pátek 29. 9. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Server Quartz hlásí, že mizí jedna z jistot a rituálů lidí ze střední třídy celého světa: jedete do obchodu švédského řetězce Ikea, koupíte si skladnou placatou krabici, její obsah pak doma několik desítek minut sešroubováváte, výsledek je trochu nakřivo a kinklá se, ale zase ne tak, aby nebyl důvod dovolit si trochu pýchy na svou zručnost s imbusem. Ikea si přiznává, že kutilství se v dnešním světě stává přežitkem, a dokládá to její nákup start-upu TaskRabbit - odnože “sdílené ekonomiky”, kde si skrz aplikaci objednáte člověka, který vám doma provede vlastně cokoliv. A nejčastější požadavek na TaskRabbitu je: skládání nábytku z Ikey. Tedy aspoň v USA, odkud je text.

Krok Ikey je reakcí na to, že její model přestává fungovat. Dojet fyzicky do obchodu a fyzicky koupenou věc si fyzicky zprovoznit je pro zákazníky stále méně přitažlivé. Ostatní prodejci nábytku to pochopili, Ikea se doposud bránila. Sice nabízí doručení i složení, ale obě služby jsou velmi drahé. Rozhodně dražší, než když si dovoz koupeného nábytku objednáte přes jednu aplikaci sdílené ekonomiky -  a sešroubování přes jinou, třeba právě TaskRabbit. Jedním z důvodů je to, že všechny tyhle služby své pracovníky nezaměstnávají, nýbrž najímají, což pro firmy znamená nulové odvody, nulové daně a žádné benefity.

Reklama
Reklama

Nákupem úspěšného a údajně ziskového start-upu TaskRabbit se tak Ikea snaží dohnat ztrátu. Dobrou zprávou pro zbývající kutily je, že možnost jet s koupeným stolkem v modré plastové tašce přes celé město metrem a pak se s ním doma trápit zůstává zatím nedotčena.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Zbývá necelý měsíc do sněmovních voleb, ve kterých se podle mnohých komentátorů hraje o budoucí podobu České republiky. Předvolební průzkumy mluví už několik měsíců poměrně jasně: hnutí ANO zůstává jasným favoritem a vypadá to, že žádná strana nemá šanci náskok Andreje Babiše dorovnat. Po CVVM to aktuálně hlásí i agentura Median. Výzkumné agentury nicméně jedním dechem dodávají, že kvůli poměrné velké skupině nerozhodnutých voličů je těžké předpovídat složení Sněmovny po říjnových volbách. Dokazují to i průzkumy minulých parlamentních voleb v roce 2013, kdy agentury za téměř stejné hypotetické volební účasti přiřazovaly sociálním demokratům třicetiprocentní podporu (ve volbách ČSSD získala necelých 21 procent), zatímco pro hnutí ANO by v září 2013 hlasovalo pouze třináct procent (reálný výsledek byl 19 procent). Zde je několik bodů, které by přesto mohly leccos napovědět: 

  1. Až deset stran se může na podzim dostat do Poslanecké sněmovny.
  1. Pouze čtyři strany (ANO, ČSSD, KSČM a ODS) mají dostatečně velké jádro voličů, aby si svým vstupem do Sněmovny mohly být jisty.
  1. Klesá podpora KSČM a mírně i TOP 09.
  1. ANO stagnuje okolo 26–27 procent, na druhém místě se ustálila ČSSD s podporou okolo 14 procent.
  1. Výrazně posílili Piráti, pro které se vyslovuje stále více voličů mladších 35 let. Zvyšující se podpora Pirátů je vysvětlována odchodem části voličů od Kalouskovy TOP 09.
  1. Roste podpora Okamurovy SPD (6–7 procent), která těží z uvolněné části protestních hlasů KSČM a ze stagnace hnutí ANO.
  1. Nejvyšší volební potenciál má stále hnutí ANO - může dosáhnout až 32 procent.
  1. V září by se voleb zúčastnilo přes 60 procent respondentů. Nejčastěji by dorazili voliči nad 65 let (přes 70 procent), nejméně lidé do 34 let (50 procent).
  1. Oproti předchozím měsícům se zvyšuje volební angažovanost studentů (61 procent).
  1. Necelá polovina pravděpodobných voličů je rozhodnutá k říjnovým volbám dorazit a zároveň ví, koho bude volit.
  1. Více než čtvrtina voličů se zatím nerozhodla, jestli se voleb vůbec zúčastní.

Median
Autor: Median

 

Reklama
Reklama