Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Mluví s chodci, sama parkují, mění tvar. Automobilky vynalézají jako divé

The Wall Street Journal přidává svůj hlas ke sboru těch, kteří varují, že v automobilovém průmyslu se rozhořela existenční válka na život a na smrt. Kdo šlápne vedle, zaspí nebo špatně odhadne situaci, dopadne jako Nokia v mobilech.

Americký deník to dokládá na počtu patentů, které začaly automobilky v posledních měsících podávat jako zběsilé. Podle poradenské společnosti Oliver Wyman hlavní světoví výrobci v roce 2016 zaregistrovali 9700 patentových žádostí, což je ve srovnání s rokem 2012 nárůst o 110 procent. “Jsme pod tlakem vynalézat rychleji než (Silicon) Valley,“ cituje deník generálního ředitele Ford Global Technologies Billa Coughlina. “Poslední, co chceme, je, abychom se jim jen rychle přizpůsobovali.“

Zaregistrované patenty přitom často připomínají sci-fi. Ford například žádá patentové krytí na systém dronů, jež dokážou lokalizovat polohu zákazníka přivolávajícího si robotizovaného taxíka (českým taxikářům to, prosím, neříkejte). BMW si zase zaregistrovala systém umožňující autonomním vozidlům komunikovat pomocí vizuálních a akustických signálů s chodci nebo řidiči (těmi zbývajícími, lidskými) v okolních autech. Hyundai, jinak velký konkurent Škody, si pak patentoval zařízení, kdy řidič vystoupí z auta, zmáčkne jen tlačítko a auto se odebere samo zaparkovat. A Toyota z nějakého důvodu žádá ochranu na vynález, díky němuž jsou některé části auta průhledné.

Patentové závody mají svou ekonomickou logiku. Když se firmy dobře strefí, může se stát, že se ostatní výrobci bez jejích patentů neobejdou. Toyota, která se včas přeorientovala na hybridní pohony, tak dnes vydělává také na prodeji licencí - třeba právě Fordu. Tradiční automobilky navíc mají novou konkurenci.

Do oboru se tvrdě tlačí firmy jako Google - ten má zaregistrované auto, které dokáže měnit tvar, což je výhodné v případě kolize. Ve hře je rovněž Uber, ale také Amazon a Apple. Tradiční automobilky se děsí i toho, že s příchodem Silicon Valley končí jakási více méně solidární éra, která se projevovala právě třeba ve sdílení patentů. Internetové technologické firmy jsou agresivní a všechno ženou okamžitě k soudu. Ford si tak nechal zaregistrovat i pedály, které je možné snadno odstranit, když auto přechází na samořiditelný režim. Co kdyby si za ně Amazon nechal za pár let platit výpalné…

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].