0:00
0:00
Externí hlasy19. 5. 20173 minuty

Tam, kde se zatím živí vraky

Z oblasti Darukhany bude s největší pravděpodobností rekreační a rezidenční zóna

Pavel Nasadil, Tomáš Predajna

Tohle místo na východním pobřeží jižní Bombaje v bedekrech nenajdete, přesto je fascinující – a brzy zřejmě zmizí. Darukhana Ship Yard je průmyslový přístav, kam se svážejí vraky nákladních tankerů a lodí. Postupně se tu demontují, rozebírají, rozřezávají a ocel se dál rozprodává. Některé lodě se nicméně s pomocí získaných náhradních i opravují.

Prostředí rezavějících vraků i malých dílen lemujících doky je tíživé i působivé. Jakési malé ocelárny, kde ve velmi špatných hygienických podmínkách až 12 hodin denně tvrdě pracují dělníci, kteří zde žijí i se svými rodinami. V dílnách plných rezavého prachu pobíhají děti a hrají si mezi rozpálenými kusy železa. Malí bosí kluci, kteří se brodí v bahně pod vraky, pomáhají svářečům. Sbírají drobný kovový odpad, který vzniká. Každý tu má svou roli: někdo právě svařuje, jiný nakládá, štípe, taví, ková, vyklepává, stahuje bužírku z kabelů.

V docích je vše, co místní k životu potřebují. Obchůdky, restaurace, bar, mešity i škola. Nejživějšími místy jsou čajovny: každý, kdo v docích pracuje, dostane kdykoliv zdarma vodu nebo levný čerstvý čaj. Panuje tu dobrá nálada, uzavírají se zde obchody, probírají se nejnovější události a popíjí se horká masala. Návštěvník je vítán a pozvání na čaj přijde téměř automaticky.

↓ INZERCE

Darukhana znamená „továrna na střelný prach“. Oblast doků dostala jména právě podle výroby této látky, která se zde začala soustřeďovat od konce 18. století. Už v 19. století se však v docích začala také zpracovávat ocel ze starých lodí. Při pobřeží Darukhany jsou dnes ukotveny vraky stovek lodí; některé ještě čekají na zpracování, jiné pouze chátrají. Do Darukhany přicházejí obchodníci s ocelí a s železným odpadem, ale i se starožitnostmi - a také umělci, kteří tu hledají komponenty pro svá díla.

Budoucnost přístavu a „oceláren“ v Darukhaně se však pomalu, ale jistě krátí. Na vládní úrovni se od loňska jedná o přesunu „pohřebiště lodí“ do méně exponovaných lokalit mimo Bombaj, dál od obytných čtvrtí. Největší vrakoviště je nyní ve městě Alang ve státě Gujarat.

Oficiálně už platí v Darukhaně zákaz demontovat velké lodě. Poslední takovou událostí byla v roce 2014 demontáž ikonické indické letadlové lodě INS Vikrant. Při bližším zkoumání se sice ukáže, že velké lodě tu stále kotví a nelegálně se „zpracovávají“ – za vysokým oplocením a pod zákazem vstupu i fotografování. Nicméně přísun práce pomalu, ale jistě ustává.

Z oblasti Darukhany bude s největší pravděpodobností rekreační a rezidenční zóna, což se samozřejmě nelíbí odborářům. Ekologické aspekty i tlaky na využití cenné půdy však mají prioritu. Do několika let zbudou po dělnících z Darukhany jen fotografie.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].