úterý 22. 5. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

I v českém veřejném prostoru se drží podivuhodný názor, že feministky jsou ošklivé agresivní osoby, které nemají rády muže. Kupříkladu nečekaný „expert“ na postavení žen ve společnosti, místopředseda Českého olympijského výboru Zdeněk Haník, je líčí jako „agresivní, protimužsky naladěné a nešťastné ženy“. Víkendová královská svatba ale připomněla, že k ideálům feminismu se hlásí i krásná americká herečka a aktivistka Meghan Markle, která si za velké slávy a pozornosti celého světa za muže vzala prince Harryho - a nevypadala u toho ani nešťastně ani protimužsky naladěně.

Svatba to byla výjimečná a neobvyklá, což bylo z části způsobeno Harryho méně exponovaným postavením a osobností, ale také původem, postoji a osobností Američanky Meghan. Dcera černé učitelky jógy a bílého filmaře narozená a vychovaná v Los Angeles (navíc o tři roky starší než ženich a rozvedená) připomíná neformálním a uvolněným chováním Harryho matku Dianu a bude velmi zajímavé sledovat, zda monarchie změní ji, nebo naopak.

Reklama
Reklama
Reklama

Zatím se zdá, že by mohla být další hybnou silou pokračující modernizace královské rodiny, v čele níž stojí mimo jiné právě Harry. Svoje feministické postoje podle zpráv Meghan zmínila během řeči na slavnostní recepci, což je samo o sobě neobvyklé. Během obřadu také neslibovala být Harrymu „poslušná“ - tuhle tradici ovšem porušila už Kate, když si před sedmi lety brala následníka trůnu Williama a část cesty k oltáři šla sama.

Jako „hrdou feministku“ a bojovnici za rovnost ji líčí i profil na oficiálních stránkách Buckinghamského paláce. A rovněž zmiňuje historku, kterou sice dokola připomínají média, ale která výstižně ilustruje její zápal pro věc – coby jedenáctiletá donutila obří firmu Procter & Gamble, aby změnila sexistickou reklamu na přípravek na mytí nádobí, v níž se říkalo, že „ženy po celé Americe bojují s mastnými pánvemi a hrnci“.

„A tahle žena teď bude sedět celý den v paláci a mlčet?“ ptá v textu v deníku The New York Times bulvární novinář a moderátor Piers Morgan. A není otázkami sám. Také bývalý mluvčí královny Alžběty Dickie Arbieter očekává, že nová vévodkyně ze Sussexu bude mít problém s tradicí diktující členům královské rodiny zdržet se na veřejnosti vyjadřování politických názorů. Některé noviny (britský The Telegraph) nicméně fakt, že se zmínky o feminismu a aktivismu objevily v oficiálním projevu, interpretují tak, že Meghan k tomu dostala „požehnání“ od královny a protokolu.

Svěží vítr by mohla „americká princezna“ vnést i do jiných aspektů fungování královské rodiny. Jak dále píší NYT, Meghan překvapila královské protokoláře tím, že lidi, s nimiž se potkává během veřejných akcí, objímá. Jiní členové královské rodiny podávají třeba ruku, ale neobjímá je nikdo. A je to dokonce proti protokolu - velký skandál vyvolala třeba Michele Obama tím, když během návštěvy v roce 2009 vzala královnu kolem ramen. Meghan na námitky řekla, že jako Američanka lidi zkrátka objímá. A objímat bude nadále. Stejně tak se nevidí, aby členové královské rodiny dávali autogramy – novopečená vévodkyně ze Sussexu už jich pár rozdala.

Britové samozřejmě vedou spor o to, zda toto přibližování lidem monarchii spíše škodí nebo prospívá. Zastánci tradic tvrdí, že jistá vzdálenost mezi lidem a královskou rodinou udržuje starodávné kouzlo nedosažitelnosti. Jiný pohled naopak říká, že jen skrze větší kontakt a blízkost s daňovými poplatníky může monarchie – mimo jiné také vcelku nákladná záležitost – lidi přesvědčit o tom, že ji mají „sponzorovat“ i v jedenadvacátém století.

https://www.youtube.com/watch?v=N4Km6xzZqYM

 

 

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Je to nedávno, co denní menu psalo o vylepšení Google Assistantu. Program umí telefonovat s lidmi (aniž by to poznali) a vyřídit jednoduché úkoly. Zamluvit stůl v restauraci nebo objednat návštěvu u holiče. A tenhle programátorský sukces s sebou zároveň nese několik etických dilemat. Britský deník Guardian ve svém komentáři nabízí ještě jiný pohled - proč nám technologičtí giganti už tak dlouho, s grandiózní pompou a řečmi o tom, jak se teď - už zase, jako každý půlrok - všechno mění, celý svět, publikum souhlasně vzdychá a tleská, představují nesmysly? Kde jsou slíbené kolonie na Marsu a svět bez nemocí?

Denní menu musí podotknout, že je to samozřejmě trochu nespravedlivé. Spousta drobných vylepšení nebo nových přístrojů (jako třeba brýle Google) má bez ohledu na nabubřelé řeči potenciál usnadnit život znevýhodněným nebo churavějícím. Argumentace Guardianu ale míří trochu jinam. Už víc než desetiletí velké technologické firmy nepředstavily žádnou průlomovou novinku. Ano, Příchod vyhledávače Googlu, wi-fi, sociálních sítí, chytrého telefonu v podobě iPhonu, elektronické čtečky a s ní spojené neomezené knihovny dostupné kdekoliv na světě, to všechno byly revoluce. Ale jsou to už revoluce staré.

Pozornost technologických firem, se všemi jejich penězi a mocí, kterou v uplynulých letech získaly, se však podle deníku nyní zaměřila na dětinskosti a zbytečnosti, jakási udělátka, anebo rovnou škodlivosti. Opravdu je tak báječné mít chytrou ledničku, která nakupuje za vás? A proč? Hlasový asistent, který vás poslouchá a najde vám dopravní spojení místo toho, abyste si odjezd vlaku, program divadla nebo čas fotbalového zápasu našli sami na telefonu? A rovnou zamluví lístky? Je to průlom? Průlom možná bude, až se naše telefony naučí komunikovat s telefony našich přátel bez nás samých, a budou nám dohadovat setkání na pivu. Ale není i tohle dost hrozný a stupidní průlom?

Deník nepropadá úplné skepsi. Soukromé firmy výrazně pomáhají vesmírnému provozu, a tím jeho poznání. Samořiditelná auta na bateriový či vodíkový pohon jistě promění náš svět, totéž mohou učinit virtuální realita nebo blockchain. Takže možná jsme jen ve chvilkové pauze, kdy se nám zdá, že svět se zabývá hloupostmi, a přitom spodní proud uhání ohromnou rychlostí vpřed.

Anebo platí padesát let stará slova myslitele Guye Deborda? “Právě když většina zboží sklouzne k dětinskosti, dětinskost sama se stane speciálním druhem zboží. Nejlepším výrazem toho je udělátko.”

Reklama
Reklama