0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Dělníci kultury10. 12. 20103 minuty

Horst Fuchs v Ordinaci

Kauza do očí bijícího product placementu v seriálu Ordinace v růžové zahradě by byla k popukání. Kdyby zároveň leccos nenaznačovala o směřování celé stanice.

Chcete-li se dobře pobavit, pusťte si tenhle klip. Shrnuje ty nejkřiklavější scény z poslední doby, které z populární telenovely dělají obyčejný teleshopping. Ota Jirák dlouhé sekundy ukazuje na kameru katalog firmy Jamall: „To je krásnej nábytek,“ rozplývá se. Zlata Adamovská mu nahlíží přes rameno: „Tady mám záložku, strana 120, pohovka Dors. Co tomu říkáš?“ V jiné scéně Vlastimil Zavřel přebírá nábytek a stěhováka se pochybovačně ptá: „Počkej, Jamall – to něco znamená?“ - „Kvalitu, šéfe,“ odpoví mu mladý muž bez mrknutí. O chvíli později už Zavřel strhává z křesla igelit viditelně polepený obrovskými logy společnosti a spokojeně se do něj zavrtává: „Dobrý posezeníčko.“

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

A na scény s lékařskou kosmetikou Allivictus by byl hrdý sám Horst Fuchs. „Teď tady máme úplnou novinku,“ říká doktorka Zlata Adamovská otci se dcerkou, která trpí na bradavice. Ukazuje přitom na kameru krabičku s názvem přípravku. „Je to přírodní produkt. Tím ty bradavičky budete stříkat a ony zmizí.“ – „Ale vždyť je to to samé, co jste nám minule dávala na imunitu, když byla Vaneska pořád nemocná,“ ohrazuje se tatínek. Zlata se nenechá zviklat: „Správně. Tenhle sprej funguje také na záněty dutiny ústní, horních cest dýchacích a posílení lokální imunity.“

Scény se v seriálu mohly objevit díky změně legislativy, která od června povoluje umisťování produktů do pořadů. V každé zemi existuje nějaká úprava product placementu, ve filmech se komerční výrobky za úplatu objevují běžně a není důvod, aby stejnou možnost nedostali producenti televizních pořadů. Ze zákona jsou ale nastavena jistá pravidla, která zde byla očividně porušena. Výrobky umístěné firmami u nás nemohou přímo nabádat k nákupu, zejména „zvláštním zmiňováním tohoto zboží“ a také nesmějí nepatřičně zdůrazňovat umístěný produkt.

Sama televize by si měla uvědomit, že překročí-li jistou hranici vlezlosti reklamy, otráví i diváky. Lidé jsou na skrytou propagaci zboží citliví. Snad proto se k tepání Novy, které na internetu nastartoval mediální expert Milan Šmíd, přidal i Blesk.

Věc má ale i další rozměr. Zdá se, že Nova stojí na jistém rozcestí. Před pár týdny byl za dramatických okolností z vysoké pozice v CME vyhozen bývalý generální ředitel Petr Dvořák, na stanici probíhá reorganizace a není jasné, jaká strategie zvítězí u managementu v oblasti výroby vlastních pořadů. Snad úplně neopustí nesnadnou cestu kvalitních formátů typu Okresního přeboruSoukromých pastí ve prospěch laciných soap oper, v nichž už děj nerozeznáte od reklamních bloků.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].