0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Denní menu20. 1. 20184 minuty

Dolores O'Riordan provedla dospíváním celou generaci

Dolores O'Riordan

Líbání jí do té doby připadalo nechutné, ale když ji v sedmnácti v klubu Madonna’s na diskotéce jeden kluk vyzval k tanci, který vyústil v polibek, podlehla. „Nemohla jsem se dočkat, až ho znovu uvidím, jenže na další diskotéce mě úplně vysklil a šel tancovat s mojí kamarádkou. Byla jsem úplně zničená. Každý to viděl, jak mě odkopnul, veřejně, na diskotéce. Když je vám sedmnáct, je pro vás všechno děsně dramatické, a tak jsem o tom napsala song,“ popisovala Dolores O'Riordan událost, která dala vzniknout prvnímu globálnímu hitu kapely The Cranberries, a vlastně vůbec první písni, kterou s kapelou napsala. Nikomu z kapely ještě nebylo přes dvacet a kytarista Neal Hogan prý uměl pět akordů; čtyři z nich jsou v Linger. Ve skladbě, níž se v roce 1993 poznala nejedna teenagerka, potažmo teenager.

↓ INZERCE

Kapela z irského Limericku v čele nepřehlédnutelnou a nepřeslechnutelnou zpěvačkou provedla na začátku devadesátých let dospíváním celou jednu generaci. Hluboká stopa The Cranberries se ukázala okamžitě po náhle a dosud nevysvětlené smrti Dolores O'Riordan, která byla v pondělí nalezena mrtvá v hotelu v Londýně, kam přijela na krátkou nahrávací frekvenci. Prodeje i streamy The Cranberries v posledních pár dnech vylétly o tisíce procent, což je zájem, který nejde vysvětlit jen nostalgií a způsoby kolektivního truchlení ve věku sociálních sítí.

The Cranberries a Dolores O'Riordan přišli ve zvláštní čas, v období grungeové a britpopové mánie, kdy v hudebním mainstreamu nebylo slyšet příliš žen. Vlna kavárenských písničkářek typu Tracy Chapman nebo Suzanne Vega pomalu odeznívala, kritiky milovaná PJ Harvey se ještě netěšila dnešní popularitě a Björk stála trochu stranou všeho. Hlavní proud se tak otevřel pouze dvěma hlasům z Irska – Sinead O’Connor, která už byla v roce 1993 poněkud dezorientovaná, a právě Dolores O'Riordan.

Podobně jako je kytarová technika Edge z U2 v mnohém poplatná irskému přístupu k houslím, vycházel stylizovaný a ornamentální zpěv Dolores O'Riordan z keltské tradice „sean-nós“. V The Cranberries tak vždy bylo něco silně lokálního, až venkovského. Poznamenaná těžkým dospíváním (později v rozhovorech zmiňovala sexuální zneužívání v raném věku) i matčinými zákazy nosit make-up, nebo si dokonce do osmnácti kupovat oblečení podle vlastního vkusu, vkročila O'Riordan bezprostředně z této situace do pozice globální hvězdy.

V Linger se jí podařilo zachytit dychtivost, křehkost a úzkosti dospívající ženy tváří v tvář prvnímu milostnému očekávání i zklamání. Podobnou senzitivitu nese nejen debut Everybody Else Is Doing It, So Why Can’t We?, ale především největší hit kapely Zombie napsaný v bezprostřední reakci na bombový útok IRA na rušné obchodní ulici v irském Warringtonu, při němž zemřeli dva chlapci ve věku 3 a 12 let. Do těžkého kytarového zvuku tu zpěvačkou v refrénu cloumá vztek na hranici srozumitelnosti dokola opakovaného slova Zombie. V tu chvíli byli jednou z nejznámějších rockových kapel na světě a Dolores O'Riordan se stejnou emocionální investicí v hlase vstupovala do skladeb milostných, písní věnovaných rodině i do songů politických, napsaných pod vlivem probíhajícího válečného konfliktu v bývalé Jugoslávii.

Po letech pauz, stagnování, horších desek a personálních neshod loni The Cranberries vydali album Something Else – na obalu opět s charakteristickým gaučem, na němž sedí poskládaná kapela. Obsahuje akustické předělávky největších hitů a otevírá ho logicky Linger se slovy „Jsem v tom až po uši, jsem do tebe blázen, omotal sis mě kolem prstu.“ Ale kromě touhy se už zdálo, že v jejím hlase je i vyrovnanost.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].