středa 22. 11. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

 

Ze světa prudce se rozvíjející umělé inteligence (AI) přicházejí přelomové zprávy téměř každý den. Některé objevy vzbuzují nadšení, jiné spíše obavy, u dalších (nejspíš u většiny) zatím zkrátka nevíme, jaký bude jejich dopad. On-line magazín Quartz přináší zprávu z ranku těch spíše pozitivních. Informuje o AI systému, který s obrovskou přesností dokáže rozpoznat falešné umění. Konkrétně u malby jde o to, že každý umělec používá štětec jiným způsobem. Podle odlišnosti tahů se nakonec falzifikáty rozpoznávaly i doposud. Umělá inteligence k tomu ovšem dodává přesnost, jíž jsou lidé jen obtížně schopni.

Reklama
Reklama

Systém, o němž píše Quartz, využívá databázi, v níž jsou uskladněny informace o osmdesáti tisících způsobech tahů štětce či pera, které byly použity na bezmála třech stovkách (digitalizovaných) maleb a kreseb. Systém by tak měl se stoprocentní přesností rozpoznat pravého Picassa, Matisse či Schieleho od falzifikátů. Dobrou zprávu pro technopesimisty obávající se nadvlády strojů nad lidmi je přitom fakt, že umělá inteligence se zde neobejde bez lidské práce – nebo přesněji na ní staví.

Vychází totiž z výzkumu historika umění Mauritse Michela van Dantzing, který v půli dvacátého století identifikoval jednotlivé malíře právě podle toho, jak „tlačili“ na štětec či pero, jak široké či úzké byly jejich linie, a dalších specifických znaků. Právě jím vyvinutý systém zvaný Pictology se stal základním „výukovým“ materiálem pro stroje. Quartz nicméně upozorňuje, že zatím byla pozornost věnována dílům s jasnými liniemi. Skutečná zkouška nastane, až přijde řada na malby, kde tahy štětce víc splývají. Teď se v laboratořích chystají na impresionisty.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Zvěsti o prodeji televize Nova nabírají na intenzitě. Agentura Reuters ve středu napsala, že jí tři zdroje potvrdily zájem československé investiční skupiny Penta a čínské CEFC. Penta a Číňané podle Reuters spojili síly, aby koupili nejen Novu, ale celou mediální firmu CME, která působí v šesti zemích střední Evropy. Jeden ze zdrojů uvedl, že Číňané mají hrát v tandemu hlavní roli a že mají také dodat většinu potřebných financí v objemu kolem půl miliardy eur.

CEFC je jedinou čínskou firmou, která po loňském sbližování Miloše Zemana s čínským prezidentem dotáhla narychlo aspoň něco z avizovaných investic v Česku. Největší obchod udělala právě s Pentou – Číňané od Penty koupili kancelářskou budovu Florentinum. Dále ovládli fotbalovou Slavii, pivovary Lobkowicz a strojírny Žďas -  a pokud jde o média, krátce drželi i podíl ve firmě Empressa Media spravující TV Barrandov. Penta prezentuje média jako jedno ze šesti odvětví, kterým se věnuje. V Česku jí patří vydavatelství Vltava Labe Media, na Slovensku vydává deník SME nebo týdeník Trend.

Reklama
Reklama

V Česku již vyšlo několik článků na téma, že televizi Nova by rád získal také Petr Kellner se svojí skupinou PPF, psalo se rovněž o Andreji Babišovi nebo o skupině J&T. Koupě Novy by bezpochyby byla pro investory zainteresované na vývoji v Česku zajímavou investicí – v rámci CME je Česko a Rumunsko nejziskovější divizí, navíc pro zdejší investory je důležité i to, jaký má nejsledovanější televize vliv. Nikdo ze zmiňovaných zájemců se však nikdy k tomuto obchodu nevyjádřil. „Zajíc pořád běhá po poli,“ řekl Respektu ke zprávě Reuters jeden z údajných aktérů vyjednávání s tím, že k celé věci není co vysvětlovat.

Nova a CME patří americkému mediálnímu impériu Time Warner. Není jasné, jak moc chtějí Američané prodávat. Je možné, že obchod se vleče kvůli tomu, že sám Time Warner je nyní objektem převzetí ze strany další velké americké firmy AT&T. Tento obchod – jednu z největších fúzí v dějinách amerického byznysu – však blokují americké úřady.

Podle oficiální verze jde o obavy, že se v jedněch rukou koncentruje příliš velká ekonomická síla, což by mělo neblahý dopad na trh, třeba na ceny placených kanálů. Podle neoficiální verze jde ale spíš o to, že v rámci spojené firmy by byla třeba i stanice CNN - a Donald Trump nechce, aby proti sobě měl tak silný mediální dům.

Reklama
Reklama