pracují dělníci, kteří zde žijí i se svými rodinami. V dílnách plných rezavého prachu pobíhají děti a hrají si mezi rozpálenými kusy železa. Malí bosí kluci, kteří se brodí v bahně pod vraky, pomáhají svářečům. Sbírají drobný kovový odpad, který vzniká. Každý tu má svou roli: někdo právě svařuje, jiný nakládá, štípe, taví, ková, vyklepává, stahuje bužírku z kabelů.

V docích je vše, co místní k životu potřebují. Obchůdky, restaurace, bar, mešity i škola. Nejživějšími místy jsou čajovny: každý, kdo v docích pracuje, dostane kdykoliv zdarma vodu nebo levný čerstvý čaj. Panuje tu dobrá nálada, uzavírají se zde obchody, probírají se nejnovější události a popíjí se horká masala. Návštěvník je vítán a pozvání na čaj přijde téměř automaticky.

Reklama
Reklama
Reklama

Darukhana znamená „továrna na střelný prach“. Oblast doků dostala jména právě podle výroby této látky, která se zde začala soustřeďovat od konce 18. století. Už v 19. století se však v docích začala také zpracovávat ocel ze starých lodí. Při pobřeží Darukhany jsou dnes ukotveny vraky stovek lodí; některé ještě čekají na zpracování, jiné pouze chátrají. Do Darukhany přicházejí obchodníci s ocelí a s železným odpadem, ale i se starožitnostmi - a také umělci, kteří tu hledají komponenty pro svá díla.

lodenice01
Autor: Pavel Nasadil
lodenice02
Autor: Pavel Nasadil
lodenice03
Autor: Pavel Nasadil
lodenice04
Autor: Pavel Nasadil
lodenice05
Autor: Pavel Nasadil
lodenice06
Autor: Tomáš Predajna
lodenice07
Autor: Tomáš Predajna
lodenice08
Autor: Tomáš Predajna
lodenice09
Autor: Tomáš Predajna
lodenice10
Autor: Tomáš Predajna
Celá fotogalerie Zavřít fotogalerii

Budoucnost přístavu a "oceláren" v Darukhaně se však pomalu, ale jistě krátí. Na vládní úrovni se od loňska jedná o přesunu „pohřebiště lodí“ do méně exponovaných lokalit mimo Bombaj, dál od obytných čtvrtí. Největší vrakoviště je nyní ve městě Alang ve státě Gujarat.

Oficiálně už platí v Darukhaně zákaz demontovat velké lodě. Poslední takovou událostí byla v roce 2014 demontáž ikonické indické letadlové lodě INS Vikrant. Při bližším zkoumání se sice ukáže, že velké lodě tu stále kotví a nelegálně se "zpracovávají" – za vysokým oplocením a pod zákazem vstupu i fotografování. Nicméně přísun práce pomalu, ale jistě ustává.

Z oblasti Darukhany bude s největší pravděpodobností rekreační a rezidenční zóna, což se samozřejmě nelíbí odborářům. Ekologické aspekty i tlaky na využití cenné půdy však mají prioritu. Do několika let zbudou po dělnících z Darukhany jen fotografie.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte