Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Bez peněz

Politická otrava za miliardu

Zhruba jednu miliardu stála letošní volební kampaň. Jak uvádí čerstvé propočty, ODS si zaplatila na její vrcholnou část inzerci za 290 milionů, sociální demokraté řádově ještě dražší, celkem možná za půl miliardy. Tabulky marketingových výdajů zpracovala agentura Admosphere, aktuálně na ně upozorňuje Aktuálně.cz.

Je to pořádná suma. Připočteme-li ještě nějakých devadesát milionů za Věci veřejné a jen o něco méně za TOP 09 a další strany, dostáváme se na miliardu korun. Manažeři z branže sice dostávají, že na podobný objem reklamy platí i víc než poloviční slevy a reálné výdaje jsou tedy jinde, na celé věci to ale nic nemění.

Před sociální demokraty se co do míry mediální masáže letos dostaly pouze tři potravinářští a drogističtí giganti Unilever, Henkel a Procter & Gamble. Také ODS se svou reklamní smrští vyhoupla mezi deset inzertních rekordmanů.

Jak známo, ani tahle zběsilá jízda nakonec oranžovým ani modrým kýžené vítězství nepřinesla a nabízí se tak otázka, proč jsme my, všichni ostatní, museli víc než půl roku trpět pohledem na odulé a odpudivé tváře jejich předáků.

Na podzim jsou další volby, brzy poté další, kolotoč se jen tak nezastaví. Co s předvolební reklamou, která se svou otravností a vlezlostí dá srovnat snad jen s nábytkovým řetězcem XXLutz? (Logika XXLutz dostat se přiblblostí do podvědomí lidí má u nové značky alespoň svůj smyl. Proč ale dostávat do podvědomí omleté obličeje s prázdnými hesly, které už každý zná?).

Zakázat? Omezit výdajovým stropem? Lze si bohužel příliš snadno představit, jak partaje manipulují oficiální výsledky a ceny kampaně tak, aby do „povoleného“ množství naštosovali co největší balík reklamy. Jediným lékem je bohužel stále jen zdravý rozum a volič, který se nerozhoduje podle dojmu z pouličního billboardu. Chce se mi věřit, že po letošních výsledcích už se marketingové záplavy (i díky prázdným kasám některých stran) nebudou opakovat.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].