Zvuk je fakt, hudba je fikce. Touto větou uvádí svůj komentář o povaze hudby britský muzikolog Adam Harper. Jeho podnětný text na serveru Norient doprovází koncertní program Sonic Fiction, během něhož se setkávají hudební vizionáři různých žánrů. A právě fikce a fantazie jako by z hudby podle Harpera mizela.
„Zvuk existuje jako akustický jev nebo elektrický signál, má empirickou kvalitu; zvukové nahrávky mají kvalitu dokumentární podobně jako fotografie. Hudba oproti tomu zachází s manipulací, uspořádává zvuky za účelem vytvoření fantazie, fikce – alternativního světa. A tyto alternativní světy se mohou stát novou empirickou realitou. Abychom parafrázovali Picassa: hudba je lež, která říká pravdu,“ vysvětluje Harper a dodává, že hudba v minulosti hrála ve fiktivních příbězích mnohem větší roli než dnes.
Zdůrazňuje také, že velmi často figurovala v rané sci-fi a fantasy i gotických povídkách a románech – v této souvislosti připomíná E.T.A. Hoffmana nebo H.P. Lovecrafta, ale také film Gattaca (1997) situovaný v budoucnosti, kterou ovládá nové lidstvo, a zní tu kus, jejž dokáže zahrát pouze klavírista s dvanácti prsty.
Podle Harpera se hudba oddělila od fantazie a příliš se přimkla k realitě, což ji svazuje. Jeden z největších odsudků, jakého se může nějaké dílo dočkat, je ten, že bude označeno za eskapistické. Harper si tu pomáhá citátem bristko-ghanského esejisty Kodwo Eshuna – konkrétně jeho knihou More Brilliant Than The Sun (1998) věnující se fenoménu afrofuturismu a tomu, jak se motivy budoucnosti objevují v hudbě rozličných muzikantů od Sun Ra po 4Hero.
„Člověk by se měl vždy vysmát do tváře těm producentům, Djům a novinářům, kteří se ušklíbají nad eskapismem kvůli jeho nereálnosti a falešnosti. Všem těm, kteří se snaží uchovat věci opravdové. Těmito tendencemi se snaží spoutat vaše křídla, připoutat k hnijícím ostatkům tradice, k hloupým zvykům, které se dědí z generace na generace. Selský rozum je něco, co vás chce vidět za mřížemi toho, čemu říká skutečný život.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].