Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Dolores O'Riordan provedla dospíváním celou generaci

Dolores O'Riordan
Dolores O'Riordan

Líbání jí do té doby připadalo nechutné, ale když ji v sedmnácti v klubu Madonna’s na diskotéce jeden kluk vyzval k tanci, který vyústil v polibek, podlehla. „Nemohla jsem se dočkat, až ho znovu uvidím, jenže na další diskotéce mě úplně vysklil a šel tancovat s mojí kamarádkou. Byla jsem úplně zničená. Každý to viděl, jak mě odkopnul, veřejně, na diskotéce. Když je vám sedmnáct, je pro vás všechno děsně dramatické, a tak jsem o tom napsala song,“ popisovala Dolores O'Riordan událost, která dala vzniknout prvnímu globálnímu hitu kapely The Cranberries, a vlastně vůbec první písni, kterou s kapelou napsala. Nikomu z kapely ještě nebylo přes dvacet a kytarista Neal Hogan prý uměl pět akordů; čtyři z nich jsou v Linger. Ve skladbě, níž se v roce 1993 poznala nejedna teenagerka, potažmo teenager.

Kapela z irského Limericku v čele nepřehlédnutelnou a nepřeslechnutelnou zpěvačkou provedla na začátku devadesátých let dospíváním celou jednu generaci. Hluboká stopa The Cranberries se ukázala okamžitě po náhle a dosud nevysvětlené smrti Dolores O'Riordan, která byla v pondělí nalezena mrtvá v hotelu v Londýně, kam přijela na krátkou nahrávací frekvenci. Prodeje i streamy The Cranberries v posledních pár dnech vylétly o tisíce procent, což je zájem, který nejde vysvětlit jen nostalgií a způsoby kolektivního truchlení ve věku sociálních sítí.

The Cranberries a Dolores O'Riordan přišli ve zvláštní čas, v období grungeové a britpopové mánie, kdy v hudebním mainstreamu nebylo slyšet příliš žen. Vlna kavárenských písničkářek typu Tracy Chapman nebo Suzanne Vega pomalu odeznívala, kritiky milovaná PJ Harvey se ještě netěšila dnešní popularitě a Björk stála trochu stranou všeho. Hlavní proud se tak otevřel pouze dvěma hlasům z Irska – Sinead O’Connor, která už byla v roce 1993 poněkud dezorientovaná, a právě Dolores O'Riordan.

Podobně jako je kytarová technika Edge z U2 v mnohém poplatná irskému přístupu k houslím, vycházel stylizovaný a ornamentální zpěv Dolores O'Riordan z keltské tradice „sean-nós“. V The Cranberries tak vždy bylo něco silně lokálního, až venkovského. Poznamenaná těžkým dospíváním (později v rozhovorech zmiňovala sexuální zneužívání v raném věku) i matčinými zákazy nosit make-up, nebo si dokonce do osmnácti kupovat oblečení podle vlastního vkusu, vkročila O'Riordan bezprostředně z této situace do pozice globální hvězdy.

V Linger se jí podařilo zachytit dychtivost, křehkost a úzkosti dospívající ženy tváří v tvář prvnímu milostnému očekávání i zklamání. Podobnou senzitivitu nese nejen debut Everybody Else Is Doing It, So Why Can’t We?, ale především největší hit kapely Zombie napsaný v bezprostřední reakci na bombový útok IRA na rušné obchodní ulici v irském Warringtonu, při němž zemřeli dva chlapci ve věku 3 a 12 let. Do těžkého kytarového zvuku tu zpěvačkou v refrénu cloumá vztek na hranici srozumitelnosti dokola opakovaného slova Zombie. V tu chvíli byli jednou z nejznámějších rockových kapel na světě a Dolores O'Riordan se stejnou emocionální investicí v hlase vstupovala do skladeb milostných, písní věnovaných rodině i do songů politických, napsaných pod vlivem probíhajícího válečného konfliktu v bývalé Jugoslávii.

Po letech pauz, stagnování, horších desek a personálních neshod loni The Cranberries vydali album Something Else – na obalu opět s charakteristickým gaučem, na němž sedí poskládaná kapela. Obsahuje akustické předělávky největších hitů a otevírá ho logicky Linger se slovy „Jsem v tom až po uši, jsem do tebe blázen, omotal sis mě kolem prstu.“ Ale kromě touhy se už zdálo, že v jejím hlase je i vyrovnanost.

https://www.newyorker.com/culture/postscript/the-ferocious-sublime-dolores-oriordan-of-the-cranberries

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].