sobota 3. 12. 2016

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Mem, který se stal skutečností. Text o tom, jak se Drake – letošní nejstreamovanější hudebník na Spotify – utkal s internetem a zvítězil, napsala Alice Vincent pro The Telegraph.

Vincent si všímá toho, že letošní rok byl vskutku výjimečný pro velký pop a úspěšné desky vydaly těžkotonážní hvězdy jako Beyoncé, Kanye West nebo Rihanna - a Taylor Swift, přestože nemá novou hudbu, zvládla být nejlépe vydělávajícím muzikantem. Přesto všechno se na Spotify, toho času nejpopulárnější streamovací službě, nejlépe vedlo rapperovi, na jehož technice se kritika úplně nemůže shodnout, jehož pěvecké schopnosti jsou zanedbatelné a nemá mnoho skladeb, které by šlo považovat za megahity.

Reklama
Reklama
Reklama

Přesto Drake vede, má nejstreamovanější album Views a jeho singl One Dance je s téměř miliardou přehrání na Spotify nejposlouchanější skladbou roku; nehledě na to, že Drake hostuje i ve čtvrté nejposlouchanější skladbě Work po boku Rihanny.

https://www.youtube.com/watch?v=uxpDa-c-4Mc

Působí to nepravděpodobně, ale Vincent přichází s přesvědčivým vysvětlením, čím tento umělec fascinuje své publikum. „Drake má srdce na dlani, ale také si ze sebe umí udělat legraci. To je ve světě dnešního popu velmi řídký jev. Dejte si dohromady jeho fotky na Instagramu, dobře vybrané záběry z klipů a obaly desek, které přímo vybízejí k zásahům Photoshopem. Je to rapper, který nabízí obrovský materiál pro memy.“

Právě to, že se jeho tvorba a image dokonale hodí k participační kultuře internetu, je něco, co Drake pochopil velmi záhy - a dnes s tímto svým potenciálem velmi cíleně pracuje. Vrcholem této strategie představuje samozřejmě neohrabaně vtipný tanec z klipu Hotline Bling, který odstartoval přímo smršť giffů a parodií.

https://www.youtube.com/watch?v=eyGm-dpJWn0

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Ubohá sněhová vločko! - aneb jak se rodila urážka roku 2016. Ve světle Brexitu a letošních amerických voleb se z termínu „snowflake“ stala pozoruhodná nadávka. Vyjadřuje pohrdlivé označení pro převážně příslušníky mladé generace, kteří jsou prý méně odolní a snadno se pohorší.

Rebecca Nicholson v komentáři na serveru The Guardian sleduje původ a rozšíření slova, ale především se zamýšlí nad tím, jestli to vlastně není přece jenom spíše lichotivá metafora než urážka. Ultrapravicový server Breitbart, jehož výkonný ředitel Stephen Bannon je nyní Trumpovým hlavním stratégem, využíval termín „sněhová vločka“ jako generalizaci pro novináře, celebrity a mileniály, kteří se ohrazovali proti Trumpově vyhrocené rétorice.

Reklama
Reklama
Reklama

Proti politické korektnosti se s jeho pomoci ohradil spisovatel Bret Easton Ellis. A v komentářích se vyskytuje, kdykoli se objeví nové statistky, že mladá generace pije méně alkoholu nebo si užívá méně sexu než ta předchozí.

Nicholson se podařilo „sněhovou vločku“ vysledovat k možnému zdroji, jímž je román Klub rváčů Chucka Palahniuka, kde se praví: „Nejsi výjimečný. Nejsi nádherná a jedinečná sněhová vločka. Jsi stejná organická tlející hmota jako všichni ostatní.“

Označení „snowflake“ vyjadřuje pohrdání vůči jemnosti a citlivosti mladé generace, která ovšem nemusí být nutně hodna jen vysmívání, přináší s sebou i nečekanou sílu. Jak totiž Nicholson zjišťuje po poradě s renomovaným meteorologem: „Každá sněhová vločka padá tam, kam vane vítr. Je to lehká váha. Ale dohromady už to je jiný příběh. Když jich je hodně, vytvoří vánici. A to už lidé zpozorní.“

Reklama
Reklama