Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Ikea zjišťuje, že její zákazníci ztrácejí kutilského ducha

Ikea v Číně • Autor: Milan Jaroš
Ikea v Číně • Autor: Milan Jaroš

Server Quartz hlásí, že mizí jedna z jistot a rituálů lidí ze střední třídy celého světa: jedete do obchodu švédského řetězce Ikea, koupíte si skladnou placatou krabici, její obsah pak doma několik desítek minut sešroubováváte, výsledek je trochu nakřivo a kinklá se, ale zase ne tak, aby nebyl důvod dovolit si trochu pýchy na svou zručnost s imbusem. Ikea si přiznává, že kutilství se v dnešním světě stává přežitkem, a dokládá to její nákup start-upu TaskRabbit - odnože “sdílené ekonomiky”, kde si skrz aplikaci objednáte člověka, který vám doma provede vlastně cokoliv. A nejčastější požadavek na TaskRabbitu je: skládání nábytku z Ikey. Tedy aspoň v USA, odkud je text.

Krok Ikey je reakcí na to, že její model přestává fungovat. Dojet fyzicky do obchodu a fyzicky koupenou věc si fyzicky zprovoznit je pro zákazníky stále méně přitažlivé. Ostatní prodejci nábytku to pochopili, Ikea se doposud bránila. Sice nabízí doručení i složení, ale obě služby jsou velmi drahé. Rozhodně dražší, než když si dovoz koupeného nábytku objednáte přes jednu aplikaci sdílené ekonomiky -  a sešroubování přes jinou, třeba právě TaskRabbit. Jedním z důvodů je to, že všechny tyhle služby své pracovníky nezaměstnávají, nýbrž najímají, což pro firmy znamená nulové odvody, nulové daně a žádné benefity.

Nákupem úspěšného a údajně ziskového start-upu TaskRabbit se tak Ikea snaží dohnat ztrátu. Dobrou zprávou pro zbývající kutily je, že možnost jet s koupeným stolkem v modré plastové tašce přes celé město metrem a pak se s ním doma trápit zůstává zatím nedotčena.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].