pátek 14. 4. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Moskevská radnice zahájila největší demoliční program zřejmě nejen ve své historii. Má za cíl odstranit bezmála osm tisíc původních pětipatrových panelových domů z doby Sovětského svazu – takzvaných chruščovek. „V tomto ohledu jde pravděpodobně o nejrozsáhlejší likvidaci dědictví modernistické architektury na světě,“ píše ve svém komentáři urbanista se specializací na poválečnou architekturu Kuba Snopek - a dodává, že toto rozhodnutí ukazuje, že jsme „zcela zapomněli, co bylo podstatou modernismu, a také to, jaké jsou skutečné hodnoty této architektury.“

Demolici odstartovalo v únoru rozhodnutí moskevského starosty Sergeje Sobjanina, který jednal na popud Vladimira Putina. Cílem je srovnat se zemí všechny „chruščovky“ ve městě, tedy 25 milionů metrů čtverečních plochy. V rámci programu tak dojde k přestěhování 1,6 milionu lidí, což je asi 13 procent obyvatel metropole.

Reklama
Reklama

Rozhodnutí má racionální základ, domy jsou vesměs ve špatném stavu a nevyhovují současným standardům bydlení. Obavy ovšem vzbuzuje skutečnost, že do dnešních dnů není známo, čím budou „chruščovky“ nahrazeny. Radnice v tomto ohledu odmítá poskytovat informace a existují spekulace, že jde na ruku spíš komerčním zájmům developerů než potřebám obyvatel.

https://www.youtube.com/watch?v=w0wHVyNx5nw

Zásadní je však v tomto ohledu podle Snopka ještě další skutečnost: totiž že dobová unikátnost nespočívá v jednotlivých chruščovkách, ale v uspořádání celých sídlišť. O tom by se měla vést debata. Ostatně on sám je dlouholetým zastáncem vcelku provokativního názoru, aby bylo moskevské sídliště Běljajevo zapsáno na seznam UNESCO coby dokument doby a smýšlení o urbanismu.

Ve své době musely být levné, proto jsou byty v těchto pětipatrových domů bez výtahu, a extrémně jednoduché, aby uspokojily poválečnou poptávku po bydlení. Kupříkladu byt typu K-7 byl navržen tak, aby se dal na místě poskládat ze dvou tuctů komponent dovezených přímo z továrny. Jak Snopek vtipně konstatuje: „Pokud jde o efektivitu, jednoduchost a nízkou cenu, pak chruščovky představují ekvivalent kalašnikova v rámci bydlení.“

https://www.youtube.com/watch?v=shMp6OO85sM

 

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Pro většinu amerických mileniálů by to bylo poměrně standardní gesto, ale šestadvacetiletá zpěvačka Maren Morris zažila v řadách svých příznivců pěkné pozdvižení. Stačilo, že na svém Instagramu poslední den Baracka Obamy v úřadu zveřejnila fotografii tančícího prezidentského páru na plese v Bílém domě.

V tu chvíli byla zaplavena nesnášenlivými komentáři z řad popuzených pravicových fanoušků. Podobnou smršť si naposledy užilo trio Dixie Chicks za kritiku Bushe mladšího. Poučný vhled do hodnotově konzervativního prostředí současné americké country přináší profil Maren Morris, který pro deník The Guardian napsala Laura Snapes pod titulkem Country music shouldn’t always be about the guy.

Reklama
Reklama

„Jen proto, že hraji tento žánr, nechci, aby si moji fanoušci mysleli, že automaticky volím Trumpa,“ říká Grammy oceněná Morris a společně se Snapes diskutují nejen o politicky konzervativních hodnotách, které se v country automaticky předpokládají, ale také o tom, jak tomuto žánru dominují mužští umělci.

Když časopis Billboard nedávno provedl anketu mezi dramaturgy rozhlasových stanic, prakticky všichni si ztěžovali, že z žánru se vytrácí veškerá osobitost a vše zní zcela zaměnitelně. Tuto uniformnost ilustrovala mimo jiné skutečnost, že v danou chvíli bylo v country hitparádě šest písní zpívaných mužským interpretem a v jejich názvu figurovalo slovo „dívka“.

„Když už vás pustí v rádiu a jste holka, tak si vás zatraceně dobře zapamatují, ať už chtějí, nebo ne,“ uzavírá Morris.

https://www.youtube.com/watch?v=ouWQ25O-Mcg

 

 

Reklama
Reklama