0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Audit Jana Macháčka9. 12. 20084 minuty

Krize – od automobilek k médiím

Každodenní glosa o politice a ekonomice [image id="120824790"]Kromě nezaměstnaných investičních bankéřů a dělníků v automobilkách začnou Američané brzy potkávat i nezaměstnané novináře. Do bankrotu se přihlásila chicagská společnost Tribune.

Astronaut

Kromě nezaměstnaných investičních bankéřů a dělníků v automobilkách začnou Američané brzy potkávat i nezaměstnané novináře. Do bankrotu se přihlásila chicagská společnost Tribune. Ta ale nevydává pouze deník Chicago Tribune, ale také další dva slavné tituly Baltimore Sun a hlavně Los Angeles Times. Firma má aktiva ve výši 7,6 miliardy dolarů, ale dluhy za 13 miliard dolarů. Vyplývá z toho, že na akcionáře toho po vypořádání pohledávek příliš nezbude.

Zpráva je to nová, lze však čekat, že ve Spojených státech vznikne diskuse na téma, jestli zmíněné tituly představují jakési kulturní dědictví, které je snad třeba chránit. Kdysi slavné tituly patrně prohrají, co když ale začnou časem krachovat i ještě slavnější tituly jako The New York Times nebo Washington Post? A co když zájem o záchranu amerických médií projeví nějaké čínské nebo blízkovýchodní fondy?

↓ INZERCE

Každopádně by čeští novináři měli zpozornět: hospodářská krize neznamená pouze propouštění ve sklárnách či automobilkách. A místo eventuálních blízkovýchodních a čínských zájemců si dosaďme dilema se zájemci ruskými.

Důležitý postřeh přinesl včera blog Naked capitalism. Upozorňuje na to, že ať již bude současný plán na okamžitou pomoc automobilkám (úvěr) jakýkoli a ať již bude jakýkoli Obamův záchranný plán, k masivnímu propouštění v amerických automobilkách dojde tak jako tak. Pomoc-nepomoc, například firma General Motors už schválila propouštění 30.000 zaměstnanců, tedy třetiny pracovní síly. Protože dělníci v automobilkách jsou velmi dobře placeni, znamená ztráta jednoho průměrného pracovního místa v automobilce ztrátu 1,7 průměrného pracovního místa (z hlediska ztráty kupní síly). Počet dealerů firmy General Motors poklesne z 6.700 na 4.300. Sami dealeři propustí přes sto tisíc lidí. Na to bude navázán pokles zakázek a propouštění v reklamních agenturách. Celonárodní média a televizní stanice budou trpět škrty na reklamu v automobilkách (GM bude soustředit inzerci pouze na několik značek), ale doslovná katastrofa čeká lokální média. Lokální prodejci automobilů v USA představují 25 procent reklamních příjmů v místních médiích.

Uvedený příklad krásně ilustruje, jak krize v jednom sektoru „ladně“ prostupuje do dalších odvětví. Velmi ilustrativní a poučné.

Špatné (ale hlavně opět nečekané) zprávy dnes přicházejí také z Japonska. Ve třetím čtvrtletí poklesla tamější ekonomika o 0,5 procenta (očekávalo se 0,1 procenta). Představuje to meziroční propad HDP o 1,8 procenta. Proč obtěžuji tímto „jedním střípkem“ ze záplavy černých zpráv? Protože to ilustruje a podtrhuje, co je na současné krizi nejděsivější: a to je skutečnost, že zasahuje všechny důležité oblasti světa najednou: Ameriku, Evropu, Rusko a Japonsko. Postiženy jsou i nově vznikající trhy a rozvojové země bohaté na suroviny. Jediné významné země, které i nadále porostou, budou Indie a Čína. I v těchto zemích se ale růst zpomalí a ono „pouhé zpomalení“ bude znamenat obrovské sociální problémy.

Po té, co v září německá průmyslová výroba poklesla meziměsíčně o 3,3 procenta, v říjnu to bylo podle nejnověji zveřejněných dat 2,1 procenta. Německo zažívá svůj nejhorší propad průmyslové produkce od 2. světové války. Vzhledem k tomu, že český export dodává hlavně do Německa, nevypadá to pro nás ani trochu dobře.

Páteční audit: Vím, že nic nevím

Čtvrteční audit: Psychovazby v ODS a jinde

Středeční audit: Co napadá Bendla a Béma


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].