Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Syrští milovníci Pink Floyd museli na uprchlickou šňůru

Kapela Khebez Dawle • Fenomén Trump • Skladatelky vážné hudby • Hvězdy vzpomínají

Khebel Dawle v Chorvatsku; foto: jiggybar.hr • Autor: Archiv
Khebel Dawle v Chorvatsku; foto: jiggybar.hr • Autor: Archiv

Vydali se na turné, na jaké by se žádné kapele nechtělo. Členové kapely Khebez Dawle prodali nástroje, aby mohli zaplatit převaděčům za cestu do Evropy, a od té doby, co se jako mnoho dalších syrských uprchlíků vylodili na ostrově Lesbos, snaží se uspořádat koncert, kde je to jen možné. Třeba minulý týden se jim to povedlo v Záhřebu, kde si skupinu, jež měla za sebou 1 700 kilometrů dlouhou cestu, přišly poslechnout stovky lidí. Tento týden mají naplánovanou dokonce Vídeň.

Autor: Respekt
Autor: Respekt

Podivuhodný příběh kapely sepsala ve své reportáži pro AP Danica Kirka. Dali se dohromady v roce 2010 na univerzitě v Damašku; všichni milovali a poslouchali Pink Floyd. Právě jimi a také aktuálním post-rockem byla jejich hudba inspirována ze všeho nejvíc. Zkoušeli ve sklepeních, ovšem o povolení ke koncertování se nikdy neodvážili požádat, neboť jejich texty proti diktatuře by se syrské policii určitě nelíbily.

Následovalo arabské jaro, naděje na svobodu a demonstrace, v nichž byl jejich bubeník mimořádně aktivní. Natolik, že byl jednoho dne nalezen zastřelený v autě své sestry. S eskalující válku si zbylí členové uvědomili, že veškeré naděje na hraní rockové hudby v Sýrii se rozplynuly.

Nyní se Khebez Dawle protloukají Evropou, rozdávají svoje cédéčka a snaží se šířit povědomí o tom, kdo vlastně jsou syrští uprchlíci. „Je naší povinností šířit náš příběh i příběhy jiných imigrantů,“ tvrdí zpěvák a kytarista Anas Maghrebi. „Syřané jsou civilizovaní a vzdělaní lidé.“

Donald Trump představuje dilema. Pro republikány i pro své protikandidáty. Nikdo přesně neví, zda nejlepší reakcí na jeho prezidentskou kampaň je výsměch, protiútok nebo ignorování. Dokonce i server Huffington Post se v červenci rozhodl, že všechny zprávy o Trumpovi bude zveřejňovat v sekci Zábava. Přesto je zcela evidentní, že fenomén Trump dominuje veřejné debatě.

Donald Trump • Autor: Globe Media /  Reuters
Donald Trump • Autor: Globe Media / Reuters

S přiznanou nedůvěrou k objektu svého zkoumání přistoupil k reportáži pro list The New York Times i Mark Leibovich. Sleduje Trumpa při cestě soukromým letadlem na debatu v Kalifornii a se směsí ironie i pochopení se pokouší vykreslit Trumpovu aroganci i politické motivace.

V jeden moment se ho Leibovich ptá, zda by Američané ve svém čele nestáli o člověka s poněkud skromnějším vystupováním: „Ne,“ odtuší s despektem Trump. „Američané chtějí úspěch. O skromnost stáli v minulosti. Chtěli správňáka. Teď chtějí někoho, kdo umí vyhrávat.“

Začalo to vcelku nevinně.Sedmnáctiletá studentka Jessy McCabe sepsala petici adresovanou vzdělávací radě Edexcel, která zajišťuje kurikulum britských škol, aby do svého sylabu „A-level music“ věnovanému skladatelům vážné hudby zařadila aspoň jednu ženu. Mezi třiašedesáti autory vybraného světového kánonu, o nichž se studenti učí, totiž není ani jedna.

Dobře míněná snaha usilující o diverzitu spustila lavinu reakcí. Některých zcela pomýlených, jako byl třeba blog na serveru The Spectator s všeříkajícím titulkem Existují dobré důvody, proč nemáme skvělé skladatelky. Autor v něm hodnotí skladby ženských skladatelů minulosti jako díla nízké úrovně a vše uzavírá tím, že géniové se v populaci nevyskytují často - a vzhledem k tomu, že v minulosti mnoho žen hudbu nepsalo, není tak divu, že se mezi ně nepropracovaly.

Autor: Respekt
Autor: Respekt

Mnohem inspirativnější čtení ale nabízí Emily E. Hogstad. Na věc se dívá z vyšší perspektivy a nabízí smutné statistiky 21 amerických symfonických orchestrů, které měly v sezóně 2014/15 na programu pouhé 1,8 % skladeb napsaných ženami a 14,8 % od žijících autorů (ti jsou neméně diskriminováni).

Zamýšlí se nad tím, jak vůbec kánon vážné hudby vzniká a jaké faktory na něj působí. Koketuje s představou alternativní historie, v níž by Mozartovo dvě stě let staré dílo bylo objeveno teprve v současnosti. Jakým způsobem by se zázračný autor zařadil coby žijící umělec do aktuálního repertoáru?

V závěru pak s podivem konstatuje, jak je možné, že ctitelé klasiky nechápou zájem o ženské skladatelky coby šanci, jak přitáhnout k artificiální hudbě nové publikum. „Klasická hudba s oblibou propadá panice, že o ni publikum ztrácí zájem a blíží se její soumrak. Čekala bych proto, že každý, kdo ji miluje, bude vítat nové úhly a přístupy, o něž veřejnost jeví zájem. A to může mimo jiné znamenat to, že vypíchneme některá vybraná díla ženských autorek napříč historií.“

Muzikantky Patti Smith, Carrie Brownstein a Grace Jones, herečky Drew Barrymore a Mary-Louise Parker nebo feministka Gloria Steinem. To jsou jen některá jména očekávaných biografií, které se chystají na podzimní knižní trh. Vybrané ukázky z nich přináší stylový server The Cut.

Velmi půvabné vzpomínky nabízí třeba dětská hvězda Drew Barrymore, která už ve čtrnácti okusila, jaké to je žít ve svém. „Moje lednice se proměnila doslova v laboratoř,“ píše o raných dnech samostatnosti. „Měla jsem v ní jen krabice s jídlem na donášku. Některé už úplně ztratily tvar a v jiných rostla plíseň. Nějak mi nedošlo, že bych je měla vyhazovat.“

Video: Když Salman Rushdie navštívil kanadskou televizi CBC, aby pohovořil o své nové knize Two Years Eight Months and Twenty-Eight Nights, byl moderátory požádán, zda by nepřečetl a neokomentoval něco z aktuální kanadské literární produkce. A nešlo texty o nikoho menšího než rappera Drakea.

Kulturní tip: Mezi lety 1989 až 1999 pracoval v obchodě Kmart a právě odtud má pásky s hudbou a reklamami, které se na pobočkách měnily buď po měsíci nebo týdnu. Nyní je umístil na Internet Archive. Kromě toho, jak je tento muzak blízký nedávné trendové vlně stylu chillwave, je vcelku podnětné slyšet, jaká hudba vlastně měla podněcovat radostné spotřebitelské návyky.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].