0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Denní menu12. 8. 20173 minuty

Pirelli kalendář opustil komerční krásu a stal se společenským barometrem

Karolína Fialová
Výstava z kalendáře Pirelli 2017 • Autor: Profimedia, TASS

Fotostudio v industriální části Londýna nedávno zaplnily ženy ve fantaskním oblečení inspirovaném knihou Alenka v říši divů. Tim Walker zde pracoval na podobě proslulého Pirelli kalendáře pro rok 2018, který se začal ubírat opačným směrem než po většinu své existence. Ze stránek vymizela nahota a pro nadcházející edici také modelky bílé pleti: společně se stylistou Edwardem Enninfulem do něj fotograf „obsadil“ pouze černošské ženy, píše ve svém článku list The New York Times.

Pokud se dnes neobjeví na módní přehlídce ani jedna modelka tmavé pleti, musí návrhář počítat s kritikou ze strany médií i veřejnosti. A tento tlak přispívá k proměně módního průmyslu, jenž v některých ohledech zůstává konzervativní. Letos předvádělo na týdnech módy přibližně 30 % modelek reprezentujících menšiny, což je oproti situaci před několika lety výrazný posun. A na tuto vlnu se naladil i kalendář Pirelli.

Reklama

Zmíněný Edward Enninful, bývalý módní ředitel časopisu i-D a nynější šéfredaktor britského Vogue, pro deník The New York Times podotýká, že „inkluze je součástí konverzace více než kdy dřív“. A jde dál než k rozlišování černé a bílé barvy pleti: „Jde o všechny barvy, vyznání i konfekční velikosti -  a hlavně o to dát lidem hlas.“

Pirelli kalendář pochází z dílny italské firmy vyrábějící pneumatiky. Společnost ho nikdy neprodávala, už od roku 1964 sloužil jako dar vlivným klientům, šéfům médií, celebritám i politikům. A posunování hranic módního průmyslu ani médií nebylo jeho cílem. Donedávna fotografie oslavovaly tradiční krásu převážně bílých topmodelek. K obratu došlo až s předminulou edicí, kterou fotografovala Annie Liebovitz - a slovy deníku The New York Times proměnila zaměření kalendář „od lascivnosti k hrdosti“. Jejím záměrem nebylo glorifikovat čistě fyzickou krásu, ale také úspěchy vybraných žen. Před objektiv postavila například tenistku Serenu Williams nebo spisovatelku Fran Lebowitz.

Na to navázal Peter Lindbergh, fotograf minulého ročníku, který svou práci označil za „krásu neovlivněnou komerčními zájmy“. Herečky Julian Moore a Nicole Kidman tu pózovaly nenalíčené a oblečené, výsledek sestával z jednoduchých černobílých snímků bez retuše. Tim Walker mluví hlavně o uměleckých záměrech, nicméně zároveň chtěl podle svých slov změnit způsob reprezentace fiktivních postav a prozkoumat proměnu vnímání krásy. „Jako fotograf musíte udělat něco, co tu ještě nebylo. Alenka v říši divů není originálním motivem, ale černošskou Alenku ještě nikdo neměl.“

„Nepotřebujeme žádné další sex symboly,“ souhlasí se změnou směru britská modelka Adwoa Aboah, tvář mnoha aktuálních módních kampaní, která je jednou z portrétovaných. V Pirelli kalendáři figuruje také Whoopi Goldberg nebo Thando Hopa, jihoafrická právnička, která se narodila s albinismem. Každý by si měl podle ní uvědomovat, že se může stát hrdinou vlastního příběhu -  a pokud je zde Alenka černoška, může jí už být kdokoli. „Doufám, že veřejnost záměr nový Pirelli kalendáře takhle pochopí,“ dodává.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].